۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

حاشيه‌هاي‌مراسم شام‌غریبان در بيت‌رهبري

شاید مراسم هیچ شبی از شب‌های برگزاری عزاداری در بیت مقام معظم رهبری به اندازه مراسم شام غریبان به عزادارانی که در محوطه بیرونی می‌نشینند، نچسبیده باشد و این را به راحتی می‌توان از سیل اشک‌های این دسته از عزاداران و ناله‌های جگرسوزشان در این فضای سرد، فهمید.
کد خبر : ۴۶۳۹۷
به گزارش صراط به نقل از فارس، اکثر اوقات حاشیه‌نگاری‌هایی که از برگزاری مراسم عزاداری بیت مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد به توصیف حال و هوای این مراسم در محوطه داخلی حسینیه امام خمینی(ره) خلاصه می‌شود اما بخش عمده‌ای از ناگفته‌ها و حواشی این مراسم به خیل عظیم عزادارانی مربوط می‌شود که در این ایام در بی‌تکلفی هرچه تمام‌تر در کوچه‌های منتهی به بیت مقام معظم رهبری، اشک چشمانشان سنگفرش‌های کوچه‌های منتهی به بیت را خیس می‌کند.

* مراسم عزاداری شام غریبان امام حسین(ع) با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در حسینیه امام خمینی(ره) بیت مقام معظم رهبری و فضا‌های بیرونی منتهی به بیت آغاز شد.

* آن دسته از عزادارانی که نتوانسته بودند پیش از ساعت 16 خود را به بیت برسانند با پر شدن فضای داخل حسینیه به صحن حیات 2 مدرسه همجوار با بیت رهبری هدایت شدند؛ مدرسه‌هایی که در این ایام در طول روز پذیرای دانش‌آموزان هستند و شب‌ها خیل عظیم عزاداران حسینی را میزبانی می‌کنند.

* حدود یک ساعت مانده به اذان مغرب و عشا و با تکمیل ظرفیت داخل، در‌های ورودی به محوطه اصلی بیت بسته شده؛ اما همچنان عده‌ای در پشت در منتظرند تا شاید با باز شدن مجدد در، امکان حضورشان در داخل حسینیه فراهم شود.

* در شب شام غریبان حسینی، جمع کثیری از عزاداران با رسیدن به بخش انتهایی خیابان فلسطین، بدون کوچکترین سؤال و تلاشی برای ورود به حسینیه با "طیب خاطر" وارد حیاط مدرسه همجوار با بیت می‌شوند؛ شاید آنها در ذهنشان به مرور وقایع شام عاشورا و آوارگی طفلان حسین(ع) در دشت کربلا مشغولند و اینکه درک شام غریبان طفلان حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) با نشستن روی زمین سرد، خشن و کم‌نور فضای بیرون مقدورتر خواهد بود.

* محوطه باز حیاط یکی از مدارسی که برای عزاداران در نظر گرفته شده با داربست و پوششی برزنتی پوشانده شده و 3 بخاری نسبتا بزرگ نیز برای تأمین گرمای حداقلی این فضا اختصاص یافته در عین حال به دلیل باز بودن بخش انتهایی این محوطه، عزاداران باید با سردی و سوز هوا بسازند.

* اما در حیاط مدرسه دوم که هر شب عزاداران محوطه بیرونی بیت را پذیراست از داربست، برزنت و بخاری هم خبری نیست و در شب شام غریبان حسینی، عزاداران در این قسمت بی‌تکلف‌تر از همه بر روی موکت‌هایی که بر زمین پهن شده به یاد غربت حرم حسینی در شام عاشورا اشک ماتم ریختند.

* زمان خالی باقی مانده تا اذان مغرب و عشاء فرصت مناسبی است تا زیارت عاشورا توسط یکی از عزاداران حاضر در محوطه حیاط مدرسه آن هم بدون سیستم صوتی قرائت شود تا هر چه بیشتر حال و هوای مجلس درخور شب شام غریبان سالار شهیدان شود.

* شاید مراسم هیچ شبی از شب‌های برگزاری عزاداری در بیت مقام معظم رهبری به اندازه مراسم شام غریبان به عزادارانی که در محوطه بیرونی می‌نشینند، نچسبیده باشد و این را به راحتی می‌توان از سیل اشک‌های این دسته از عزاداران و ناله‌های جگرسوزشان در این فضای سرد، فهمید.

* همزمان با اذان مغرب و عشاء نماز جماعت توسط عزادارانی که در محوطه بیرون نشسته‌اند به صورت مجزا با حال و هوایی خاص برگزار می‌شود.

* با اتمام نماز جماعت از طریق ویدئو پروژکشن، مراسم داخل حسینیه برای عزاداران حاضر در فضاهای بیرونی حسینیه نیز پخش می‌شود.

* جالب اینکه با شروع سخنان حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی به عنوان خطیب مراسم شام غریبان در بیت مقام معطم رهبری و با رسیدن سخنان وی به این بخش که مقام معظم رهبری اخیرا استراتژی "تهدید در برابر تهدید" را مطرح کردند، تکبیر‌های عزاداران محوطه بیرونی، کوبنده‌تر از عزاداران حاضر در داخل حسینیه، سکوت خیابان‌های اطراف را در شب شام غریبان حسینی شکست و این تکبیر کوبنده زبان گویای اصحاب عاشورایی عصر آخرالزمانی بود که به ندای "هل من ناصر" مقتدای خویش لبیک می‌گفتند.
نظرات بینندگان
شادمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۷ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰
۴
۴
لبیک یا خامنه ای لبیک یا حسین است.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۷ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
مداحی حاج محمود کریمی پس چی؟!!!
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز