۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳

قاسمی: اختلاف نفتی با عربستان نداریم

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ایران و عربستان اختلاف نفتی ندارند، از حفظ سقف تولید نفت اوپک تا نشست دسامبر خبر داد و گفت: قیمت فعلی نفت در بازار جهانی عادلانه به نظر می رسد.
کد خبر : ۴۱۵۴۱

به گزارش صراط به نقل از مهر، رستم قاسمی امروز در حاشیه همایش نوآوری و فناوری در صنعت نفت و گاز در نشست خبری با اشاره به آغاز انتشار اوراق مشارکت ریالی در صنعت نفت از هفته آینده گفت: امسال حدود 10هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی برای تامین منابع مالی طرح های صنعت نفت منتشر می شود.

وزیر نفت با اعلام اینکه علاوه بر اوراق مشارکت انتشار اوراق صکوک و فروش نفت به طور مستقیم به مردم در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در حال حاضر مذاکرات با بورس انجام شده تا با فروش نفت در بورس بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای توسعه میادین مشترک تامین شود.

این عضو کابینه دولت در خصوص وضعیت قیمت نفت در بازارهای جهانی توضیح داد: در شرایط فعلی قیمت نفت را در بازار عرضه و تقاضا تعیین می کند و ایران به عنوان یک کشور نفت خیز به دنبال قیمت های عادلانه نفت خام است.

رئیس کنفرانس اوپک با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود تا زمستان امسال قیمت جهانی نفت ثابت بماند، تاکید کرد: یک هماهنگی بین کشورهای تعیین کننده اوپک وجود دارد و پیش بینی می شود تا نشست دسامبر امکان یک هماهنگی جمعی بین کشورهای عضو اوپک فراهم شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید تا زمان برگزاری کنگره جهانی نفتی هماهنگی جمعی بین اعضای اوپک حاصل شود، بیان کرد: ایران به دنبال قیمتهای عادلانه نفت بوده که قیمت های فعلی نفت عادلانه به نظر می رسد.

ایران و عربستان اختلاف ندارند

قاسمی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر تلاش آمریکا برای ایجاد جنگ نفتی ایران و عربستان سعودی توضیح داد: هم اکنون ایران یک عضو بزرگ تولید کننده و تاثیرگذار دربازار جهانی نفت است و حتی حجم ذخایر نفتی ایران حاکی از وجود جایگاه قابل توجه این کشور در بازار جهانی انرژی است.

وزیر نفت با اشاره به افزایش ذخایر نفت خام ایران به مرز 155 میلیارد بشکه یادآور شد: در شرایط فعلی ایران با عربستان دو میدان مشترک نفتی دارد که در این میادین هیچ گونه اختلاف نظری بین دو کشور وجود ندارد.

این عضو کابینه دولت همچنین با بیان اینکه اکتشافات جدیدی هنوز در بخش های عمده ای از کشور انجام نشده است، تبیین کرد: در حال حاضر فعالیتهای اکتشافی و مرزی در یک منطقه ای به وسعت 100 کیلومتر در مرزهای شمالی و غرب ایران در حال انجام است.

سقف تولید نفت اوپک باید حفظ شود

رئیس اوپک در ادامه در خصوص تعیین سقف تولید نفت اوپک در اجلاس دسامبر سال جاری میلادی گفت: در این نشست ایران ریاست اجلاس اوپک را برعهده دارد و سعی دارد با مذاکره با کشورهای موثر سقف تولید نفت اوپک حفظ شود.

این مقام مسئول با اشاره به بازگشت نفت لیبی به بازار خواستار کاهش تولید نفت توسط برخی کشورهای عضو اوپک شد و افزود: درشرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود 30 میلیون بشکه نفت توسط کشورهای عضو اوپک تولید می شود.

آغاز توسعه میدان مشترک نفتی با قطر

وزیر نفت همچنین در خصوص آخرین وضعیت طرح توسعه فازهای پارس جنوبی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی به طور همزمان طرح توسعه 18 فاز پارس جنوبی در حال انجام است تصریح کرد: عملیات اجرایی تمامی فازهای پارس جنوبی با پیشرفت مطلوبی در حال انجام بوده و پیش بینی می شود تا سه سال آینده با تامین به موقع منابع مالی عملیات اجرایی تمامی فازهای پارس جنوبی به پیان برسد

وی همچنین از آغاز طرح توسعه لایه مشترک نفتی پارس جنوبی خبر داد و افزود: از حدود یک ماه گذشته تاکنون عملیات اجرایی این میدان مشترک نفتی در خلیج فارس آغاز شده است.

قاسمی در پایان با بیان اینکه تاکنون نامه ای از سوی بورس در خصوص عرضه نفت خام دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: پیگیری ها برای عرضه مجدد نفت خام در بورس ادامه دارد.

برچسب ها: نفت عربستان اوپک