۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۹
نقد و بررسي آخرين ساخته ميركريمي

نظر كيهان درباره يه حبه قند و حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي

شگفت از حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي است كه گويا وظيفه تبليغ و اشاعه فرهنگ اسلامي داشته و دارد ولي.......
کد خبر : ۴۲۳۸۱

كيهان با انتشار يادداشتي پيرامون فيلم يه حبه قند آخرين ساخته ميركريمي، ضمن اشاره به تقابل 200 ساله بين سنت و مدرنيسم در كشور و موضع سينماي ايران در خصوص اين تقابل نوشت: در فيلم «يه حبه قند» نگاه تازه اي به اين تقابل ديده مي شود. نگاهي كه خودباختگي تجددطلبان و شيفتگي كوركورانه سنت گريزان را به غرب باور دارد. نگرشي كه براي معدود افراد پايبند به فرهنگ سنتي و باورها و اعتقادات ديني و ملي، احترام قائل است. ديدگاهي كه به اصطلاح تمدن گرايان را بي ريشه و به قول جلال آل احمد هرهري مذهب جلوه مي دهد ولي درعين حال دستهاي سنت و فرهنگ سنتي را درمقابل نفوذ تجدد وارداتي بالا مي برد.

يادداشت كيهان افزود: «يه حبه قند»، تسليم ناگزير باورهاي مذهبي و ملي در مقابل هجوم به اصطلاح مدرنيسم را مي پذيرد و اعتراف مي كند كه فرهنگ سنتي ما در برابر هجمه عظيم مظاهر مدرنيسم غرب، به حال احتضار افتاده و مانند دايي پير فيلم «يه حبه قند» منزوي است و با يك حبه قند مي ميرد و يا دچار فراموشي است و مانند خاله مسن خانواده، شمارش ركعت هاي نمازش را از ياد مي برد.

مستغاثي نويسنده اين يادداشت در ادامه خاطر نشان كرد:در «يه حبه قند» خودباختگي و فرهنگ تسليم و سازش موج مي زند. همه اعضاي يك خانواده سنتي (كه البته هر يك به نوعي مورد هجوم ارزش هاي غربي و متجددانه اعم از اينترنت و فوتبال و موبايل و امثال آن قرار گرفته اند و همين هجمه از آنها مشتي آدم بي هويت و بي ريشه ساخته كه حتي روحاني اش روضه و نماز ميت بلد نيست) در خانه پدري جمع شده اند تا تنها دختر باقيمانده خانواده را عروس كنند. البته نه براي يك داماد حي و حاضر در ايران بلكه غيابي و براي مردي كه مقيم خارج كشور است! درواقع آنها جشن گرفته اند تا ناموس خانواده (به معناي خانه، وطن و كشور) را به خارج از مملكت و نزد بيگانگان بفرستند و در اين ميان تنها دايي پير خانواده است كه به دليل افكار و باورهاي ديني و سنتي، مخالفت مي كند.

اين نوشته با اشاره به برخي اظهار نظرها مبني بر اينكه اين فيلم در خدمت فرهنگ ملي و سنتي كشور است، تصريح كرد:بدون تعارف بايستي گفت كه اگر اين نمايش فرهنگ سنتي است كه امثال فرح ديبا كه خود بر سر تنور روستائيان به طور نمايشي نان مي چسباند و لباس محلي بر تن مي كرد و عشق آفتابه لگن و پارچه ترمه بود را بايستي ملكه سنت لقب مي دادند!!

مستغاثي در بخش ديگري از ياداشت خود كه در روزنامه كيهان منتشر شده است، با اشاره به حوزه هنري ساژمان تبليغات اسلامي به عنوان تهيه كننده يه حبه قند ،خاطرنشان كرد:شگفت از حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي است كه گويا وظيفه تبليغ و اشاعه فرهنگ اسلامي داشته و دارد ولي متاسفانه با صرف هزينه يك و نيم ميليارد تومان فيلمي توليد مي كند كه اساس همان فرهنگ را ناكارآمد، تاريخ مصرف گذشته وتمام شده در برابر مدرنيسم و تجدد غربي تصوير مي كند.

وي اضافه كرد:پيش از اينها و در سالهايي قبل تر دوراني بر همين حوزه هنري گذشت كه كمتر نشاني از اسلام در آن به چشم مي خورد اما انتظار مي رفت در دوران مديريت جديد و تعهد ايشان نسبت به آرمان هاي انقلاب و امام راحل و مقام معظم رهبري، در اين حوزه اسلامي چنين بيت المال سوزي و جفا به اعتماد مردم مسلمان رخ ندهد.

 

نظرات بینندگان
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰
۲۹
۱۸
چه دلیلی داره که کیهان درباره ی همه چیز اظهار نظر کنه؟ هنوز یادمون نرفته..... بعد از ماجرای اختلاس ......و تنها کسی هم که در این اختلاس نقشی نداشته مشایی بوده چرا ... و ... اسناد غیر قابل خدشه شون رو منتشر نمی کنند؟ چرا اگر مشایی مجرمه با مدرک و سند ثابت نمی کنند؟ اقا ... اقا ... جناب .... جناب ... جناب .... و .... دیگه بس کنید مردم انقدر هم ساده نیستند شما ها خیلی زحمت بکشید با این سایت های زنجیره ایتون توانایی فریب دادن چهار نفر مثل این امین زنده و علی تنکابن رو دارید بساطتون رو جمع کنید شما نمی تونید بر احمدی نژآد و مشایی که خادمین واقعی ملت هستند پیروز بشید.
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
صراطی ها هم بابت انتشار و هم بابت ویرایشی که برای قرار دادن نظر انجام دادید تشکر می کنم اما کاش اصل مطلب رو سانسور نمی کردید. کاربران محترم منظور من همون یادداشت بود که توسط ........ نوشته شد.
nima
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
به نظرم کیهان خیرخواه رئیس جمهور خدمتگزار است. البته انتقاداتی هم دارد.
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
اقا nima به خدا قسم این طرز فکر اشتباه بسیار بزرگیه شما حتی یه لحظه پیش خودتون فکر نمی کنید دلیل اینهمه حمله چیه؟ به نظر شما حرف رییس جمهور(...... دو ساله که ابروی ما رو برده اگر بر ضد مشایی مدرکی دارید برملا کنید) غلطه؟ اقا نیما من جای شما بودم کمی روی سخنان احمدی نژاد در جلسه ی روز پنجشنبه تفکر می کردم و از خودم می پرسیدم دلیل اینهمه هجمه به مهندس مشایی چیه؟ چرا از روز اول گفتند اختلاس توسط دولتی ها انجام شده .... ....اقا nima چند ماه پیش یکی از نماینده های مجلس مدعی شد فتنه هم کار جریان انحرافی بوده و همین دیروز هم یکی از سایت ها به این نتیجه رسید که این جریان ......شما فکر نمی کنید همه این بازی ها فقط و فقط برای تخریب این دولته؟ شما فکر نمی کنید وقتی یک اقازاده ماشین چند میلیاردی سوار میشه یعنی وضع مملکت خیلی خرابه؟ شما فکر نمی کنید دلیل اینهمه حمله به رییس جمهور فقط برای این باشه که ایشون به کسی باج نمیدن؟ در ضمن بر طبق گفته ی مقام معظم رهبری احمدی نژاد دارای هوش بسیار بالاییه پس بهتره نگیم که احمدی نژاد فرق بین دوست و دشمن رو نمی دونه.اقا nima خداوند به من و شما قدرت فکر کردن رو داده تا خودمون با تفکر به راه حق برسیم نه اینکه تحت تبلیغات گسترده از صراط راست برگریدم.

موفق باشید.
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
زنده باد K-1 عزیز و دوست داشتنی%
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ممنون اقا هادی.
یزید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
احسنت به k-1 دلبندم مطلب خوب و پرحرارتی نوشتی ... یجوری نوشتی که انگار داری داد میزنی مخصوصا جایی که میگی چرا چرا چرا !! و بس کنین یجور حق به جانب حرف میزنی دوست دارم انگار تو و ...... بر حق هستین اینجا منتظرتون هستم تا باهاتون محشور بشم یادتون نره مهران آزادپی عزیز رو هم با خودتون بیارین
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جناب یزید من پاسخ شما رو به صورت کامل دادم اما صراط برای عملکرد به شعار بالای سایتش مجبور شد نظر حقیر رو سانسور کنه.
علی « تنکابن »
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
k-1 خوبی؟! بیمار که نیستی؟! فقط می تونم بگم که خدا شفات بده عزیز؛ همین؛ یاعلی
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
.
جناب k-1:
لطف کن در کامنت هایت اسم منو نیار"
محترمانه گفتم"
محمد رجب نژاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
وای من از این امین زنده ترسیدم! برادر چرا بهت بر میخوره جوابش را بده اگر می تونی. بی مدرک که نمیشه که رئیس جمهور را متهم کرد
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰
۱۵
۹
یه حبه قند واقعیت جامعه ی ما را نشان میدهد، تازه در شهرستانیکه پایبندی به سنت ( ایرانی و اسلامی ) و غنای فرهنگی در آن بیشتر از پایتخت است ، اما بنیان بیان این ایرادات از جانب کیهان و طیف فکری خاصی از جامعه به این برمیگردد که این طیف از قدیم الایم با دیدن حقایق جامعه میانه خوبی نداشته است ، آقایان محترم من در منظر دفاع از حقیقت نیستم و این موضوع برای خود بنده هم خوشایند نیست، اما واقعیت است حالا اگر دوست دارید سرتان را تا گردن در برف فرو ببرید و کماکان مدعی باشید که کشور ما مدینه ی فاضله جهان اسلام و است و به شعارهای خود ادامه بدهید ولی فراموش نکنید که احوال اینچنینی جامعه نتیجه دستپخت شما و امثال شماست ، شماهایی که مدعی فرهنگ بودید و متاسفانه کماکان هم هستید ... امیدوارم حضرت حق از گناه جفایی که شما ها در حق دین اسلام روا داشته اید بگذرد ، عامل اصلی دین گریزی تفکر و رفتار شما ست ... به جای اینکه واقعیات جامعه را ببینید ایراد میگیرید و آنچه در عمل نیز از دستتان بر میاد فحاشی ست، اگر آقای میرکریمی در فیلمش همه چیز را باب میل شما میساخت و یک فیلم تبلیغی - دینی از آب در میاورد خوب بود ؟ آیا واقعیت جامعه ما این است ؟ هیچ فکر کرده اید مایی که ادعای دیانتمان و اتصالمان به فرهنگ عمیق تشیع .... داده از دروغگو ترین مردمان جهانیم ، دروغی که بیان دین و حتی انسانیت را زیر سئوال میبرد ؛ در عجبم از این همه خودفریبی ، دوستان کمی از مرزهای این مرز بوم که دور شوید و با آداب و سنن سایر مردم جهان آشنا شوید خواهید دید که گفتار ( شعار ) و کردار ما چقدر با هم در تضاد است ...
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
گل گفتی سید
اینها همه اش میخوان فیلم ها پاچه خواری باشه!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
این جامعه دسپخت ..... هم هست . در واقع بیشتر دستپخت صاحبان مناصب هنری است تا مناصب سیاسی . چون عموم مردم بیشتر فیلم ها را تماشا می کنند و کمتر به سخنرانی ها و مواعظ توجه می کنند.اشکال میرکریمی ها این است که به جای نقد کاستی ها و کژی های جامعه به نقد یگانه تکیه گاه معنوی مردم که همانا سنت های دینی است پرداخته اند. سینماگرانی که ادعای فرهنگ سازی دارند نباید در فیلم ها عامه مردم را به صلابه بکشند بلکه باید گروهی را رسوا کنند که دین را زیر پا گذاشته اند و متاسفانه این گروه مهم و تاثیر گذار از این دین گریزان ....
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
از دوستانیکه نمره منفی میدهند خواهشمندم دلیلیش را هم عنوان فرمایند .
HRSB
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
من منفی دادم. به اين علت که؛ گويا شما تصور می‌کنید هنرمندِ فیلم‌ساز بايد «وقايع موجود» را انعکاس دهد (يعنی يک پله از جامعه عقب باشد!) در صورتی که اين مورد، از وظايف «رسانه» است.
«سينما» وظيفه مهم‌ترِ «ارائه الگو» يا «الگو سازی» را بر عهده دارد (تنوير و جهت دهی به افکار عمومی و نه بازتاب آن!) و افسوس که سينمای ما به هيچ وجه اين يک مورد را ندارد.
علي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
آقاي HRSB : شما بايد كمي مطالعات خود را وسيع تر كنيد سينما يكي از انواع رسانه است و دقيقاً يكي از وظايف سينماانعكاس وقايعي است كه در جامعه رخ مي دهد.
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جناب ناشناسی که گفته بودید جامعه دستپخت صاحبان مناصب هنری ست تا سیاسی گویا شما فراموش کرده اید در کشوری زندگی میکنید که هر نفسی که فرو میرود سیاسی ست ، تاثیرگذاری حوزه های فرهنگی به هیچ عنوان قابل مقایسه با حوزه های سیاسی نیست، در جامعه ما هنر نیاز اساسی نیست ( متاسفانه ) چرا که نیازهای ابتدایی مهمتری مثل تغذیه و مسکن و ... وجود دارد که هنوز پاسخ درخوری دریافت نکرده اند، سینماگران و اصولاً فعالین عرصه هنر الزماً نقش فرهنگ سازی دارند ، در حوزه نقد هم بیان واقعیات و هم نقد اشکالات بررسی میشوند و نمیشود که اول چیزی را ندید و سپس آنرا نقد کرد، ایراد بنده به همین ندیدن هاست ، ندیدنهایی که منجر به احتضار فرهنگ این کشور شده است، در ضمن اگر قرار باشد با ملاکهای مورد نظر شما بگوییم چه کسی دین را زیر پا گذاشته و چه کسی نه بایستی اکثریت مردم را رسوا کرد ، من پیشنهاد میکنم برای آشنایی با رافت دینی نگاهی به سیره اهل بیت و نحوه جذب آنها بیاندازید تا بلکه کلماتی چون صلابه و رسوا و ... که اتفاقاً امروز ها زیاد باب شده کارکرد بهتری پیدا کنند.
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
کاربر محترم اچ آر اس بی
در اینکه هنرمندان بایستی منتقد وضع موجود بوده و تمام هم و غمشان بهبود کیفیت کلی جامعه باشد تردیدی نیست، اتفاقاً بنده شخصاً معتقدم جامعه فعلی ما بیش از هر زمان نیاز به نقد و اصلاح دارد، چرا که جز شعار در جامعه چیزی نمیبینیم، به والله قصد سیاه نمایی ندارم اما من و شما بهتر از هم میدانیم که .......( امیدوارم به گردن استکبار نیاندازید ) . اما این اصلاحی که شما میفرمایید از توان هنر خارج است ، ریشه ای بسیار عمیق دارد که سیاسیون بایستی با اصلاح رفتار و کردار خود اقدام مستقیم نمایند، هنرمندان که مدعی نیوده اند ! این سیاسیون بودند که با وعده ها و وعید ها به حوزه قدرت ورود کردند ..........، شما وقتی ....... سطوح بالا مشاهده کنید توقع نداشته باشید سطوح پایینتر از گزند آن در امان باشند. برای نقد ابتدا باید دید، فهمید، ریشه یابی و سپس نقد کرد ... نمیشود بدون دیدن مشکلات آنها را نقد کرد عزیز دل .
HRSB
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جناب علی آقای زياد مطالعه کن! سينما سه جنبه داره. 1.هنر 2.صنعت 3.رسانه. بنده از لفظ عام "رسانه" استفاده کردم، نه ترمينولوژيک!
جنبه ی رسانه بودنه سينما به معنای انعکاس دادن اخبار نيست! که بياد و بگه الان توی کشور داره چی ميگذره يا خونواده های ايرانی چجورين! بلکه بايد رسالت رسانه بودنش رو با حل مسائل و ارائه ی راهکار ترکيب کنه وگرنه ميشه خبرگزاری!!
به هر حال شما به کثرت مطالعاتت ما رو ببخش.
HRSB
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سيد طاها جان عزيز، من هم با نظر شما موافقم. البته بنده هم عرض نکردم اين مشکلات می‌بایست به دست هنرمند (در اينجا سينماگر) حل شود. عرض بنده اين بود که اهل هنر وظيفه دارند برای جامعه‌ی مورد نظرشان الهام بخش باشند و اين اتفاق نمی‌افتد مگر اين که هنرمند با اثرش برای مسائل، راه حل ارائه کند. کاملاً بديهی است که استفاده و کاربردی کردن اين گونه راه حل‌ها به دست اصحاب قدرت است.
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جناب اچ آر اس بی
من پاسخ شما را داده ام اما احتمالاً صراط حذف کرده است ، از چشم ما نبین .
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جناب اچ آر اس بی
در حال حاضر جامعه بصورت کلی دچار شعار زدگی مفرط است، شعار هایی که اکثرشان هرگز به در عمل دیده نشدند، ما شعار اخلاق دادیم اما مال و جان و ناموس هم رحم نکردیم، ما شعار عدالت دادیم ولی بزرگترین کلاهبرداری تاریخ را .... ما شعار صداقت دادیم و .....سرشار از پرونده های مفتوحه در حوزه های بسیار نابسامان است، ما شعار اقتصاد اسلامی دادیم و آبروی هر چه اقتصاد است را بردیم، ما شعار های زیادی دادیم و دیگر مردم ما از شعار خوششان نمی آید و سینماگران حوزه ژانرهای اجتماعی به درستی پی به این موضوع برده و فعلاً از تعیین خط و خطوط و فرهنگسازی ( که این روزه در زمره شعارسازی باید بررسی شود ) خودداری مینمایند .
HRSB
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شعار در واقع "مطرح کردن مسئله" است. عرض بنده "ارائه راه حل مسئله" بود.
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوست عزیز اچ آر اس بی
اصولاً محل صدور شعار هایی که مد نظر من بود همان محل هاییست که بایستی سیاستهای فرهنگی در انجا تدوین، سازماندهی و ارایه شوند، اما بسیار مشخص است که یک سیاست واحد و کلی ( چه مورد قبول بنده و شما باشد یا نباشد ) وجود ندارد، وزارت ارشاد، حوزه هنری، صدا و سیما، مطبوعات همه و همه ساز خود را میزنند و همدیگر را هم قبول ندارند، در مورد حجاب و مشکلاتی که سالهاست گریبانگیر همه شده است عاقبتش این میشود که شما در فروشگاههای بزرگ که مردم مایحتاج خود را از آنجا تهیه میکنند چشمتان به جمال گشت ارشاد روشن میشود، آیا سیاستگذاران فرهنگی از تاثیر میلیتاریزه کردن فضای جامعه بیخبرند ؟ یا مقاصدی دارند که در این پوشش ها عملی میشود ؟ هزینه هر سورتی پرواز و انجام عملیات راپل و پرداخت حق ماموریتهای آنچنانی برای جمع آوری ماهواره ها که سر به فلک میکشد کدام مبنای فرهنگی و اقتصادی دارد ؟ این بلبشویی که مشاهده میکنید صرفاً ناشی از عدم هماهنگی و نداشتن سیاست واحد و در نتیجه مشخص نبودن یک راهکار و راه حل مشخص است، ارایه راه حل پشتوانه اجرایی میخواهد، این پشتوانه را چه کسی میخواهد تامین کند؟ نیروی انتظامی ؟
به نظر میرسد ما در کلیت موضوع تفاهم داریم، اما نگاه من معطوف به حواشی نیز هست
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰
۵
۳
درکشورهای خارجی فیلم ها بر اساس سیاست و فرهنگ و هدف انها تنظیم میشه ولی در ایران یا کیلویی یا می افته دست ....!
هادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۴۴ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰
۱۰
۲
من به همراه دوستان فیلم رو دیدم.
به واقعیت های جامعه اشاره می کند
خیلی هم خوبه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰
۲
۳
دولت ریاستی دیگه !ارباب رئیتی دیگه!
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۰
۴
۳
آقا طاها خوب گفتی.بنظرم آقایان کیهانیان بیان دستور العمل تهیه کنن کدام کارگردان چه نوع فیلمی کدام فیلم ها رو بسازه؟ بعد هم خودشون بشینن فیلمو تماشا کنن و بعد ازش تعریف کنند. واقعا کسی بخواد فیلم بسازه هم باید مقابل فیلم های هالیودی بایسته هم این آدم که ادعا شون آزاردهنده است.آقایان همین طور به تلاش تان ادامه دهید آقایان حاتمی کیا ، میرکریمی، صدرعاملی و ده نمکی و... هل شان می دهید بروند اون ور خط راحت. به جای این همه غرغر کردن فیلم بسازید ببینید عکس العمل مردم چگونه است؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۳ - ۱۷ آبان ۱۳۹۰
۴
۰
با سلام
به نظر من کسانی که از این فیلم تلقی فدا کردن سنت در پیش پای مدرنیته را می کنند در اشتباه هستند، در این فیلم به زیبایی یک خانواده ایرانی را در دو موقعبت حساس نشان داده اند. روحانیت را یک انسان نشان داده اند، نشان داده اند که لزومی ندارد روحانی روضه خوان باشد، نشان دادند روحانیت شغل نیست و ...
امام در انتهای فیلم برای تمام کسانی که به نتیجه ذبخ سنت رسیده اند متاسفم، ذر پایان با سیاه پوش شدن عروس در واقع مدرنیته قربانی شد نه سنت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۹ - ۱۷ آبان ۱۳۹۰
۰
۰
I see
مهدي از مشهد
|
POLAND
|
۱۷:۲۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۰
۱
۰
كاربران محترم
با يكديگر مهربان باشيد.ونظرات يكديگر را تحمل كنيد. واگر پاسخي داريد. به همديگه توهين نكنيد
ناشناس
|
POLAND
دوست عزیز و مهربان که با فیلترشکن میای ، اون مشهد ننویس مگه لهستان مشهد داره !؟
مهدي از مشهد
|
POLAND
كدوم فيلتر شكن حاج اقا ؟
ناشناس
|
POLAND
پس چطوری پرچم لهستان میخوره رو کامنتت یا آی پی عوض میکنی با فیلتر شکن یا نرم افزار یا واقعا تو لهستان زندگی میکنی . کدومشه ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۲ - ۲۱ آبان ۱۳۹۰
۳
۰
بی خیال بردار حسین هر چه بگویند درسته کشور همه جاش فیلمه، حبه قندو ولش کنید.
سید طاها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۸ - ۲۱ آبان ۱۳۹۰
۱
۲
دوستان میتوانند توضیحات فیلم را از زبان میر کزیمی در لینک زیر ببینند، تا یکطرفه به قاضی نرفته باشیم :
http://www.alef.ir/vdchzwnz-23nizd.tft2.html?129116
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز