۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰

سفر‌های استانی؛ هزینه‌زا و کم دستاورد

سفر چهارم رئیس‌جمهور در استان نه تنها دستاوردی نداشت بلکه برای ما هزینه هم به بار آورد.
کد خبر : ۴۶۳۴۹

به گزارش صراط به نقل از تابناک: نور‌الله حیدری نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس گفت: ای کاش به جای این همه هزینه رئیس‌جمهور در همان پایتخت مسئولان استانی را جمع می‌کرد و روند پیشروی کارها را بررسی می‌کرد.

وی افزود: سفر‌های چهارم هزینه‌زاست بدون این‌که نتیجه‌ای در بر داشته باشد. برای آگاهی بیشتر از نظرات عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این گفت‌وگو را بخوانید.

 وضعیت پروژه‌ها و طرح‌های استانی بعد از سفر چهارم و توصیه‌های رئیس‌جمهور به کجا رسیده است؟

متأسفانه مجموعه استانداری استان آنچه را در جلسات هیات دولت در سفر استانی رئیس‌جمهور مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد به شفافیت برای مردم مطرح نمی‌کنند. واقعیت این است که این سفر جز تحمیل هزینه و خسارات برای ما نتیجه‌ای نداشت. دنبال سازوکاری هستیم این مظلومیت و خسارت را دنبال کنیم.

مواضع چند پهلوی رئیس‌جمهور در اشتغال و آب برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است. با توجه این‌که سفرهای چهارم بررسی ۳ سفر قبلی است ضرورتی برای سفر چهارم وجود ندارد و رئیس‌جمهور می‌تواند این جلسات را در پایتخت برگزار کند و از مسئولان استانی دعوت کند که به مرکز بیایند و همان مسائل را مطرح کنند. در نتیجه خسارتی برای استان‌ها نخواهد داشت و توقعات جدیدی را در مردم ایجاد نخواهد کرد.

آیا در سایر استان‌هایی که سفرها انجام شده نمایندگانشان با نظر شما موافقند؟

تقریبا اکثریت نمایندگان از برخوردهایی که در سفر چهارم شده و دستاوردهای ناچیز این سفرها و همینطور هزینه‌هایی که برای این سفرها شده است گله‌مند هستند.

 لغو مصوبه حقوق مادام‌العمر برای مدیران سیاسی توسط مجلس نقطه درخشانی در عملکرد مجلس هشتم به حساب می‌آید نظر شما درباره چرایی لغو این مصوبه چیست؟

قانونی در مجالس قبل وجود داشت پیشینه این قانون به قبل از انقلاب بر می‌گشت و به شکل‌هایی ادامه پیدا کرده بود. براساس این قانون اگر فردی به‌صورت پله‌پله مدارجی را طی می‌کرد و در نهایت در دوران بازنشستگی باید حقوق دریافتی‌‌اش نیز به اندازه سنوات و مدارج طی شده‌‌اش محاسبه می‌شد. براساس همین قانون اگر فرد در ۲ سال پایانی خدمتش مثلا استاندار می‌شد باز هم حقوق بازنشستگی‌‌اش بر مبنای همان ۲ سال پایانی محاسبه می‌شد.

اما آن چیزی که به مرور زمان پدید آمد این بود که گفتند فرقی ندارد ۲ سال خدمت با حقوق بالا در چه مقطعی از سنوات فرد باشد و باید پس از بازنشستگی اگر با احتساب سنوات و غیره حقوقش به آن پایه پست سیاسی نزدیک نشد می‌تواند از ۸۰ درصد از آن حقوق و مزایای این دوره دوساله را دریافت کند که این موضوع دقیقا ظلم و تبعیض آشکار به حساب می‌آمد. مجلس در گام اول دایره شمول قانون را با کم‌تدبیری و برخلاف انتظار بیشتر کرد وقتی متوجه شد اینکار تبعیض آشکار است دست به اصلاح آن زد. و نهایتا نیز کل این قانون را لغو کرد.

براساس اعلام وزیر کشور قرار است در برخی حوزه‌های انتخابیه انتخابات به‌صورت کاملا رایانه‌ای آن برگزار شود. نظر شما در این باره چیست؟

من معتقدم برگزاری انتخابات رایانه‌ای خوب و مطلوب است ولی باید با احتیاط لازم انجام شود باید بیاییم در هر استانی به‌صورت آزمایشی حوزه‌هایی را مشخص کنیم. البته باید نتیجه این حوزه‌ها ملاک عمل باشد. ولی امیدوارم مسئولان به قولشان عمل کنند. چرا که خواه ناخواه باید به سمت انتخابات رایانه‌ای و الکترونیکی پیش برویم.

اقدام دولت انگلیس در تحریم بانک مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این اقدام دولت انگلیس ارتباطی با طرح محدود کردن روابط ایران با انگلستان که به تصویب مجلس رسیده است دارد؟

تحریم اخیر بانک مرکزی با مصوبه مجلس ارتباط دارد اما محدود به این مصوبه نمی‌شود. مصوبه مجلس در پاسخ به همه خباثت‌هایی است که دولت انگلیس در طول سالیان گذشته از خود نشان داده است. اما اقدام دولت انگلیس هم یک اقدام کاملا خصمانه فاقد وجاهت عرفی و منطقی و مستمر است خودشان و معتقدم خودشان مبادرت به لغو این تحریم می‌کنند.

شما جز مخالفان طرح بودید. دلایل مخالفتتان چه بود.؟

اول این‌که من با قطع روابط با انگلیس موافق بودم اما با خود طرح و محتوای آن مخالف بودم. معتقدم محتوای طرح آنچنان قوی و محکم نیست که از انگلیس زهر چشم بگیرد و بازدارندگی طرح تصویب شده به‌نظر می‌رسد بالا نبوده است. این طرح فقط محدود کردن روابط در ابعاد سیاسی را مطرح کرده و روابط اجتماعی و فرهنگی در آن دیده نشده است.

اصل بر برائت افراد یکی از اصول قانون اساسی کشور است در حالی‌که رئیس ستاد انتخابات کشور گفته در مورد پذیرش صلاحیت کاندیداها و نمایندگان مجلس نمی‌توان با اصل برائت پیش رفت. نظر شما در این باره چیست؟

 در مباحث تعیین صلاحیت‌ها اگر بخواهیم مسئولیت یا امانت مهمی را به فردی بسپاریم اصل بر برائت است. اما باید صلاحیت فرد هم برای ما احراز شود. شاید گفته ایشان از این جهت باشد که حرفی کاملا منطقی است.

استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه که مورد اعتراض ایران قرار گرفته چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

متأسفانه مواضع ترکیه مبهم است با حرکت‌هایی اردوغان امیدی را در سطح منطقه به‌وجود آورد که نشانگر این است که کشور دوست به حساب می‌آید اما از سوی دیگر همواره ترکیه این نیاز تاریخی را دارد که به اروپا نزدیکتر باشد و تمایل بیشتری به اروپا دارند. می‌خواهند از فضاهایی که پیش آمده استفاده کند تا حسن نیتش را به غربی‌ها و اروپایی‌ها نشان دهد و به این وسیله با چراغ سبز برای استقرار سامانه دفاع موشکی به‌دنبال گرفتن امتیازاتی از غرب و آمریکاست. وی آقای اردوغان باید بداند که حرکت‌های چندگانه و دوپهلو اقتدار نمی‌آورد اگر به خدا و مردم خود تکیه کند موفقتر می‌شود. چرا که با ترفندهای چندگانه با مواضع اقتدارگرایانه نزدیک نخواهد شد.

بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از مرکز پژوهش‌های مجلس بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

به نظر می‌رسد چون دایره تحقیق و تفحص مجلس باز است و هر بخشی را شامل می‌شود برای این‌که این حس ایجاد نشود که تحقیق و تفحص مجلس فقط برای بیرون است این طرح مطرح شده است. که در واقع نشان می‌دهد مجلس خود نظارتی دارد. با این کار شبهات و نقدهایی که مجلس وارد شده که حاشیه امن ایجاد کرده برطرف خواهد شد.

نظرات بینندگان
په نه په
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
په نه په محمود خان سفر نره تو بری ؟ پس چه جوری مانور و موج سواری کنیم ، و پولایکه رو دستمون مونده را چه جوری برج کنیم ؟ تازه جواب نامه ها را کی میده ؟ الان وقت چیدن محصول بم بم جان .
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز