۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۷

شکار روباه در پنجره 118 + جلد

این‎بار اما، بغض تاریخی مردم این دیار نسبت به استعمار پیر، در گلو نماند و در قالب حرکتی پرشور و انقلابی نمود یافت، هرچند که بهتر بود این جوانان شور و احساس پاک خود را با برنامه‎ریزی بهتری پیش می‎بردند.
کد خبر : ۴۶۵۱۲

ماجرای اشغال کوتاه‎مدت سفارت انگلیس را همه شنیده‎ایم، این‎که چگونه جوانان دانشجو، در روزهای اخیر با حرکتی خودجوش، به روباه پیر نشان دادند که روزگار اوج او مدت‎هاست سپری شده و بیهوده هوای جوانی در سر می‎پروراند. روابط ایران و انگلستان از دیرباز پرتنش بوده و این تنش همواره از منفعت‎طلبی، زیاده‎خواهی، نگاه از بالا و سیاست استعماری انگلیس ناشی شده است.

این‎بار اما، بغض تاریخی مردم این دیار نسبت به استعمار پیر، در گلو نماند و در قالب حرکتی پرشور و انقلابی نمود یافت، هرچند که بهتر بود این جوانان شور و احساس پاک خود را با برنامه‎ریزی بهتری پیش می‎بردند.

به هر روی ماجرای سفارت انگلستان حکایت اشغال سفارت آمریکا را به ذهن متبادر می‎کند، هرچند برخی موافق آن هستند و برخی هم نه. هفته‎نامه پنجره نیز در صد و هجدهمین شماره خود با کنار هم نشاندن تسخیرکنندگان دیروز و امروز، در قالب میزگردی خواندنی به تبیین حاشیه و متن این ماجرا پرداخته است.

پرونده سیاسی هفته‎نامه پنجره، با عنوان «تحقیر به سبک ایرانی»، با آثار و گفتارهایی از محمد اسماعیل کوثری، سیدعباس فاطمی، فروز رجایی‎فرد، رابطه ایران و انگلیس از منظر تاریخی و تحلیلی از نظر دور نداشته تا در نهایت به این سؤال که چه‎کسی درست می‎گوید؟ پاسخی درخور داده شود.


«شکار روباه» عنوان پرونده این شماره سرویس دانشگاه هفته‎نامه پنجره 118 است. در این پرونده به مناسبت ماجرای سفارت انگلستان، به بررسی 60 سال مبارزه جنبش دانشجویی ایران با استعمار انگلیس و (ایضا آمریکا)، پرداخته شده و خواننده گفتار آثاری از دکتر منوچهر آشتیانی، عماد افروغ و عباس سلیمی‎نمین خواهید بود.

سرویس «سبک زندگی» هفته‎نامه پنجره، در ادامه پرونده‎های موفق و پرمخاطب پیشین، در شماره 118 نیز موضوع بایسته‎های نظام آموزش و پرورش در ایران اسلامی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. در این پرونده با آثار و گفتارهایی از جمیله علم‎الهدی، دکتر مهدی ترابی، علاوه بر آسیب‎شناسی الگوی وارداتی نظام آموزشی ایران، کم و کیف مدارس مذهبی و باید و نباید‎های‎شان نیز از نظر دور نمانده است.

در کشوری که از قومیت‎های مختلف تشکیل شده، بحث جدایی‎طلبی، حکایت تازه‎ای نیست، به‎خصوص این‎که بیگانگان همواره روی این مسأله به‎عنوان یک بستر مناسب برای توطئه‎چینی حساب باز کرده‎اند. اما وقتی پای این جدایی‎طلبی به ورزش باز می‎شود و احساسات یک جوان کم‎تجربه از همه‎جا بی‎خبر، دست‎آویز ایشان قرار می‎گیرد، ماجرا از اهمیت ویژه‎ای برخوردار می‎شود. پنجره 118 به جهت برخی حرکت‎های جدایی‎طلبانه در ساحت ورزش، با توجه به رؤیت پرچم کشورهای بیگانه در یکی از استادیوم‎های ورزشی، با آثار و گفتارهایی از ابراهیم قاسم‎پور، کاظم جلالی، ناصر شفق و... به آسیب‎شناسی این ماجرا پرداخته است.

اسلام دینی است جامع و کامل؛ نه‎فقط در حوزه فردی آدم‎ها، بلکه در حوزه اجتماعی و سیاسی و البته اقتصادی. به‎نظر نمی‎رسد کسی در این زمینه شکی داشته باشد و هر یک از ما نمود عینی این مسأله را در حوزه‎های مختلف شاهد بوده‎ایم، حتی در زمینه اقتصادی‎اش؛ یعنی آن‎چه بانکداری اسلامی نام می‎گیرد. فرض بر این است که نظام بانکی ما بر پایه الگوی اسلامی بنا شده و در مقابل بانکداری سرمایه‎داری قرار می‎گیرد، اما باید دید وقتی پای بررسی و تحلیل به‎میان بیاید، چقدر این اسلامی بودن مصداق عینی پیدا می‎کند؟

اگر می‎خواهید بدانید بانکداری ما چقدر اسلامی است، نقاط ضعف و قوت‎هایش کجاست و اصلا این بانکداری اسلامی چیست؟ پرونده اقتصادی پنجره 118، با آثار و گفتارهایی از سیدحسن میرمعزی، سیدعباس موسویان و اسماعیل صابری می‎تواند پاسخگوی سؤالات شما باشد.

بخش برون‎مرزی تازه‎ترین شماره هفته‎نامه پنجره نیز به موضوعاتی چون پیروزی اسلام‎خواهان در مصر، اعتراف سیا به ناتوانی در برابر حزب‎الله، زاکربرگ و رؤیای نفوذ به چین، اختصاص یافته است، صفحات متنوع و خواندنی فراسو و همچنین مجله خبری - تحلیلی از دیگر مطالب خواندنی صد و هجدهمین شماره پنجره 118 هستند. در باشگاه اهل قلم این شماره هفته‎نامه پنجره نیز خواننده یادداشت‎هایی از دکتر عبدالعلی رضایی، جواد محدثی، محسن اسماعیلی، احمد رهدار، یوسفعلی میرشکاک و فرشاد مهدی‎پور خواهید بود. علاقه‎مندان پیگیری و رصد اخبار مربوط به انتخابات مجلس نهم نیز می‎توانند خواننده صفحات خبری و تحلیلی ویژه انتخابات مجلس باشند.

صد و هجدهمین شماره پنجره در 84 صفحه و به قیمت 1500 تومان، روی پیشخوان روزنامه‎فروشی‎هاست.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۲ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
حرکت خودجوووووووش!
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز