۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۳

ماه گرفتگي زيباي شامگاه شنبه

ساكنان اغلب نقاط كشور خصوصا مناطق شرقي، شامگاه شنبه 19 آذر ماه جاري مي‌توانند شاهد رخداد پديده زيباي ماه‌ گرفتگي باشند.
کد خبر : ۴۶۳۶۳

به گزارش صراط به نقل از ایسنا بيش از نيمي از ساکنان زمين در آمريکا، اروپا، افريقا، استراليا و آسيا از جمله در ايران مي‌توانند خسوف شامگاه شنبه را كه بيست و سومين ماه گرفتکي کامل از هفتاد و يک گرفت ساروس 135 مي باشد مشاهده كنند.

ماه‌ گرفتگي جزئي در اغلب نقاط كشور پيش از طلوع ماه آغاز مي‌شود.

خسوف 19 آذرماه از حدود ساعت 16 و 16 دقيقه روز شنبه به صورت جزئي آغاز مي‌شود و زمان آغاز ماه گرفتگي كلي ساعت 17 و 36 دقيقه و 16 ثانيه است.

گرفت كلي ماه در ساعت 18 و 27 دقيقه و 24 ثانيه و گرفتگي جزئي در ساعت 19 و 47 دقيقه و 58 ثانيه پايان مي‌بايد.

مهندس مسعود عتيقي، مدير انجمن نجوم آماتوري ايران در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) با بيان اين كه در اين خسوف، ماه به مدت 51 دقيقه به طور کامل در سايه زمين قرار مي‌گيرد و حداكثر گرفت كامل ماه در ساعت 18:01:49 خواهد بود، خاطرنشان كرد: در اين گرفت، ماه در گره نزولي قرار داشته و در صورت فلکي گاو(ثور) در آسمان ديده مي شود. در شب گرفت چهار روز از اوج مداري ماه گذشته است و رنگ ماه قرمز نسبتاً روشن است.

وي با بيان اين كه اين ماه گرفتگي بيست و سومين ماه گرفتکي کامل از هفتاد و يک گرفت ساروس 135 است، گفت: از لحاظ آماري 23.9 درصد از خسوفهاي اين ساروس، جزيي و 32.4 درصد آن‌ها كلي است. جالب است كه 43.7 درصد گرفتهاي اين دوره خسوف، ماه گرفتگي غير مرئي و يا همان نيمسايه‌يي است. طولاني ترين گرفت كلي ساروس 135 در روز پنج شنبه 23 ارديبهشت 1643 خورشيدي رخ خواهد داد و كوتاهترين آن نيز در 16 آبان 1336 خورشيدي رخ داده است.

وي خاطرنشان كرد: براي رصد ماه گرفتگي نياز به ابزار خاصي نيست و با چشم غير مسلح نيز مي‌توان آن را مشاهده كرد. هر چند كه براي عكاسي دقيق‌تر از اين رويداد تلسكوپ به كمك منجمان مي‌آيد. نبايد اين گونه تصور كرد كه خسوف براي چشم انسان مشكل ساز است و به هيچ وجه فيلتر خاص براي رصد ماه گرفتگي جهت جلوگيري از مشكل احتمالي به چشم نياز نبوده و توصيه نمي‌شود. البته فيلتر ماه بر روي برخي تلسكوپ‌ها براي مشاهده ماه در وضعيت شديد نوراني مي‌باشد تا از پايين آمدن حساسيت چشم جلوگيري كند.

عتيقي تصريح كرد: بررسي عوارض سطحي ماه كه يكي پس از ديگري درون سايه زمين قرار مي‌گيرد يكي از مطالعات رصدي اين پديده است كه در كنار كنترل زمان آغاز و پايان گرفت ماه، شدت رنگ قرمز در خسوف شرايط اختفا احتمالي ستارگان در لحظه ماه گرفتگي و دهها مطالعه ديگر قرارمي‌گيرد.

مدير انجمن نجوم آماتوري ايران تصريح كرد: انجمن پس از برنامه موفق رصد خسوف 25 خرداد بر فراز برج ميلاد تهران براي دومين بار امكان رصد و تصويربرداري از پديده زيباي ماه گرفتگي از فراز اين برج را براي معدودي از علاقمندان نجوم آماتوري فراهم كرده است.