۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶

مداحی باید شور همراه با شعور باشد

کد خبر : ۴۶۲۳۸

به گزارش صراط به نقل از مهر ، مداح اهل بیت کشور با اشاره به تغییر فضای مداحیهای امروز نسبت به گذشته و افزایش نقاط مثبت آن گفت: مداحی تنها شور نیست، این شور باید با شعور همراه شود تا شعور حاصل نشود شوری از مراسم استخراج نمی‌شود.

مهدی فاطمی از مداحان اهل بیت در گفتگویی در رابطه با بررسی مداحی هایی که امسال با گذشت هشت روز از محرم در هیئتهای عزاداری دیده شده، اظهار داشت:  از چند منظر می توان به بررسی مداحی های صورت گرفته پرداخت اما باید گفت که  حال و هوای معنوی و کیفی مداحی های امروز با مداحیهای گذشته متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه مداحی ها را از نظر کمی و کیفی نیز می توان با گذشته قیاس کرد گفت: تعداد هیئتها و به تبع مداحی ها نسبت به گذشته افزایش یافته است و همچنین مداحی ها از نظر کیفی پیشرفتهای بسیاری داشته اند، شاید پیشترها اشعاری بسیار سخیف خوانده می شد اما امروز از نظر محتوایی و از لحاظ بصیرت دهی اشعار بسیار غنی شده و شعرای خوبی وارد عرصه شده اند.

فاطمی یادآور شد: امروز مراسم عزاداری سید الشهدا به قدری رونق دارد که می توان آن را به وضوح در محله های ارمنی نشین نیز با شور روز افزون مشاهده کرد .

وی همچنین گفت: فضای فرهنگی و معنایی هیئتها افزایش یافته است اما از سوی دیگر شبهه افکنی از سوی مخالفان اسلام در فضای مجازی و ماهواره ها به صورت رسمی و غیر رسمی به شدت رواج یافته است، به گونه ای که حتی عده ای به اهل بیت ناسزا گفته و این مراسم را به تمسخر می گیرند.

این مداح اهل بیت با اشاره به اینکه برخی مداحان که تعداد آنها در اقلیت است با هدف شهرت و محبوبیت وارد این عرصه شده اند، افزود: این گروه کوچک تنها به ظواهر توجه دارند اما باید در این میان تنها مداحیهایی را مورد پذیرش قرار داد که اصولی بوده و نشر حقایق اهل بیت را در دستور کار قرار داده باشند.

فاطمی گفت: مداحی تنها شور نیست، این شور باید با شعور همراه شود. تا شعور حاصل نشود شوری از مراسم استخراج نمی شود، همیشه شعور بوده که شور را ایجاد کرده است و شعور از نتایج قیام کربلا گرفته شده است، اما امروزه برخی مداحان سبکهایی را مورد توجه قرار داده اند که در شأن اهل بیت نیست، اما باید تأکید کرد که این جریان در اقلیت قرار دارند.


 

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز