۱۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

مطهری: خود را دوست رئیس‌جمهور می‌دانیم

نماینده تهران در مجلس گفت: ‌ما خود را دوست رئیس جمهور می‌دانیم و خیر ایشان را می‌خواهیم،‌ ‌‌ما درقلب خود هیچ‌گونه کینه‌ای نسبت به وی احساس نمی‌کنیم و با سؤال از رئیس جمهور قصد تحقیر یا ضایع کردن ایشان را نداریم و اساسا قادر به چنین کاری نیستیم.
کد خبر : ۴۱۶۳۵

به گزارش صراط به نقل از فارس، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در جریان بررسی درخواست استعفایش اظهار داشت: از اینکه ماجرای سؤال از رئیس جمهور به اینجا ختم شد و وقت مجلس و نمایندگان به جای مسائل اساسی کشور به بررسی استعفای اینجانب اختصاص یافت، ‌متاسفم.

وی افزود: اما چه می‌توان کرد که برای پاسخ به مردمی که سرنوشت این سؤال می‌پرسند، راهی جز استعفا باقی نماند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بارها آنچه را ‌مخالفان این طرح بیان می‌کردند، در ذهن خود مرور کردم. شاید قانع شوم و همان را به مردم بگویم اما نشد.

"یکی می‌گفت به خاطر بیداری اسلامی مردم منطقه طرح سؤال از رئیس جمهور به صلاح نیست، دیگری می‌گفت چون از خاتمی سؤال نشد، درست نیست از احمدی‌نژاد سؤال کنیم، سومی می‌گفت چون بی‌بی‌سی و صدای آمریکا خوشحال می‌شوند، پس نباید سؤال مطرح شود و چهارمی می‌گفت چون در حال تحریم هستیم، سؤال از رئیس جمهور به مصلحت نیست".

مطهری در ادامه تصریح کرد: هر‌چه فکر کردم که چه ارتباط منطقی میان این مقدمات و نتیجه است، به جایی نرسیدم. با این استدلال‌ها بسیاری از وظایف و اختیارات نمایندگی را باید ببوسیم و کنار بگذاریم.

وی اضافه کرد: تا زمانی که انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش به خصوص آرمان آزادی فلسطین وجود دارد، تحریم‌ها نیز وجود خواهد داشت و بی‌بی‌سی و صدای آمریکا نیز از هر‌گونه انتقادی از دولت و سایر ارکان نظام اظهار شادی می‌کنند. گرچه در دل با آن مخالفند چرا‌که موجب اصلاح امور می‌شو‌د.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حتی بهانه‌گیری سلطه‌گران غربی در مسئله هسته‌ای ناشی از پایبندی ما به آرمان فلسطین است والا نه قطعنامه‌ای در کار بود و نه حساسیتی. پس لذا فشار خارجی از قبیل تحریم‌ها و نقشه‌ها برای براندازی نظام همیشه هست و انتها ندارد‌ و حالا آیا می‌توان نتیجه گرفت که باید از اصلاح امور داخلی خودداری کنیم و چشم بر تخلفات ببندیم و بخشی از وظایف نمایندگی را نادیده بگیریم.

مطهری در ادامه این سخنانش تاکید کرد: اتفاقا باید به عکس نتیجه گرفت که چون با تهدیدهای خارجی مواجه هستیم، باید وضع داخل را سامان دهیم تا تحریم‌ها نتیجه ندهد و نقشه‌های دشمنان بی‌ثمر بماند.

وی گفت: ‌جای سؤال است که با سؤال از رئیس جمهور چه اتفاقی می‌افتد که اعضای هیئت رئیسه مجلس از سویی و معاون پارلمانی رئیس جمهور از سویی دیگر مانند دو تیغه یک قیچی نمایندگان امضاکننده را تحت فشار قرار دادند تا امضای خود را پس بگیرند.

نماینده تهران در خانه ملت در ادامه تصریح کرد: قرار بود سؤال از رئیس جمهور به کمیسیون مربوطه برود و سپس ظرف یک هفته نماینده رئیس جمهور در کمیسیون حاضر شود و در حضور نمایندگان امضا کننده پاسخ دهد. آنگاه اگر همچنان 72 نفر از امضاکنندگان قانع نشده بودند، رئیس جمهور ظرف یک ماه به مجلس بیاید و توضیح دهد. بدون آنکه رای‌گیری برای قانع شدن یا نشدن مجلس در کار باشد.

مطهری اضافه کرد: این موضوع حتی اگر تهران نیز زیر بمباران دشمن باشد،‌ خطری برای کشور ندارد بلکه به حال کشور نیز مفید است. حال می‌پرسم آیا این روش برای اداره کشور مفید است یا روش فعلی که دولت و مجلس از طریق رسانه‌ها مواضع یکدیگر را گلوله‌باران می‌کند. آیا این روش سبب حسن تفاهم میان دولت و مجلس نمی‌شود و سوءتفاهمات را از بین نمی‌برد.

وی با بیان اینکه ما خود را دوست رئیس جمهور می‌دانیم و خیر ایشان را می‌خواهیم،‌ گفت: ‌ما درقلب خود هیچ گونه کینه‌ای نسبت به وی احساس نمی‌کنیم و با سؤال از رئیس جمهور قصد تحقیر یا ضایع کردن ایشان را نداریم و اساسا قادر به چنین کاری نیستیم.

این نماینده مجلس با یادآوری اولین سالگرد شهادت شهید مطهری گفت: ‌ما در آن دوران خدمت امام خمینی (ره) رسیدیم و امام در جواب یکی از حاضران در جمع که گفتند عده‌ای می‌خواهند شهید مطهری و آثارش فراموش شوند، فرمودند شهید مطهری آنقدر گردن کلفت است که کسی نمی‌تواند کاری بکند.

مطهری افزود: حالا هم بلاتشبیه خراب کردن احمدی‌نژاد به وسیله یک سؤال به واسطه خدمات بسیاری که ایشان داشته است، یک تصور جاهلانه است گرچه این خدمات زیاد همراه با خطاهای بسیاری بوده است.

وی با بیان اینکه به جاست کتابی با عنوان "خدمت‌ها و خطاهای آقای احمدی‌نژاد" نوشته شود، ادامه داد: چه بهتر که این کتاب توسط افرادی نوشته شود که افراط کردند و کتاب "احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم" را نوشتند.

نماینده تهران در خانه ملت همچنین گفت: می‌دانید آقای لاریجانی داماد خانواده ما است و البته از باب مزاح می‌گویم که داماد ناخلفی است چراکه با طرح سؤال همراهی نکرد اما بالله اگر ایشان نیز رئیس جمهور بود و همین اقدامات را می‌کرد، با همین جدیت طرح سؤال از رئیس جمهور را دنبال می‌کردم.

مطهری با تشکر از نمایندگان امضا کننده سؤال از رئیس جمهور گفت: این نمایندگان با امضای این طرح رشد اجتماعی و سیاسی خود را نشان دادند. اما برای 71 نفری که برای امضای خود پافشای کردند سپاس ویژه دارم.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا نیز نمی‌خواستم اسامی افرادی که امضای خود را پس گرفتند،‌ مشخص شود، تصریح کرد: نماینده باید در کمال آزادی امضا کند و در کمال آزادی نیز بر امضای خود پایدار بماند و در کمال آزادی نیز امضای خود را پس بگیرد و تحت هیچ فشاری نباشد.

این نماینده مستعفی مجلس هشتم در ادامه بیان کرد: من از ابتدا نیز به دنبال آگاهی پیدا کردن از اسامی افرادی که امضای خود را پس گرفتند، نرفتم چرا‌که این‌گونه پس گرفتن امضا یعنی به تشویق برخی از اعضای هیئت رئیسه را قبول ندارم زیرا نماینده با خود می‌گوید لابد یک خطر ملی در میان است و ‌همراهی می‌کند.

مطهری با تاکید بر اینکه هیئت رئیسه در این گونه موارد باید بی‌طرف عمل کند،‌ تصریح کرد: اگر در همان روز پنجم تیر ماه که هیئت رئیسه نامه طرح سؤال را دریافت کرد، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کرد و سؤال را به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌داد، مسئله پس گرفتن امضاها پیش نمی‌آمد‌ اما وقتی نماینده احساس می‌کند هیئت رئیسه مایل نیست و یا مردد است، دو‌دل می‌شود.

"پس از استعفای اینجانب این سؤال حدود 85 امضا داشت، اما هیئت رئیسه ترجیح داد به جای جریان انداختن نامه سؤال استعفای این بنده را اعلام وصول کنند و آنگاه به همراه دولت به پس گرفتن امضاها بپردازد که این بهترین دلیل بر عزم جدی برخی اعضای هیئت رئیسه مجلس در عملی نشدن طرح سؤال از رئیس جمهور است".

مطهری با بیان اینکه من باید دلایل استعفای خود را بیان کنم،‌ گفت: نخستین جرقه سؤال از رئیس جمهور زمانی زده شد که احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال یک خبرنگار در خصوص اجرای قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها گفت: "من این قانون را، قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم". ضرورت اجرای این قانون با آغاز هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش یافت اما این قانون هیچ گاه اجرا نشد.

وی افزود: پس از مدتی رئیس جمهور اعلام کرد که این جمله امام که فرمودند "مجلس در راس امور است" مربوط به زمانی است که مجلس نخست‌وزیر را تعیین می‌کرد وگرنه مجلس امروز در راس امور نیست".
این قضیه باعث شد تا اراده ما در طرح سؤال از رئیس جمهور محکم‌تر شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: چند ماه بعد احمدی‌نژاد در برنامه زنده تلویزیونی از برخی مجریان قانون حجاب و عفاف انتقاد کرد و اساسا وظیفه دولت در این زمینه را خلاف اجماع فقها انکار کرد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید و علما و نمایندگان مجلس در مصاحبه تلویزیونی بعدی اعلام کرد حرف همان است که گفتیم‌ لذا این موضوع سبب انحطاط آشکار پوشش اسلامی درجامعه شد.

مطهری اضافه کرد:‌ طبعا این موضوع ما را یک قدم به سمت طرح سؤال از رئیس جمهور مصمم‌تر کرد. همچنین مسئله دیگر این بود که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 5 ساله بود درحالی که میزان ارزش بهای برخی حامل‌های انرژی نشان داد که دولت مدت اجرای آن را کمتر از 3 سال در نظر گرفته است. در نتیجه مردم باید فشار غیرلازمی را در پرداخت قیمت حامل‌ انرژی تحمل کنند.

وی با بیان اینکه یارانه بخش تولید و صنعتی و کشاورزی نیز به درستی پرداخت نشد، گفت: این موضوع نیز سبب وارد شدن آسیب‌های جدی گردید و منابع تامین یارانه نقدی خانواده‌ها نیز منحصر به محل افزایش قیمت اقلام مذکور در قانون نبود و در مجموع قانون مجلس به درستی اجرا نشد که این موضوع نیز طراحان سؤال از رئیس جمهور را یک گام به جلو برد.

نماینده مردم تهران در مجلس هشتم ادامه داد: همچنین نظریه لزوم ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام که توسط مشایی بیان شد، علیرغم ضدیت آشکار با مبانی انقلاب اسلامی توسط رئیس جمهور تائید و مورد تاکید قرار گرفت که این هم عامل دیگر شکل‌گرفتن طرح سؤال از رئیس جمهور بود.

"عامل دیگر این بود که منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شد. به طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان نظام جمهوری اسلامی نیز در سطح جهان آسیب دید".

مطهری عامل بعدی را معرفی وزیر ورزش و جوانان پس از 5 ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه غیرمعمول و حاکی از قبول نداشتند این قانون دانست و گفت: در نهایت مقاومت 11 روزه رئیس جمهور در مقابل حکم حکومتی مقام معظم رهبری مبنی بر ابقای مصلحی بر وزارت اطلاعات عزم سؤال کنندگان را جزم کرد تا سؤال را به جریان بیندازد البته موارد دیگری وجود داشت.

نظرات بینندگان
راز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
جناب مطهري ما تازه سر عقل آمديم از كرده خود پشيمانيم شما عقب گرد نكن...!؟
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
اگر 32 نفر مثل اندیشه مطهری داشتیم بعد از 32سال حتما هیت ریسه مجلس وظیفه گرا و منطقی داشتیم
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز