۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴

فعلاً قرار نیست مقام دیگری به لیبی برود

مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهور گفت که فعلاً برنامه‌ای در سطح بالاتر از وزیر خارجه به منظور سفر به لیبی در دستور کار دولت قرار ندارد.
کد خبر : ۴۱۲۷۹
به گزارش صراط، "محمدرضا فرقانی" مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا سفری به لیبی در سطح مقامات عالی رتبه کشورمان به غیر از وزیر خارجه در دستور کار قرار دارد؟ اظهار داشت: فعلا چنین سفری در دستور کار قرار ندارد، چرا که در حال حاضر لیبی نظام سیاسی مشخصی ندارد، باید مسئولان لیبی و شورای انقلابی این کشور به سمت ساختارهای سیاسی بروند.

مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهور گفت که فعلا برنامه‌ای برای سفر به لیبی در سطحی بالاتر از وزیر خارجه در دستور کار نیست.

*طراحی ابلهانه آمریکایی‌ها

مدیرکل امور بین‌‌الملل دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو سناریوی اخیر آمریکا علیه کشورمان مبنی بر طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن را سناریویی هالیوودی خواند و گفت: این سناریو بیش از آنکه واقعیت داشته داشته باشد، بیشتر فضاسازی، تخیلی و هالیوودی است.

وی ادامه داد: آنچه که باعث شده آمریکایی‌ها این سناریو را در این برهه زمانی مطرح کنند، این است که فکر کرده‌اند شرایط داخلی و خارجی ما برای این کار مناسب است. آنها این سناریو را طراحی کردند تا به اهداف خود برسند.

فرقانی طراحی آمریکا در این زمینه را بسیار ابلهانه خواند و افزود: از آمریکا و یا کشورهای دیگر انتظار نمی‌رفت که چنین سناریوی ضعیف و بی‌پایه و سستی را تنظیم کنند.

مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه در روزهای اول دروغ‌پردازی آمریکایی‌ها در ارتباط با این سناریو مشخص شد، اظهار داشت: خیلی از کشورها این سناریو را نپذیرفتند. عربستان نیز متوجه این موضوع شد و در حال حاضر به نظر می‌رسد که مقامات آمریکایی از این قضیه نگران هستند و با نگرانی این موضوع را پیگیری می‌کنند؛ چرا که تیر آنها به سنگ خورده و عاملان این سناریو زیر سؤال رفته‌اند.

به گفته وی این اقدام آمریکا تعجب بسیاری از کشورها، ‌مقامات و تحلیلگران سیاسی را برانگیخته که چرا دستگاه اطلاعاتی آمریکا چنین سناریوی ضعیفی را طراحی کرده است.

فرقانی در پاسخ به این سؤال که آمریکایی‌ها به دنبال چه هستند؟ خاطرنشان کرد: جواب این سؤال بسیار ساده است. آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب تا به حال سناریوهای مختلفی را برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی طراحی ‌کردند و این سناریو نیز در راستای همان سناریوسازی‌ها، طراحی شده است.


سفیر سابق ایران در عشق‌آباد با بیان اینکه آمریکایی‌ها تحلیل بسیار غلطی از اوضاع داخی ایران داشتند، گفت: آنهایی که به آمریکایی‌ها اطلاعات و تحلیل‌های غلط می‌دادند، آمریکایی‌ها را به این اشتباه و غلط انداختند چرا که فکر می‌کردند اوضاع داخلی ما از این سناریوها متأثر می‌شود و آنها را به بهره‌برداری مطلوب خود می‌رساند.

*ارسال نامه به کشورهای مختلف

فرقانی در خصوص ارسال نامه‌هایی توسط کشورمان به کشورهای مختلف در رابطه با این سناریوسازی نیز اظهار داشت: نامه‌های زیادی در این زمینه ارسال نشد؛ البته آقای صالحی به عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی کشور در پی ماموریتی که از سوی دولت دارد، برای ایفای نقش فعال در این زمینه، سفرهایی را به کشورهای منطقه داشته و طبیعی است که ما باید دیپلماسی فعالی در این زمینه داشته باشیم.

*دفاع کامل از عملکرد دولت

خبرنگار فارس به انتقادات وارده به عملکرد دولت در قبال تحولات منطقه و اینکه ترکیه در این زمینه فعال‌تر عمل کرد اشاره و نظر فرقانی را جویا شد که که وی با بیان اینکه من به طور کامل از عملکرد دولت و دیپلماسی آن در تحولات اخیر دفاع می‌کنم، گفت: شاید در یک نگاه سطحی و اولیه به این نتیجه برسید که ترکیه دیپلماسی فعالی داشته است، اما باید دید که چه دستاوردی را در پی داشته است. در بسیاری از این تحولات که ترکیه جدی و سریع وارد شد، با شکست مواجه شد و هیچ موفقیتی را در پی نداشت.

وی یادآور شد: درست است که ترکیه به ظاهر سیاست فعالی را داشت، اما به اعتقاد من دیپلماسی خامی بود و نشان داد که هنوز مقامات ترکیه به آن حدی از توان و قدرت نرسیده‌اند که دیپلماسی معقول، منطقی و فعالی را حداقل در خاورمیانه به اجرا بگذارند.

مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهور، دیپلماسی کشور در قبال تحولات منطقه را منطقی، معقولانه و همراه با عزت، ‌حکمت و مصلحت خواند و افزود: شاهد بودید که مردم کشورهای منطقه در قبال تحولات منطقه کاملا به ایران گرایش داشتند و علاقه‌مند هستند و از روابط نزدیک‌تر و عمیق‌تر با دولت و ملت ایران حمایت می‌کنند.

* شانزدهمین اجلاس سران عدم تعهد در تهران

فرقانی درباره برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد درسال ۲۰۱۲ در ایران و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این زمینه با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خوبی در این راستا صورت گرفته، خاطرنشان کرد: قرار شد این اجلاس در تهران برگزار شود و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه در حال انجام است.
برچسب ها: لیبی رئیس جمهور