۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۴

كشف عكس‌هايي از كمال‌الملك

کد خبر : ۴۱۱۷۱

شيشه عکس‌هايي از استاد کمال‌الملک که او را در ميان شاگردان، معاونان، مهمانان و مستخدمان مدرسه به تصوير کشيده است، در خانه‌ي يکي از بازماندگان مدرسه‌ي صنايع مستظرفه کشف شد.

به گزارش صراط به نقل از ايسنا محمدحسن حامدي ـ مدير نشريه‌ي تنديس ـ در اين‌باره توضيح داد: مدت دو سال است که درباره‌ي استاد ابوالحسن‌خان صديقي، مجسمه‌ساز و نقاش معاصر، مشغول به پژوهش هستم و تا کنون اسناد متعددي از ايشان به‌دست آورده‌ام؛ اما هفته‌ي پيش 10 عدد شيشه از عکس‌هاي مدرسه‌ي صنايع مستظرفه که استاد کمال‌الملک در ميان اعضاي مدرسه‌ي صنايع مستظرفه به‌نمايش مي‌گذاشت، از طرف نوشين صديقي، فرزند استاد صديقي، به دستم رسيد که پيشاپيش وجودشان موجب حيرت بود.

او ادامه داد: اين‌که اين شيشه پس از حدود 85 سال اين‌چنين در کمال صحت و سلامت به‌دست آمده است، موضوع بسيار عجيبي است و به گمان من، اين کشف را بايد مهم‌ترين دستاورد در حوزه‌ي ميراث فرهنگي در ماه گذشته تلقي کرد.

حامدي همچنين گفت: از 10 شيشه‌ي به‌دست آمده، سه شيشه به کپي‌برداري از يک تابلوي استاد کمال‌الملک اختصاص دارند و بقيه استاد بزرگ را همراه شاگردان مدرسه، مهمانان خارجي و جمع همکاران مدرسه‌ي صنايع مستظرفه با حالتي که نوعي افتخار را با خود همراه دارند، به‌نمايش مي‌گذارند.

اين مدير فرهنگي به بديع بودن اين آثار اشاره و بيان کرد: در پژوهش‌هايي که داشتم، متوجه شدم که تا کنون فقط دو تصوير از اين آثار به چاپ رسيده و بقيه همچنان بکر و ناديده‌اند.

مدير مجله‌ي تنديس اضافه كرد: به گمان من، اين آثار پس از مهاجرت استاد کمال‌الملک، در مدرسه باقي مانده بودند و بعدها که استاد صديقي در سال 1311 شخصا مديريت مدرسه را برعهده گرفت و البته همچنان وضعيت آشفته‌اي بر مدرسه حاکم بود، اين شيشه‌ها براي حفظ خاطرات دوران تحصيل، به خانه‌ي استاد صديقي برده شدند تا در امنيت کامل، محفوظ بمانند.

آثار به‌دست آمده دهم آبان‌ماه ساعت 15 همزمان با گشايش نمايشگاه دائمي خاندان غفاري و کمال‌الملک در كتابخانه و موزه‌ي ملي ملک به‌نمايش عمومي گذاشته مي‌شوند.




 

نظرات بینندگان
حاجي تخريب چي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۰
۰
۱
اين يك فراماسونر هستش

صراط برش دار

كمال مرد اما ملكش هنوز است

به اميد نابودي جنبش فراماسونري