۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
قرار بود ايران را تحريم كنيم نه خودمان را !

مروری بر اقدامات مقامات آمریکایی و اروپایی پیرامون تحریم ایران

تحريم نفتي اروپا عليه ايران بيشتر به ضرر پالايشگاه هاي اروپايي خواهد بود تا ايران؛ چرا كه ايران مي تواند نفت خود را به جاي اروپا به ديگر كشورهاي آسيايي بفروشد.
کد خبر : ۴۶۰۶۹
"صراط" - به رغم جنجال فراوان برخي مقامات آمريكايي و اروپايي در زمينه تحريم ايران، مرور اظهارات آنها حاكي از آن است كه آنان شديدا نگران عواقب تحريم ايران هستند.
روز پنج شنبه گذشته در حالي كه سناي آمريكا تحريم بانك مركزي ايران را تصويب مي كرد، نمايندگان دولت هشدار دادند چنين ايده هايي متحدان را از آمريكا فراري مي دهد. طرح مذكور بايد به تصويب مجلس نمايندگان برسد.
به گزارش دويچه وله، به همين دليل سناتورها «دولت باراك اوباما را به كم كاري در افزايش فشارهاي اقتصادي بر تهران متهم كردند. اعضاي كميته روابط خارجي مجلس سنا، كاخ سفيد را به دليل مخالفت با قوانيني در راستاي تحريم بانك مركزي ايران مورد مذمت قرار دادند. ديويد كوهن، معاون وزير خزانه داري آمريكا و وندي شرمن، معاون سياسي وزارت خارجه، روز پنجشنبه براي ارائه توضيحاتي در جمع نمايندگان كميته روابط خارجي سنا حاضر شدند. كوهن در اين نشست تاييد كرد كه دولت نيز در پي يافتن راه هايي براي افزايش فشار بر نظام بانكي ايران است اما در عين حال طرح سنا براي تحريم بانك مركزي ايران را خطرناك مي داند چرا كه ممكن است به روابط آمريكا و متحدانش ضربه بزند و ائتلافي كه پس از ماه ها كار دقيق به وجود آمده را از بين ببرد. كوهن همكاري هايي را موثر مي داند كه «داوطلبانه» شكل گرفته باشند و نه بر پايه اجبار. به اعتقاد شرمن هم احتمال اين خطر بسيار زياد است كه بهاي جهاني نفت افزايش يابد. در نتيجه ايران پول بيشتري براي پيشبرد برنامه هاي هسته اي خود كسب مي كند. ما مي خواهيم اقتصاد ايران را هدف قرار دهيم اما چنين خطراتي وجود دارد».
رابرت مندز، يكي از سناتورهاي مبتكر متممي كه مي تواند به تحريم بانك مركزي ايران بيانجامد، وندي شرمن و ديويد كوهن را به خاطر مخالفت با هدف خود سرزنش كرده و گفت: «ما ابزار را در اختيار شما قرار داديم، اما شما در حالي كه زمان به سرعت مي گذرد، تلاش جدي براي استفاده از آن چه در اختيارتان گذاشته شد، به عمل نياورديد».
تيموتي گايتنر، وزير خزانه داري آمريكا، پنجشنبه طي نامه اي به كارل لوين، رئيس كميته نيروهاي مسلح مجلس سنا، با طرح سنا مخالفت كرده بود. به گزارش بي بي سي، او هشدار داد كه اجراي تدابير مندرج در آن مي تواند به متحدان آمريكا صدمه بزند و بهاي نفت را در بازارهاي جهاني افزايش دهد كه اين به نفع ايران خواهد بود.
همزمان با تبادل اين اظهارات بين مقامات آمريكايي، اتحاديه اروپا نيز از ادعاي تحريم خريد نفت ايران عقب نشيني كرد. وزراي خارجه اين اتحاديه پنج شنبه در بروكسل هر چند كه اعلام كردند تدابير تحريمي عليه 141 شركت و 39 مقام ايراني را به اجرا مي گذارند، اما تحريم نفتي را رد كردند. رژيم انگليس و فرانسه دنبال تحريم نفتي ايران بودند. به گزارش گويانيوز «انتظار مي رفت تحريم هايي عليه شركت هاي نفتي ايران هم موضوع بحث قرار گيرد ولي به نظر مي رسد در حال حاضر چنين تحريم هايي اعمال نخواهند شد. برخي از تحليلگران بر اين باورند كه مصرف بالاي نفت ايران در كشورهايي مثل ايتاليا و اسپانيا يكي از علل عدم تحريم نفتي اين كشور است. آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه نيز گفته يونان با چنين ايده هايي مخالف است.»
روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشي نوشت: پالايشگاه هاي اروپايي در صورت اعمال تحريم عليه ايران، زيان مي بينند. آنها نگران اين هستند كه با بالا رفتن هزينه هايشان در بازار رقابتي جهاني، از رقباي آسيايي و آمريكايي عقب بمانند.
يك منبع آگاه اروپايي دراين باره به وال استريت ژورنال مي گويد: « تحريم نفتي اروپا عليه ايران بيشتر به ضرر پالايشگاه هاي اروپايي خواهد بود تا ايران؛ چرا كه ايران مي تواند نفت خود را به جاي اروپا به ديگر كشورهاي آسيايي بفروشد.» ايران هم اكنون نيز بيش ا ز دو سوم نفت صادراتي خود را به كشورهاي آسيايي عرضه مي كند.
در همين حال شبكه اپوزيسيوني بالاترين با اشاره به سردرگمي و عقب نشيني اروپا نوشت: آخه اين هم شد كار آقايان اروپايي؟ ما را ... گير آورده ايد يا خودتان را؟ سي سال است كه شل كن و سفت كن كرده ايد. با احساسات ما همه جوره بازي مي كنيد. اين قدر ما را با حرف (تحريم) سركار گذاشتيد و دلخوش شديم كه اين بار با دفعات قبل فرق مي كند. حالا اين بار هم نتوانستيد از منافع خود دست بكشيد! ركود اقتصادي اروپا هم كه مزيد بر علت شد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰
۶
۰
نتانیاهو می گوید به هر طرف نگاه می کنم امام خمینی و خامنه ای را می بینم و ما هم می گوییم هر فتنه و انحراف و نیرنگی هست امریکا و انگلیس و اسراییل را می بینیم مانند فتنه ۸۸ و ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۳ - ۱۲ آذر ۱۳۹۰
۱
۰
با احساسات ما همه جوره بازي مي كنيد

بمیرم الهی!!!!
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز