۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹

پاییز انگلیس در ایران فرا رسید

تحرکات ضدایرانی انگلیس علیه ایران اگر چه سابقه ای بس طولانی دارد و در طول روابط انگلیس با کشورمان همواره وجود داشته است، اما در دو سال گذشته و به ویژه در فتنه 88 روند خصمانه و علنی تری به خود گرفته است. این در حالی است که دامنه نفوذ و اثرگذاری این کشور در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر مسلمان نیز با کاهش شدیدی مواجه شده است.
کد خبر : ۴۶۳۹۶

به گزارش صراط به نقل ازفارس پیام قاطعانه نمایندگان مجلس به نمایندگی از ملت ایران، به انگلیس، این کشور را به شدت غافلگیر کرد؛ چرا که شاید دولتمردان انگلیس فکر نمی کردند که ایران چنین تنبیه تحقیرکننده ای علیه آن کشور به کار گیرد. واقعیت این است که دشمنی انگلیس با ملت ایران سابقه ای بس طولانی دارد که پس از پیروزی انقلاب به اوج خود رسید. در سالیان گذشته، سران این کشور در تلاش بودند تا به زعم خود با شیوه دیپلماتیک، روند تقابل با جمهوری اسلامی را دنبال کنند، اما شروع فتنه سبز سبب شد تا آنان این فرصت را غنیمت شمرده و وارد فاز تقابل علنی و یک جنگ تمام عیار علیه ایران شوند.
ورود علنی انگلیس در دشمنی با نظام و مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری به چند صورت انجام گرفت و همین اقدامات خصمانه این کشور بود که نمایندگان مردم را واداشت تا در طرحی دو فوریتی، پاسخ گستاخی های روباه پیر را با کاهش روابط دو کشور بدهند؛ اقدامی که به نظر می رسد، بایستی بسیار بیشتر از این و حتی قاطعانه تر از آن انجام می گرفت. حال سوال اینجاست که انگلیس چه اقداماتی علیه منافع ملی ما انجام داده و نظام را به این جمع بندی رسانده که بایستی روابط دو کشور تا سطح کاردار کاهش یابد. این مقاله در پی پاسخ به همین سوال است.

1) فرماندهی جنگ رسانه ای
دولت انگلیس در هفتادمین سال راه اندازی رادیو بی بی سی، تلویزیون بی بی سی فارسی را پنج ماه قبل از انتخابات سال 88 تأسیس کرد و بسیاری از روزنامه نگاران و گردانندگان روزنامه های زنجیره ای و بهایی را جذب کرد تا بلکه بتواند با تأثیرگذاری بر مخاطب ایرانی، اهداف شوم و ضدایرانی خود را از راه اندازی آن به سرانجام رساند. این تلویزیون در پیش از انتخابات در حالی که تلاش داشت چهره ای بی طرفانه به خود بگیرد، بی صبرانه در انتظار خشونت های خیابانی لحظه شماری می کرد و به همین سبب، چند ساعت قبل از اعلام نتایج انتخابات، فراخوانی های خیابانی جریان فتنه را به عنوان جریان معترض به نتایج انتخابات، در دستور کار خود قرار داد و در این راه نیز از هیچ اقدامی علیه نظام فروگذار نکرد. تحریک فتنه گران با اخبار و گزارش های دروغین، کوبیدن بر طبل کشته های ساختگی، حمایت های رسانه ای و ... فقط بخش هایی از این اقدامات خصمانه بی بی سی فارسی در آشوب های 88 و پس از آن تا به امروز بوده است که دستگیری اخیر بسیاری از جاسوس های این رسانه در ایران نشان داد که این رسانه ، حتی پس از مرگ فتنه سبز نیز دست از شیطنت و حمله به نظام و کشورمان برنداشته است.
البته جنگ رسانه ای انگلیس علیه ایران فقط محدود به رسانه های انگلیس نشد و این کشور به عنوان مرکز فرماندهی رسانه ای، بر تمام فعالیت های رسانه های ضدانقلاب و حتی سایر کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی عرب زبان منطقه نیز محسوب می شد و تمام رسانه های موجود فتنه گران و جریان های مورد اشاره با ادبیاتی نشأت گرفته از رسانه های انگلیس، رویدادهای ایران را پوشش می دادند.

2)هدایت، آموزش و تحریک به آشوب و اغتشاش خیابانی
در فتنه 88 فقط محدود به رسانه های استعمار پیر نبود و در میدان عمل نیز این کشور وارد عرصه آشوب شد.در زمان آشوب ها بیشترین پروازها و مسافرت مسافران سفارشی از انگلیس به ایران انجام گرفت و بیشترین رفت و آمدهای جریان های فتنه گر در سفارتخانه این کشور به ثبت رسیده است. شدت دخالت های انگلیس در انقلاب ناکام مخملی فتنه سبز در ایران به حدی بود که در جریان اغتشاش های خیابانی چند تن از عناصر دیپلماتیک این کشور که همزمان برای MI6 و وزارت خارجه انگلیس فعالیت می کردند، دستگیر شدند.
بنا بر شواهد و مستندات موجود، اقدامات خصمانه انگلیس علیه ایران از چند منظر قابل بررسی است که در ادامه به آن می پردازیم.

3) میدان داری تحریم های صهیونیستی
در آبان ماه گذشته که آمریکا و رژیم صهیونیستی در تبلیغات دامنه دار برای تصویب قطعنامه های سه گانه حقوق بشر، تروریسم و آژانس ناکام ماندند، سران انگلیس برای جبران شکست های دو هم پیمان استراتژیک خود، تحریم مالی ایران را در دستور کار خود قرار دادند و بانک مرکزی ایران را تحریم کردند.
نکته قابل توجه درباره تحریم های بانکی تازه انگلیس علیه ایران، این بود که این بار لندن فعالیتش را با هماهنگی واشنگتن انجام داد، نه در قالب همکاری با اتحادیه اروپا، چرا که کشورهای دیگر اتحادیه اروپا، همچون آلمان و فرانسه، درباره گسترش تحریم ها نسبت به همه بانک های ایران، از جمله بانک مرکزی متقاعد نشده بودند.

4) تهدید حمله نظامی به ایران
در اواسط آبان ماه گذشته وقتی که فشار های رسانه ای غرب علیه برنامه هسته ای ایران بالا گرفته بود، این تنها انگلیس بود که از آمادگی این کشور برای حمله نظامی به ایران سخن گفت. در واقع انگلیس، نخستین و تنها کشوری بود که به نوعی، از ایده حمله نظامی به ایران حمایت و آشکارا اعلام کرد که نیروهای خود را برای این حمله آماده کرده است.
این در حالی است که کشور های دیگر با احتیاط بسیار بیشتری در این باره سخن می گفتند و هرگونه حمله را رد می کردند، انگلستان رسماً به آمادگی نظامیان سلطنتی برای حمله به ایران خبر می داد.
اقدام انقلابی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که پیش از تکمیل مثلث دخالت های انگلیس علیه کشورمان با یک دوراندیشی بر روی یک طرح مقابله به مثل مطالعه کرده بودند و روز شش آذر با دو فوریت وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد، سبب رفتارهای منفعلانه از سوی این کشور شد و هنوز نیز آن را از شوک این اقدام بزرگ ایران خارج نساخته است.

پیام های مخفی انگلیس به ایران
دولت انگلیس در عین حالی که تلاش می کرد به تنفر جهانی از جمهوری اسلامی و قدرت نمایی در مقابل کشورمان دست بزند، اما از دیپلماسی مخفی و چانه زنی برای توقف طرح مجلس شورای اسلامی برای کاهش روابط با این کشور نیز غفلت نکرد و در پیام های مختلف از ایران می خواست که این طرح در مجلس ایران به تصویب نرسد. در این زمینه «علاءالدین بروجردی»، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: قبل از تصویب کاهش روابط در مجلس، دولت انگلیس از کاردار ایران درخواست کرده بود که مجلس از تصمیم خود برای کاهش رابطه صرف نظر کند، این پیام به دولت و مجلس ایران منتقل شد و در نهایت نمایندگان مردم تصمیم به تصویب کاهش رابطه با دولت انگلیس گرفتند.

تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس
سرانجام نمایندگان مجلس در روز شش آذر با تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس، وزارت امور خارجه را موظف کردند تا علاوه بر به حداقل رساندن روابط اقتصادی و بازرگانی با این کشور، ظرف دو هفته روابط سیاسی ایران را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهند.
در بررسی کلیات طرح کاهش روابط با انگلیس، 179 نماینده به آن رأی مثبت و چهار نماینده، رأی منفی دادند. پس از تصویب کلیات این طرح که یازده رأی ممتنع داشت، نمایندگان فریاد مرگ بر انگلیس سر دادند.
طبق ماده واحده طرح کاهش روابط با انگلیس، وزارت امور خارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.
همچنین طبق تبصره یک این طرح، در صورت تغییر سیاست های خصمانه کشور انگلیس، وزارت امور خارجه می تواند سطح روابط را ارتقا دهد. در تبصره دوم طرح کاهش روابط با انگلیس نیز وزارت خارجه موظف شده است در مورد سایر کشورهایی که رفتاری مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت أخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
در همین حال، کمتر از 24 ساعت پس از ارسال مصوبه کاهش روابط با انگلیس از سوی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان، این مصوبه در این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تأیید شورای نگهبان رسید و پس از آن مصوبه قطع رابطه با انگلیس، عملاً به وزارت خارجه جهت اقدام ابلاغ شد.

عصبانیت انگلیسی ها
طرح مبتکرانه مجلس شورای اسلامی باعث عصبانیت دولت انگلیس شد. وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه ای که پس از تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس در مجلس شورای اسلامی ایران صادر کرد، تصمیم مجلس ایران برای اخراج سفیر انگلیس را «تأسف آور» خواند. بر پایه این گزارش، وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه نوشت: «اگر دولت ایران بر این مبنا اقدام کند، ما در مشورت با شرکای بین المللی مان شدیداً و قاطعانه به آن پاسخ خواهیم داد.»
روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» در مطلبی با نام «انتقام تهران از لندن» نوشت: مجلس ایران طرحی را تصویب کرده که بنا بر آن، رابطه ایران و انگلیس کاهش پیدا خواهد کرد. این روزنامه همچنین افزوده است: «این اقدام مجلس ایران در واکنش به حمایت های دولت انگلستان از طرح تحریم ایران بود که هفته گذشته از سوی آمریکا مطرح شد.»
بر پایه این گزارش، پیش از این، نیز سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در واکنش به تصویب طرح دوفوریتی کاهش روابط با لندن به «بی بی سی» فارسی گفت: اگر ایران چنین تصمیمی بگیرد، بسیار تأسف انگیز خواهد بود. وی افزود: ما بر این باوریم که حفظ تماس مستقیم دو کشور در سطح بالا، به ویژه در زمان های حساسی چون اکنون ضروری است.

حمایت جوامع دانشگاهی و مردمی
اقدام مجلس شورای اسلامی در مقابل تهدیدات انگلیس باعث خوشحالی و ابراز سرور تشکل های دانشجویی و دانشگاهی شد؛ در این زمینه 50 دفتر دانشگاهی جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه ای تأکید کردند: حتی یک روز تأخیر در تعطیلی لانه جاسوسی دوم، یعنی یک روز مهلت خرابکاری بیشتر و یک روز فرصت بیشتر برای توطئه علیه ملت ایران است.
در ادامه این بیانیه آمده است: «دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکپارچه از تصمیم وکلای ملت مبنی بر اخراج سفیر انگلیس حمایت می کنند و اعلام می داریم که هر تهدیدی را با تهدید پاسخ می دهیم و اعلام می کنیم ملت ایران بیش از این تاب مشاهده تابلوی سفارت کشوری که بزرگ ترین خباثت ها و خیانت ها را علیه عزت و شرافت و هویت او داشته است، ندارد. قطع رابطه با این دولت خبیث قطعاً موجب شادی مردم و البته الهام گرفتن ملت های بیدار شده منطقه خواهد بود. با وجودی که از نظرمان پیگیری این مسئله دیر است و زودتر از اینها می بایست دولت انگلستان تأدیب می شد.» حتی دانشجویان در تأیید این اقدام انقلابی مجلس تا اشغال توطئه خانه انگلیس نیز اقدام کردند.

نکته پایانی
تحرکات ضدایرانی انگلیس علیه ایران اگر چه سابقه ای بس طولانی دارد و در طول روابط انگلیس با کشورمان همواره وجود داشته است، اما در دو سال گذشته و به ویژه در فتنه 88 روند خصمانه و علنی تری به خود گرفته است. این در حالی است که دامنه نفوذ و اثرگذاری این کشور در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غیر مسلمان نیز با کاهش شدیدی مواجه شده است. از طرفی، بنا به آمار و مستندات، روابط اقتصادی ایران با انگلیس نیز امروز در کمترین میزان خود قرار دارد، لذا کاهش روابط اقتصادی با این کشور هیچ تأثیر اقتصادی بر ایران نخواهد داشت. به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران بایستی در راستای مقابله جدی تر با کشور انگلیس، تنها به اخراج سفیر انگلیس در ایران بسنده نکند و با دیپلماسی رسانه ای خود که از قضا در بسیاری از کشورهای اسلامی دارای مخاطبان فعالی است، به افشای نقشه های مخرب انگلیس علیه اسلام بپردازد و با گروه ها و جریان های اسلامی اثرگذار ارتباط برقرار کرده و آنها را از نقشه های ضداسلامی و فرهنگی این کشور که به عنوان یک مرکز ناتوی فرهنگی برای شناسایی و ربایش نخبگان و همچنین فعالیت های جاسوسی در خدمت به صهیونیزم بین الملل اقدام می کند، باخبر سازد و با این اقدام، نخبگان و بزرگان و مردم مسلمان در تمامی نقاط جهان اسلام را به اهداف خصمانه و پشت پرده این روباه پیر علیه منافع جهان اسلام آگاه سازد.


برچسب ها: انگلیس ایران فتنه
نظرات بینندگان
په نه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۱
۰
په نه په بهار اولشونه ؟ اونا و اینا (فتنه) با هم زمستونشون سر اومد .