۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۳

توکلی: حسینی درباره خاوری دروغ گفت

نماینده مردم تهران در مجلس که در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد سخن می گفت با تاکید بر اینکه وی از تابعیت دوگانه مدیرعامل بانک ملی آگاه بوده است، گفت: وی در جلسه علنی امروز مجلس به دروغ عنوان کرد که از این تابعیت خبر نداشته است.
کد خبر : ۴۱۵۶۱

به گزارش صراط به نقل از مهر، احمد توکلی موافق استیضاح وزیر اقتصاد در جلسه  استیضاح وزیر اقتصاد که امروز سه شنبه برگزار شد، با تاکید بر اینکه آقای حجازی مسئول دفتر رهبر انقلاب به آقای لاریجانی گفتند مقام معظم رهبری در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد اعلام کرده اند که هیچ گونه نظری ندارند، گفت: ایشان همواره تاکید می کنند استیضاح حق نمایندگان است.

وی افزود: آقای حسینی در هنگام سخنان خود فرمودند من عذرخواهی می کنم البته بعد از سه ماه این سخن صورت گرفت بعد از اینکه این استیضاح صورت گرفت آقای حسینی در هنگام جلسه کمیسیون اصل 90 با وی که به مدت 4 ساعت طول کشید به هیچ وجه زیر بار کنار رفتن از وزارت اقتصاد نرفت، حتی حاضر به معذرت خواهی از مردم هم نشده بود . با این وجود وی در جایی گفته رئیس جمهور به من گفته است که در جلسه امروز استیضاح از مردم و نمایندگان عذرخواهی کنم اما این گونه عذرخواهی ها به هیچ دردی نمی خورد.

توکلی افزود: معذرت خواهی در هنگام غرق شدن هیچ اثری ندارد.

وی با بیان اینکه حسینی در هنگام سخنان خود اعلام کرد که اگر در سمت وزارت اقتصاد بمانم تمام کاستی ها را جبران می کنم، گفت: معتقدم نباید به یک نفر دو بار مهلت داد ما کسی را محاکمه قضایی نمی کنیم چرا که حکم نظارتی با قضاوتی تفاوت دارد.

توکلی تاکید کرد: حکم نظارتی که ما از نظر سیاسی به ایشان رای دادیم همان قانون اساسی هم به ما گفته است که اگر وزیری به خوبی امانتداری نکرد رای خود را پس بگیرید. ما قصد نداریم کسی را به زندان ببریم بلکه ما بر اساس قسم خود وظیفه داریم وظایف نمایندگی خود را انجام دهیم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه حسینی در جلسه صبح امروز استیضاح به صراحت گفت که مقصر نیستم ولی مسئول هستم، گفت: استیضاح به معنای سلب مسئولیت است و نمایندگان کار دیگری نمی خواهند انجام دهند. هنگامی که مجید نامجو وزیر نیرو هم استیضاح شد هیچکس مدعی نبود که وی دست کج است بلکه اتفاقات بدی افتاده بود و نمایندگان به این نتیجه رسیده بودند که باید استیضاح انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه یک قاضی باتجربه در راس کمیسیون اصل 90 مجلس است، گفت: ایشان با تمام دقت هایی که دارند صراحتا تمام عوامل وزارت اقتصاد و دارایی را از وزیر تا معاونین و مدیران کل را در این گزارش مقصر تشخیص دادند.

توکلی در ادامه به بهمن وکیلی از عوامل سوء استفاده بانکی اخیر اشاره کرد و گفت: وزیر اقتصاد در سخنرانی صبح خود اعلام کردند که خانواده وی در التهاب است اما حدود 5 هزار میلیارد تومان از سوی این فرد در گروه آریا پول جابه جا شده است و سه هزار و 600 میلیارد تومان آن تاکنون به سیستم بانکی باز نگشته است. با این پول چند صد هزار خانواده را می توان از ناراحتی و التهاب نجات داد. باید گفت چرا شما غصه التهاب خانواده آقای وکیلی را می خورید؟ معتقدم خانواده وکیلی مورد احترام ما هستند اما استیضاح حق نمایندگان است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس تصریح کرد: آقای فرهاد همتی گلسفیدی خواهرزاده آقای سید حمید پورمحمدی وقتی با یک لیسانس فراگیر پیام نور واحد شاهین شهر به سفارش دایی اش بدون سابقه اشتغال در بانک توسعه صادرات مشغول به کار شد و با همین روابط فامیلی به سمت مدیر بانک مشترک ایران و ونزوئلا رسید و این گوشه ای از مدیریت وزیر اقتصاد است این فرد آدمی بی سواد با معدل 13:75 است که حتی زبان انگلیسی هم بلد نبوده است و تا سه سال هم در کشور ونزوئلا سکونت داشته است. در تابستان سال جاری مسئولیت وی به اتمام رسیده بود و بعد از بازگشت به عضویت هیئت مدیره بانک توسعه صادرات درآمده بود.

 وی همچنین به تابعیت دوگانه مدیران بانکی اشاره کرد و گفت: ایشان در جلسه صبح امروز استیضاح اعلام کرد که آیا شما می پذیرید که من از تابعیت دوگانه خاوری اطلاع داشته ام. من معتقدم به احتمال قریب به یقین وزیر اقتصاد از این تابعیت دوگانه اطلاع داشته است شاهد این موضوع هم این است که در تمامی حوزه های مدیریت کشور حتی برای استخدام یک مدیر پایین دست هم تحقیق زیادی انجام می شود چگونه ممکن است وزیر اقتصاد از این تابعت آگاهی نداشته باشد. آقای حسینی در کمیسیون اصل 90 فرموده بود که من خاوری را از کانادا به ایران دعوت کرده بودم حتی خاوری در جلسه معارفه خود عنوان کرده بود که من برای خدمت به ایران به کشور باز گشته ام.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر اینکه خاوری در طول دو سال گذشته به طور متوسط هر ماه سفر خارجی داشته است، گفت: چگونه است که وزیر اقتصاد از این سفرهای متعدد خبر نداشته است و از خود نپرسیده است که چگونه مدیر یک بانک بزرگ دولتی هر ماه به خارج از کشور سفر می کند.

توکلی افزود: چگونه است که روزنامه ها در سال 88 از تابعیت دوگانه خاوری خبر داده بودند اما روابط عمومی وزارت اقتصاد خبر نداشته است.

وی در ادامه خطاب به وزیر اقتصاد گفت: شما فرمودید من از این تابعیت دوگانه خبر نداشتم در کمیسیون اصل 90 من 4 نامه را به عنوان سند ذکر کردم که آقای حنطه ای مشاور وزیر اقتصاد و مدیر کل بازرسی آقای حسینی در نامه ای به تاریخ 5/7/88 خطاب به قائم مقام بانک صادرات عنوان می کند گروه امیر منصور آریا به سیستم بانکی بدهی دارد و 90 درصدی گروه صنعتی ملی فولاد را خریده است و ورشکسته است و نمی تواند بدهی های خود را جبران کند.