۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶

قيمه نذري، 315 هزار تومان

در روزهاي ماه محرم و مخصوصا در روزهاي تاسوعا و عاشورا بسياري از هيات مذهبي اقدام به پخت و توزيع نذري مي‌كنند. خورشت قيمه وآش رشته در اين روزها بيشترين حجم از نذري‌هايي را تشكيل مي‌دهد كه توسط هيات‌ها پخته و ميان مردم و عزاداران تقسيم مي‌شود.
کد خبر : ۴۶۲۴۸

به گزارش صراط به نقل از تهران‌امروز در روزهاي ماه محرم و مخصوصا در روزهاي تاسوعا و عاشورا بسياري از هيات مذهبي اقدام به پخت و توزيع نذري مي‌كنند. خورشت قيمه وآش رشته در اين روزها بيشترين حجم از نذري‌هايي را تشكيل مي‌دهد كه توسط هيات‌ها پخته و ميان مردم و عزاداران تقسيم مي‌شود.

بنابراين در اين روزها اقلام خوراكي كه در پخت اين دو نوع غذا مورد استفاده قرار مي‌گيرند با افزايش فروش چشمگيري روبه‌رو مي‌شود و همين موضوع گاهي باعث افزايش قيمت‌هايي در اين كالاها مي‌شود.

همچنين در اين روزها فروش ظروف يك‌بار مصرف هم رشد چشمگيري نسبت به ديگر روزها دارد.

گفتني‌است افزايش فروش ظروف يكبارمصرف و رشد فروش آن باعث شده‌است كه برخي مغازه‌داران و حتي دستفروشان اقدام به فروش ظروف يكبار مصرف با قيمت‌هايي بالاتر از عرف بازار كنند. در عين حال موضوعي كه در اين ميان مطرح است برآورد قيمت تهيه خورشت قيمه براي نذري‌است.

 جدا از هيات‌هاي مذهبي معمولا عموم مردم عزادار هم اقدام به پخت و پخش قيمه مي‌كنند و حدودا براي 100 نفر خورشت قيمه تهيه مي‌كنند. براي تهيه خورشت قيمه براي 100 نفر به 10 كيلوگرم گوشت گوسفندي با قيمت هر كيلو 19 هزار تومان، 15 كيلوگرم سيب‌زميني به قيمت هر كيلو 800 تومان، 4 كيلو لپه به قيمت هر كيلو دو هزار و 500 تومان نياز است. همچنين 10 كيلوگرم پياز به قيمت 700 تومان، 2 كنسرو رب يك كيلويي به قيمت هر عدد دو هزار و 100 تومان و 20 كيلو برنج هندي به قيمت هر كيلو دو هزار و 700 تومان جزو موادي است كه بايد در پخت خورشت قيمه مورد استفاده قرار بگيرد. از همين‌رو قيمت خريد 10كيلوگرم گوشت گوسفندي به يكصد و 90هزار تومان مي‌رسد وخريد 20 كيلو برنج هم چيزي حدود 55 هزار تومان هزينه دارد. همچنين 7 هزار تومان براي خريد 10 كيلوپياز، 12 هزار تومان براي خريد سيب‌زميني، 5 هزار تومان براي خريد رب و 10 هزار تومان هم براي خريد لپه بايد پرداخت شود. البته خريد روغن و ادويه‌هاي لازم هم هزينه‌هاي خاص خود را در پي دارد.

بايد توجه داشت كه جمع‌بندي قيمت اقلام پخت خورشت قيمه براي 100 نفر با قيمت‌ها مذكور چيزي حدود 300 هزار تومان هزينه خواهد داشت. همچنين 15 هزار تومان هم براي خريد ظروف يكبار مصرف هزينه مي‌شود كه قيمت پخت و پخش كردن نذري ميان 100 نفر را به 315 هزار تومان مي‌رساند.

از سوي ديگر در اين روزها برخي از هيات‌هاي مذهبي اقدام به پخت و توزيع زرشك‌پلو با مرغ مي‌كنند و از همين‌رو حساسيت‌هاي خاصي بر روي قيمت مرغ در اين روزها به‌وجود مي‌آيد. آنطور كه گزارشات نشان مي‌دهد اكنون مرغ در بازار به قيمت هر كيلو دو هزار و 760 تومان به فروش مي‌رسد. البته پيش اين ذكر شده بود كه در ايام محرم به دليل توليد بالاي مرغ، قيمت اين كالا شكسته خواهد شد و اندكي كاهش خواهد يافت. از همين‌رو در اين روزها قيمت مرغ به دو هزار و 400 تومان هم رسيده‌است. يكي از دلايلي كه مي‌توان براي كاهش قيمت مرغ ذكر كرد، راهي شدن مرغ‌هاي وارداتي به كشور است.

رئيس اتحاديه مرغداران استان تهران با اشاره به ترخيص محموله وارداتي مرغ در بندرعباس، گفت: در حالي شاهد توليد فراوان مرغ در کشور هستيم که اجازه ورود مرغ‌هاي برزيل و آمريکاي لاتين به کشور داده شده است.محمد يوسفي با انتقاد از واردات مرغ از ديگر كشورها براي شكستن قيمت در ماه محرم به مهرگفت: در حال حاضر که از لحاظ توليد مرغ مشکلي نداريم و با قيمت ارزان در سطح کشور عرضهد مي‌شود، شاهد واردات مرغ از سوي برخي کشورها هستيم.

برچسب ها: قیمه نذری
نظرات بینندگان
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
يا شما اشپز نيستيد يا مردم سركار گذاشتيد اين مقدار برنج حداقل براي 140نفر وگوشت براي 300 نفر كفايت مي كند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
اين چكاريه مي كنين آنها كه سفره مي دهند به پولش كار ندارند به ثوابش كار دارند