۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳

علت اصلی 90درصد کودک آزاری‌ها

کد خبر : ۴۱۲۰۶

رییس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه نقش 123 از اطلاع از کودک ازاری بسیار موثر است اظهار داشت: 90 درصد کودک‌آزاری‌ هایی که در محیط خانه رخ می ‌دهد متاثر از ناآگاهی والدین در نوع تنیه فرزندانشان است.

به گزارش صراط مجید ارجمندی درخصوص نگهداری کودکانی که مورد آزار قرار گرفته اند به پانا گفت: در صورتی که کودکی مورد آزار والدین و یا اشخاص دیگری واقع شود،توسط مددکاران اجتماعی سازمان بهزیستی شناسایی و به مراکز شبه خانواده منتقل می شوند تا اقدامات اساسی از قبیل روان درمانی و درمان جسمی روی آنان انجام شود.

مدیر کل اورژانس اجتماعی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال در تهران 203 کودک به مراکز شبه خانواده تحویل داده شدند تا پیگیری ‌های محیطی برای بازگرداندن آنها و پیگیری از وقوع مجدد کودک‌آزاری انجام شود، عنوان کرد: در این موارد از برچسب زدن به والدین خودداری و قداست نهاد خانواده در نزد کودکان حفظ می شود.

به گفته ارجمندی،90 درصد کودک‌آزاری‌ هایی که در محیط خانه رخ می ‌دهد متاثر از ناآگاهی والدین است و خانواده نمی ‌داند عملی که برای اصلاح و تنبیه کودکش انجام می ‌دهد، آزار است.

ریشه کنی کودک آزاری زمان زیادی می خواهد
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر اقدامات اورژانس در پیشگیری سطح 2 و 3 خلاصه می ‌شود، گفت: باید بیشتر فعالیت‌ها به پیشگیری سطح یک اختصاص یابد زیرا کودک‌آزاری آسیبی اجتماعی و متاثر از شرایط اجتماعی است و ریشه‌کن کردن آن زمان زیادی را می طلبد، باید مشکلات مردم از طریق کارشناسی و مداخلات اجتماعی حل شود.

مدیرکل اورژانس اجتماعی افزود: لازمه افزایش فعالیت‌ها در پیشگیری سطح یک افزایش بودجه سازمان بهزیستی و سمن‌های فعال در این حوزه است زیرا فعالیت‌ها در این حوزه افراد آسیب‌دیده در سطح 2 و 3 را کاهش می ‌دهد.

ارجمندی همچنین با بیان اینکه لازم است نهادی برای پیشگیری از رفتارهای خشن در جامعه ایجاد شود، گفت: به عنوان مثال خشونت‌های خاصی که در برنامه‌های تلویزیونی نسبت به کودکان انجام می‌شود حذف شوند و رسانه‌ها به جای دنبال کردن خوراک‌های خاص، به کلاس‌های آموزش و یادگیری مشاهده‌ای و شنیداری برای مردم در زمینه چگونگی رفتار با کودکان تبدیل شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه نقش 123 در شناسایی مناطق پرآسیب و اطلاع از کودک‌آزاری بسیار حیاتی است، اظهار کرد: هنوز بسیاری از مردم از لحاظ فرهنگی توان مراجعه‌های حضوری را ندارند و تماس تلفنی می تواند زمینه رفع مشکلشان را فراهم کند. ضمن اینکه گاهی خود فرد کودک آزار با 123 تماس می‌گیرد و تقاضای کمک و راهنمایی دارد.

برچسب ها: کودک آزاری