۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۰

دلايل لاریجانی براي مخالفت با استیضاح

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر اقتصاد، وزیری کارآمد است از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که به جای استیضاح وی، به حسینی رأی اعتماد مشروط بدهند.
کد خبر : ۴۱۵۴۳
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر اقتصاد، وزیری کارآمد است از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که به جای استیضاح وی، به حسینی رأی اعتماد مشروط بدهند.
به گزارش فارس‌، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه‌شنبه در جلسه علنی نوبت عصر مجلس طی سخنانی در مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی گفت: نمایندگان می‌دانند که من ‌در مواقع رأی اعتماد و استیضاح وزرا سخنرانی نکرده‌ام و بیشتر ترجیح دادم که به غیر از رأی اعتماد به رستم قاسمی وزیر نفت، از نظرات نمایندگان استفاده کنم اما امروز لازم دیدم که از وزیر اقتصاد دفاع کنم.
وی با بیان اینکه شاید همکاران نسبت به اینکه چرا از وزیر اقتصاد دفاع می‌کنم، تعجب کنند، افزود: به شما حق می‌دهم اما با آشنایی که از فضای مجلس دارم و مختصر عقلی که باقی مانده، تعجب شما را به جا می‌دانم.
رئیس مجلس تصریح کرد: حادثه فساد اقتصادی بزرگ که رخ داد، آنقدر مهم است که هر ۳ قوه باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند و با وحدت ریشه فساد را خشکانده و از کشمکش سیاسی جلوگیری کنند.
لاریجانی ادامه داد: قوه قضائیه در مسیر برخورد با مفسدان حتی برخی‌ها را هم دستگیر کرد که مجلس هم از این موضوع حمایت کرده است لذا هر قوه باید به وظیفه خود در قبال این پرونده عمل کند.
وی خاطر نشان کرد: قوه مقننه در راستای وظایف خود کمیسیون اصل ۹۰ را مأمور رسیدگی به پرونده کرد، قوه قضائیه نیز دادستان کل کشور را مأمور پیگیری پرونده کرد و قوه مجریه هم به نوبه خود کمیته‌ای برای پیگیری موضوع تشکیل داد.
رئیس مجلس ادامه داد: پس از بیانات قاطعانه رهبر معظم انقلاب نباید تردیدی در قطع دست مفسدان پرونده فساد اخیر وجود داشته باشد.
لاریجانی همچنین گفت: بررسی پرونده فساد اخیر وسیله‌ای خواهد شد که روش برخورد با مفسدان اقتصادی تغییر و ساز و کارهای جدید هم ایجاد شود البته استیضاح حق مجلس است اما انتظار می‌رود که با مدیران متخلف نیز برخورد شود.
وی افزود: در رسیدگی و برخوردها باید مبنا حق باشد؛ بنده با برخی نظرات استیضاح‌کنندگان موافقم و معتقدم در وزارت اقتصاد قصور شده است اما از طرفی هم نظرم این است که همکاران کمی تندروی کردند.
رئیس قوه مقننه در ادامه سخنان خود تأکید کرد: در ابتدای برملا شدن پرونده بنده با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دیدار داشتم و به آنها اعلام کردم که اگر موضوع به زیان شما هم باشد، باز آن را مطرح کنید؛ روز گذشته هم جلسه‌ای با وزیر اقتصاد داشتم و به وی گفتم بهتر است که کنار بروید، چون این اقدام شما احترام به افکار عمومی است اما کناره‌گیری برای وزیر اقتصاد دشوار بود.
"اخیرا در جلسه سران قوا هم گفتم که در اقدام استیضاح‌کنندگان وزیر اقتصاد رفتار سیاسی نمی‌بینم بلکه منتقد آقایان این است که قصور وزیر اقتصاد محرز شده است."
لاریجانی همچنین اظهار داشت: برداشت بنده این است که در شرایط کنونی که آقای احمدی‌‌نژاد استیضاح را تخریب وزیر و این اقدام را مضر می‌داند، پیشنهاد کرد‌م که وی را عوض کنند اما احساس می‌کنم که سخن اصلی آنان این است که باید با متخلف برخورد جدی شود اما نه قبل از روشن شدن موضوع.
وی افزود: وزیر اقتصاد از کارآمدی خوبی برخوردار است و در زیر مجموعه وی هم تخلفاتی صورت گرفته اما ما هم در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ به دست داشتن وزیر در پرونده فساد اخیر نرسیدیم.
رئیس مجلس با بیان اینکه شاید وزیر اقتصاد کناره‌گیری را تخریب خود می‌داند، خاطر‌نشان کرد: امروز که وزیر اقتصاد صراحتا اعلام کرد که من عذرخواهی می‌کنم، این یعنی عذرخواهی از قصور پیش آمده از مردم و نمایندگان لذا تلاش ما باید این باشد که به کارگزاران تفهیم کنیم که اگر قصوری داشتند، عذرخواهی کنند، در غیر این صورت به فرهنگ ارزشی عذرخواهی کمکی نکرده‌ایم.
وی در ادامه گفت: احتمال دارد که استیضاح وزیر اقتصاد زمینه‌ای برای کشمکش دو قوه ایجاد کند که این کشمکش رسیدگی به پرونده را دچار مشکل خواهد کرد و ما نباید علیرغم عذرخواهی وزیر اقتصاد، مجددا هزینه ایجاد کنیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: با شرایطی که رسیدگی به این پرونده به وجود آورده و قدری هم قبض کاری در شبکه بانکی پیش آمده است، ما نباید آ‌ن را تشدید کنیم، نمایندگان امروز به وزیر اقتصاد کارت زرد داده و کارت قرمز را هم نشان دادند.
لاریجانی اضافه کرد: بنده ضمن ارج نهادن به مسائل مطروحه از سوی استیضاح‌کنندگان و از طرفی با توجه به کارآمدی وزیر اقتصاد پیشنهاد می کنم که به وی رأی اعتماد مشروط بدهید.
وی در ادامه سخنان خود به وزیر اقتصاد توصیه کرد که شما اشکالات مد نظر استیضاح‌کنندگان را مورد توجه جدی قرار داده و نصب افراد از مسیر سهل‌انگاری را تکرار نکنید.
رئیس مجلس همچنین خطاب به وزیر اقتصاد گفت: در کارهای اقتصادی نباید برخی توصیه‌ها را حمل به صحت کنید البته در رسیدگی به این پرونده نیز هیچ تأخیر و سهل‌انگاری نباید باشد و شما باید در مقام بازوی دادستان عمل کنید.
لاریجانی در پایان اظهار داشت: بنده اقدامات وزیر اقتصاد را در دوران وزارت دنبال می‌کردم، اقدامات وی از عقلانیت خوبی در کار و رفتار برخوردار ‌‌و وزیر اقتصاد وزیر کارآمدی است.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Sweden
|
۱۸:۰۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
ایشون فرمودند:"کارت زرد نشون دادیم، کافیه!"
لاریجانی جان کدوم زرد قربونت؟! طرف تکل دوپا زده از پشت به اقتصاد . 5 تا کارت قرمز داشت هر جای دیگه دنیا بود. انگلیس وزیره 2 تا بلیط با پارتی برای رفیقش گرفت به چهار میخ کشیدنش. اینجا کم مونده بود از وزیر تقدیر هم بشه!
مرگ برم...............
|
Switzerland
|
۲۱:۱۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
همیشه حقیقتگویی فدای مصلحت سنجی میشود
حسین
|
Netherlands
|
۲۲:۱۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
فقط برای ....................... متاسفم که این تخلف برایش رقمی محسوب نمی شه