۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۱

رویای نامرئی شدن محقق می شود

پژوهشگران آمريکايي موفق شدند با استفاده از نانولوله‌هاي کربني جامه‌اي توليد کنند که با آن مي‌توان اشياء را پنهان کرد.
کد خبر : ۴۱۲۴۶

به گزارش صراط به نقل از ايسنا، در اين سيستم از مکانيسمي مشابه «سراب» استفاده شده است. با گرم شدن نانولوله کربني، نور در اطراف اين نانولوله‌ها خم مي‌شود که نهايت موجب ناپديد شدن شي مي‌شود.

محققان موفق به ساخت جامه‌اي شدند که نه تنها از يکي از پديده‌هاي عجيب طبيعت بهره مي‌برد، بلکه خواص منحصر به‌ فردي نيز دارد. اين جامه داراي قابليت خاموش و روشن کردن بوده و مي‌توان از آن در زير آب استفاده کرد. محققان دانشگاه دالاس در نشان مي‌دهند که چگونه اشياء توسط اين جامه ناپديد مي‌شوند. در طراحي اين جامه جديد که در نشريه «Nanotechnology» به چاپ رسيده، از نانولوله‌هاي کربني استفاده شده است.

نانولوله‌هاي کربني داراي خواص منحصر به ‌فردي هستند، براي مثال اين مواد داراي دانسيته‌اي مشابه هوا بوده اما سختي آنها شبيه استيل است. به‌ همين دليل تحقيقات زيادي پيرامون اين ترکيبات انجام شده است و از آنها براي مصارف مختلف به‌ کار گرفته شده‌ است. يکي از ويژگي‌هاي جالب نانولوله‌هاي کربني، امکان هدايت گرمايي به محيط اطراف است که موجب شده اين ماده براي استفاده در پديده‌اي موسوم به «سراب» ايده‌آل باشد. سراب معمولا در صحراهاي گرم يا در جاده‌هاي طولاني در فصل تابستان مشاهده مي‌شود.
 
اين پديده زماني اتفاق مي‌افتد که پرتوهاي نوري در هنگام برخورد با زمين شکسته شده و موجب مي‌شود تصوير آسمان يا يک شي دوردست مشاهده شود. مهمترين تصويري که در سراب‌ها ديده مي‌شود، تصوير يک استخر پر از آب روي زمين است. دليل مشاهده اين پديده آن است که هواي نزديک زمين بسيار گرم‌تر از هواي بالاتر از سطح زمين است، بنابراين نوري که از آسمان به پايين مي‌آيد، در نزديک سطح زمين خم شده و به چشم بيننده مي‌رسد. اين تصوير در واقع تصوير آسمان است که به شکل آب ديده مي‌شود. مغز انسان به کرات اين تصوير را مي‌بيند.

با استفاده از شبيه سازي الکتريکي نشان داده شد که ورقه‌هاي شفاف از نانولوله‌هاي کربني مي‌توانند به ‌راحتي تا دماهاي بسيار بالا گرم شوند. نانولوله‌ها قادرند اين گرما را نيز به محيط اطراف خود منتقل کنند که با اين کار يک گراديان گرمايي در اطراف نانولوله‌هاي کربني به ‌وجود مي‌آيد. با ايجاد اين گراديان گرمايي، همانند پديده سراب، نور مي‌تواند در نزديکي اين نانولوله‌هاي کربني خم شود، بنابراين اشياء پشت نانولوله کربني از ديده پنهان مي‌شود.

از اين وسيله مي‌توان در زير آب استفاده کرد. همچنين مي‌توان با قطع و وصل گرما، از اين کار به ‌عنوان يک سوئيچ براي کنترل دستگاه استفاده کرد.