۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
دو دستگی در شورا برای انتخاب شهردار

میثاق نامه، سد پیش روی شهردار شدن "هاشمی رفسنجانی"

میثاق نامه، سد پیش روی شهردار شدن
از گوشه و کنار خبر می‌رسد که اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار آینده پایتخت دچار دو دستگی شده و همانند قبل در انتخاب خود همدلی ندارند.
کد خبر : ۴۱۰۰۴۷

اعضای شورای پنجم شهر تهران قبل از اینکه کار خود را به طور رسمی آغاز کنند با چالش اساسی انتخاب شهردار مواجه بودند.

جلسات غیر رسمی مختلفی برگزار شد تا از میان گزینه های مطرح، یک تن به عنوان شهردار تهران انتخاب شود. شهرداری که باید بعد از گذشت 12 سال، شهرداری تهران را از محمد باقر قالیباف تحویل می گرفت.

اعضای شورای شهر تهران در نهایت به اجماع رسیدند تا محمد علی نجفی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کنند. در جلسه ای رسمی، نجفی با رای تمام 21 عضو حاضر در پارلمان پایتخت سکان هدایت شهرداری تهران را در اختیار گرفت تا تحولی جدید را در کلانشهر تهران ایجاد کند.

نجفی وارد شهرداری تهران شد اما از همان ابتدا انتقادات زیادی به عملکرد وی وارد بود. اعضای شورای شهر در ماه های ابتدایی بدون توجه به انتقادات به کار خود ادامه می دادند.

این روند ادامه یافت تا اینکه برخی از اعضا به صورت غیر رسمی به عملکرد نجفی انتقاداتی را وارد دانستند. بعد از آن بود که از گوشه و کنار مطرح می شد که نمایندگان شورای شهر آنطور که باید از شهردار منتخب خود حمایت نمی کنند.

پس از گذشت بیش از 7 ماه از حضور نجفی در شهرداری تهران، محمد علی نجفی به یکباره اعلام کرد که مبتلا به بیماری شده است. در روزهای پایانی سال 96، شهردار تهران استعفا داد اما شورای شهر با این استعفا موافقت نکرد.این عکس العمل سبب شد که محمد علی نجفی برای بار دوم بحث استعفای خود را مطرح و این استعفا را تقدیم شورای شهر تهران کند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران به توافق رسیدند که بیماری نجفی مانع از عملکرد مناسب او در شهرداری تهران می شود. آن زمان بود که اعضا با 16 رای مثبت، با خداحافظی نجفی از شهرداری موافقت کردند.

با رفتن نجفی از شهرداری تهران و خداحافظی وی از ساختمان خیابان بهشت، اعضای شورای شهر تهران سمیع الله حسینی مکارم، از معاونین نجفی را به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کردند. بعد از این اتفاق بود که اما و اگرها برای انتخاب شهردار جدید پایتخت بار دیگر آغاز شد.

در این برهه زمانی از اسامی مختلفی برای در دست گرفتن مسند شهرداری تهران یاد می شود اسامی که هر کدام اگرچه شانسی برای حضور در شهرداری دارند اما باید دید آیا اعضای شورای شهر با حضور آنها در شهرداری موافقت می کنند یا خیر. در میان تمام گزینه ها، چه از زمانی که هنوز نجفی به عنوان شهردار انتخاب نشده بود تاکنون، همواره نام "محسن هاشمی رفسنجانی" به عنوان یکی از گزینه ها مطرح است.

در این میان اما سدی اساسی در مقابل محسن هاشمی قرار دارد و آن هم میثاق نامه ای است که اعضای شورای شهر پیش از حضور در پارلمان شهری یاد کرده اند. هر بار که نام محسن هاشمی برای حضور در شهرداری مطرح می شود، عده ای تاکید می کنند که رئیس شورای شهر باید به میثاق نامه پایبند باشد.

این طور گفته شده که در این میثاق نامه که البته هیچ گاه رسانه ای نشد، تاکید شده که 21 عضو شورای شهر تهران نباید برای قبول پستی دیگر، پارلمان شهری را ترک کنند.در حال حاضر گفته شده که در شورای شهر تهران دو دستگی ایجاد شده است. تعدادی از اعضای شورای شهر پذیرفته اند که در این برهه زمانی بهترین گزینه برای شهرداری تهران محسن هاشمی رفسنجانی است اما عده ای دیگر هنوز به میثاق نامه خود تاکید دارند.

در حال حاضر باید دید آیا اعضای شورای شهر به این توافق می رسند که محسن هاشمی وارد شهرداری تهران شود یا خیر. مقرر شده روز یکشنبه، اعضای شورای شهر پیش از برگزاری جلسه رسمی، در رابطه با گزینه های مطرح برای حضور در شهرداری بحث و بررسی کنند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در این باره می گوید: قرار شده در روز یکشنبه برای شهرداری تهران گزینه هایی مطرح شود.

وی می افزاید: این گزینه ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته و برنامه های هر کدام از آنها بررسی می شود. در آخر، اعضای شورای شهر تهران برای پست شهرداری تصمیم گیری می کنند.

محسن هاشمی هر بار که با پرسشی در رابطه با حضور خود در شهرداری مواجه شده به نوعی این موضوع را انکار کرده است.وی که پیش تر سابقه حضور در زیر مجموعه شهرداری تهران را داشته اگر موفق به گذشتن از سد میثاق نامه اعضای شورای شهر تهران شود، بعید نیست که شهردار آینده تهران لقب بگیرد.

نظرات بینندگان
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷
۲
۱
به هیچ وجه نباید بزاریم اصولگراها وارد شورای شهر تهران بشن.
گفته بودم شهرمون رو پس میگیریم.
21+30 و دیگر هیچ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
۰
۰
از گوشه و کنار خبر می‌رسد که اعضای شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار آینده پایتخت دچار دو دستگی شده و همانند قبل در انتخاب خود همدلی ندارند.

نمی دونم چرا هر وقت خبرهای شما رو می خونم یاد سیاست انگلیسی "تفرقه بینداز و حکومت کن" می افتم.
کمی به خود بیایید.