۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۷

حسینی:من مسئولم اما مجرم نیستم

کد خبر : ۴۱۵۳۶

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مجلس رای عادلانه و حکیمانه به بیان مستدل وصادقانه می‌دهد رسالت خود را بیان صادقانه و پذیرفتن مسئولیت ها دانست و گفت: نیت مجلس خیر است و من شائبه سیاسی بودن استیضاح را نمی پذیرم.

شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی با حضور در پشت تریبون مجلس در نشست علنی امروز (سه شنبه دهم آبان ماه) با بیان اینکه از حمایت ها و الطاف نمایندگان تشکر می کنم، گفت:‌ من بارها و بارها در همین جایگاه به دلایل مختلف قرار گرفتم و به این موضوع پی بردم که اگر بیان گوینده مستدل و صادقانه باشد مجلس رای عادلانه و حکیمانه ای خواهد داد.

وی با بیان اینکه تلاش می کنم جز صدق سخنی به زبان نیاورم گفت: شما نمایندگان مجلس حدود سه سال است که به من اعتماد کرده اید و درواقع این شرایط فراهم شد که یک روستازاده در چشم و دل شما شناخته شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه به سهم خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ام، ادامه داد: من با استفاده از شخصیت‌های باتجربه و با گرفتن مشاوره هایی مناسب و با همکاری و تعامل با شما اقدامات بنیادی در اقتصاد کشور داشتم.

حسینی اجرای قانون سیاست های کلی اصل ۴۴، مالیات بر ارزش افزوده، لایحه اصلاح نظام مالیاتی و امور گمرکی، اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها و اصلاح اساسنامه جامع حسابداران رسمی را ازجمله اقدامات انجام شده و در دست اقدام خود معرفی کرد و گفت: در همین سه سال ۲ تهدید جهانی یعنی تحریم های ناجوانمردانه و آمیخته به خصومت اقتصادی را شاهد بودیم که در سایه همکاری، همدلی و با مدیریت توانستیم به این مشکلات غلبه کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه به عنوان شهروند و یک مسئول به ایرانی بودن خود می بالند تصریح کرد: به این می‌بالم در نظامی خدمت می کنم که فساد را برنمی تابد نظامی که فاسد و مفسد را در هر موقعیتی به محاکمه می کشد و تا تعیین حکم قضا صبورانه و صمیمانه صبر می‌کند نظامی که به فرموده امام راحل مجلس در راس امور آن قرار دارد.

حسینی با اعلام اینکه این مجلس مجلسی پویا است تصریح کرد: شما به این نگاه نکردید که ۲ سال پیش به وزیری رای اعتماد داده اید این برای من و همکارانم در دولت افتخار است که شما رفتاری پویا دارید.

وزیر که از تریبون مجلس به دفاع از عملکرد خود پرداخت ادامه داد: رئیس جمهور روز گذشته به من اعلام کرد که با نهایت تواضع در موضع پاسخگویی قرار بگیرم؛ چرا که این حق قانونی مردم است تا این کار مایه‌ای برای آرامش و تعدیل آلام مردم شود.

وی ادامه داد: امروز خدارا شکر می کنم که در جایگاه استیضاح قرار گرفتم و امروز رسالت من صادقانه گفتن و پذیرفتن مسئولیت‌هایم است و از این موضوع خوشحال خواهم شد.

وزیر با بیان اینکه برای من این استیضاح از شهد عسل شیرین تر و برای جامعه نمادی از تعامل و همدلی است، اضافه کرد:‌ نمایندگانی که به این جمع‌بندی رسیده‌اند که من باید استیضاح شوم قصدشان پاسخ به ملتی است که نظاره گر است و من هیچگاه به خودم اجازه نمی‌دهم که شائبه سیاسی بودن استیضاح را بپذیرم، چرا که کار نمایندگان با نیت خیر بوده است و نیت خیر رضایت خدا را در بردارد.

حسینی به ماجرای سواستفاده اخیر بانکی اشاره کرد و گفت: سواستفاده اخیر آمیزه‌ای از تخلف و سهل انگاری در سیستم بانکی بود و به دلیل ناکارآمدی نظارتی بیرونی بانک‌ها گسترش پیدا کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه چند ماه پنهان کاری تخلفات و ارائه حجم تسهیلات بانکی با تکاثر ناعادلانه به توزیع ناعادلانه درآمدها منجر شد، گفت: سوالم این است که آیا سوءاستفاده کلان با بی تفاوتی ما مواجه شد مگر جز این بود که بدنه سه قوه و در راس آن رهبری بدون کوچکترین تاملی دستور برخورد قاطع با سوءاستفاده اخیر را داشت و آیا در برخورد و پیگیری این موضوع کوتاهی در دولت وجود داشت.

شمس الدین حسینی با بیان اینکه ۲۶ سال پیش با یک ساک برزنتی از یک شهرستان کوچک به تهران آمدم گفت: امروز اگر نمایندگان نخواهند به من رای اعتماد بدهند اما نباید بار گناهان مرا با اتهاماتی که به من می زنند سنگین کنند.

حسینی اظهار داشت: اگر عذرخواهی من مردم را تسکین می دهد من از مردم و نمایندگان مردم پوزش می‌خواهم.

وی با بیان اینکه من ترسم از فرار مسئولیت بود، گفت: از استیضاح کنندگان تشکر می کنم تا فرصتی برای روشنگری به وجود آوردند. اگر شما بخواهید من برای اصلاح امور در مسند وزیر آماده ام اما اگر شما این فرصت را به من ندهید باز هم ذره ذره وجودم را در اختیار امور کشور قرار می دهم.

وی در پاسخ به دلایل استیضاح کنندگان خود که او را مطلع از جرم های رخ داده در سیستم بانکی می دانستند، گفت: اگر من مطلع از این جرم بودم سکوت نمی کردم.

وی گفت: اگر در این جرم تقصیر کردم من را به چنگال عدالت بسپارید اما از شما می خواهم که صبوری کنید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه من مجرم نیستم و فقط مسئول هستم و مسئولیت خود را ایفا می کنم گفت: شما در دلایل استیضاح خود مطالبی را مطرح کردید که من مجبور شدم نطقم را عوض کنم.

وی گفت: آیا شما واقعاً می توانید بپذیرید که من می دانستم فردی تابعیتی دوگانه دارد و او را بر ریاست یک بانک منصوب کرده ام.

حسینی با بیان اینکه من برای تمامی انتصاب‌های خود استعلام کردم، گفت: انتصاب آقای وکیلی پس از برنامه پنجم توسعه بوده است و من از قانون به عنوان ناموس جامعه دفاع کردم.

وی با بیان اینکه اجازه دهید قوه قضائیه به این پرونده رسیدگی کند و هر کس تخلفی کرده مجازات شود، گفت: فساد و مفسده در نظام بانکی وجود دارد اما عموم کارکنان سیستم بانکی پاک هستند؛ امیدوارم این جلسه استیضاح خشکی و سردی حاکم بر سیستم بانکی را از بین ببرد و از شما می خواهم در این فرایند، اعتماد را به سیستم بانکی برگردانند.

وی در پایان گفت: اگر به من رای اعتماد بدهید همه کاستی ها را جبران می کنم و کارهای نیمه تمام را به پایان می رسانم./