۰۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳
علي محمدي

هواپیماهای قطر ‌ به ایران نیامدند‌

قابل پیش‌بینی بود مشكلات ایرلاین‌های ایرانی با خروج توپولف‌ها و واقعی‌تر شدن بهای سوخت آنها، به علاوه اینکه شرکت‌های هوایی ایرانی فعالیت خود را بنا به آنچه که ضرر نامیده می‌شود، محدود‌تر کنند.
کد خبر : ۴۰۹۲۶

‌مسئولان بخش هوایی کشور با احساس خطری که در این باره کردند از چندی پیش مذاکرات خود را با چند کشور همسایه آغاز کردند تا هواپیماهای خود را به ايران بیاورند و خطوط داخلی و ‌ خارجی کشور را پوشش دهند که در مرحله‌ای به توافق نزدیک شد و حتی در حال عملیاتی شدن بود اما مشخص نیست چه شد که هواپیماها در مسیر ورود به تهران‌تغییر مسیر دادند و دیگر به تهران نیندیشیدند.
بر اساس این گزارش، چندی پیش توافق نهایی میان ایران و هواپیمایی قطر به سرانجام نامعلومی رسید تا موضوع واگذاری بخشی از پروازهای داخلی به هواپیمایی قطر منتفی و گزینه‌های دیگری برای این منظور انتخاب شوند. البته قطر از این میان حذف شد تا کشورهای دیگری وارد مذاکره با ایران شوند. بر اساس مذاکرات ابتدایی مسئولان ایرانی با مسئولان هواپیمایی قطر قرار بر این بود که برخی از پروازهای داخلی ایران با تعیین شرایطی به شرکت‌های هواپیمایی خارجی‌ واگذار شود.
شنیده شده است که قطری‌ها فقط حاضر به تردد در مسیرهایی خاص شده‌اند که با مخالفت سازمان هواپیمایی مواجه شد؛ مسیرهای خاصی مانند تهران-کیش، تهران- بندرعباس یا پروازهای تهران- استانبول‌. اهالي سازمان هواپیمایی بر این باور است که باید هواپیما اجاره شود نه اینکه قطر همه پروازهای ایران را گرفته و در آخر شب به کشور خود باز‌گردد.
در همین‌باره چندی پیش وزیر راه و شهرسازی از واگذاری بخشی از پروازهای داخلی ایران به هواپیمایی قطر خبر داد، پروازهایی که قیمت بليت‌‌هایش ۲۵درصد گران‌تر از بلیت‌‌های شرکت‌های ایرانی اعلام شد و به صورت نسبی با استقبال‌ روبه‌رو شد.
اما در این میان مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با رد هرگونه پرواز هواپیماهای شرکت‌های قطری بر فراز آسمان کشورمان، تأکید کرد: قطر متقاضي همکاری با شرکت‌های ایرانی بوده و اگر شرایط آنها برای همکاری با ایران مساعد دیده شود، این همکاری عملیاتی خواهد شد. فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه مسئله تحریم صنعت هوایی کشور مسئله جدیدی نیست، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت هوایی ایران همواره تحریم بوده است، ولی در سال‌های اخیر و پس از قطعنامه ۱۹۲۹ و فشاری که امريكایی‌ها بر سایر کشورها برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران وارد کردند، این تحریم‌ها شکل دیگری پیدا کرد. رئیس شرکت هواپیمایی ایران (هما) تصریح کرد: ندادن سوخت به ایران، ایجاد محدودیت برای تهیه قطعات هواپیما و فشار امريكایی‌ها به سایر کشورها برای همکاری نكردن با ایران، از جمله اقداماتی است که غربی‌ها برای محدود کردن صنعت هوایی کشور انجام دادند.
پرورش درباره حضور هواپیماهای قطری بر فراز آسمان کشور گفت: به دلیل گستردگی حجم پروازهای داخلی، قطر متقاضی همکاری با شرکت‌های هوایی ایران بوده است و اگر ایران شرایط همکاری با قطر را مساعد دید، این همکاری عملیاتی خواهد شد.
همزمان با طرح موضوع ورود هواپیماهای قطری به کشورمان ظاهراً نمایندگان مجلس واکنش مثبت نشان داده و آن را منوط به بررسی جزئیات ورود شرکت هواپیمایی قطر به آسمان ایران دانسته‌اند.
البته رئيس کمیسیون عمران مجلس ضمن با موافقت با این موضوع اعلام کرده که واگذاری بخشی از پروازهای داخلی کشور به شرکت هواپیمایی قطر و ورود هواپیماهای مجهز و مدرن این شرکت به آسمان ایران برای کاهش فشار تحریم‌ها، اقدامی مناسب و قابل قبول است. علی‌اکبر آقایی افزوده باید جزئیات ورود شرکت هواپیمایی قطر به آسمان ایران و انجام پروازهای داخلی بررسی شود، زیرا چگونگی انجام پروازهای این شرکت در آسمان ایران و نحوه تقسیم آن میان شرکت‌های داخلی و همچنین به کارگیری خدمه پروازی موضوع قابل ‌تأملی است.
نصرالله کمالیان، ‌ یک عضو کميسیون عمران مجلس هم در گفت‌و‌گو با «جوان» در باره ضرورت بهره‌گیری از ایرلاین‌های خارجی در کشور گفت: سازمان هواپیمایی بهتر است برای کاهش فشار تحریم‌های بین‌المللی برخی از پروازهای خارجی را به شرکت‌ها و ایرلاین‌های خارجی واگذار کند تا از این طریق مشکلات پیش آمده برای مسافران ایرانی کمتر شود. فعلاً که از قطر خبری نیست اما باید منتظر ماند و دید چه کشوری حاضر است هواپیماهای خود را به ایران اجاره دهد. از یاد نبریم با توجه به موضوع تحریم و محدوديت‌هاي ایرلاین‌های ایرانی ممكن است مشکلاتی برای ناوگان هوایی به وجود آيد.