۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۴۳

واقعیات مهمی از آب زمزم

هر روز یک تانکر آب زمزم جهت استفاده زائران حرم نبوی به مدینه منوره که حدود 450 کیلومتر با مدینه فاصله دارد ارسال می‌شود و در آنجا نیز با مخلوط شدن با آب دیگر برای زائران اختصاص می‌یابد.
کد خبر : ۴۶۵۳۰

مسئول زیارت دوره بعثه مقام معظم رهبری گفت: آب زمزم بهترین نوشیدنی دنیا شناخته شده است.
 حجت‌الاسلام محمدحسین عسگری علویه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مورد نام‌های چاه زمزم گفت: این چاه به نام‌های زمزم، چاه اسماعیل، حفیره عبدالمطلب، شفا، سقم، عافیه، میمونه، طعم، برکه، بره نام دارد و چاه در 21 متری شرق خانه خدا در مسجدالحرام قرار دارد که عمق چاه 30 متر و ارتفاع آب 26 متر است.
وی افزود: عین‌الرئیسه یا چشمه اصلی چاه به طرف خانه کعبه است و هر ثانیه 11 لیتر آب از آن استحصال می‌شود و توسط پمپی استخراج و به طرف منطقه جنوبی مکه به نام (کُدی) پمپاژ می‌شود و در آنجا در منبع بزرگی ذخیره شده و بعد از تصفیه به منبع دیگری که مشرف بر منطقه مسجدالحرام است منتقل می‌شود و از آنجا به قسمت شمالی مسجد‌الحرام (باب‌الفتح) منتقل می‌شود و بعد از خنک شدن در شیرهای موجود مسجد جاری می‌شود.
وی گفت: قسمتی از آب زمزم توسط لوله به شرق مسجدالحرام کنار مولد‌النبی که اکنون کتابخانه مرکزی مکه نام دارد، در اختیار مردم قرار گرفته و مستقیما از تصفیه‌خانه به آن منطقه منتقل می‌شود.
عسگری افزود: هر روز یک تانکر آب زمزم جهت استفاده زائران حرم نبوی به مدینه منوره که حدود 450 کیلومتر با مدینه فاصله دارد ارسال می‌شود و در آنجا نیز با مخلوط شدن با آب دیگر برای زائران اختصاص می‌یابد.
وی افزود: مردم برای گرفتن آب زمزم هر روز به سبیل ملک عبدالعزیز که در محل تصفیه‌خانه در منطقه کُدی مراجعه می‌کنند.
این روحانی افزود: مردم مکه اهتمام دارند که آب مصرفی روزانه را از محل‌های توزیع آب زمزم در مولد‌النبی یا سبیل ملک‌عبدالعزیر دریافت کنند.
عسگری تاکید کرد: جمعیت مکه یک میلیون و 400 هزار نفر مسافر و جمعیت متحرک و 450 هزار نفر ساکن غیربومی تشکیل می‌دهد که همگی از آب زمزم استفاده می‌کنند و فضیلت آب زمزم این است که از همه نوشیدنی‌ها برتر است و هیچ وقت با مصرف تمام نمی‌شود.
وی افزود: چاه زمزم در زیرزمین صحن مسجدالحرام در قسمت شرقی قرار دارد که از سال 81 شمسی به علت اینکه میدان مطاف برای طواف حجاج نیاز به گسترش داشت درب‌های زیرزمین بسته شده و آب زمزم توسط لوله به همه جای مسجد‌الحرام منتقل شد.
وی در مورد اینکه آیا زیر خانه کعبه نیز خالی است گفت: زیر کعبه خالی نیست فقط در قسمت شرقی محل طواف برای چاه زمزم زیرزمینی وجود دارد و فاصله چاه زمزم تا حجرالاسود 21 متر است.
عسگری با اشاره به روایات گفت: پیامبر و ائمه اسلام نسبت به آب زمزم عنایت ویژه‌ای داشتند و حتی سفارش می‌کردند که از مکه برای آنها آب زمزم سوغات بیاورند. لذا بهترین سوغات حجاج همان آب زمزم است.
وی افزود: پیامبر فرموده‌اند زمزم بهترین چاه‌های دنیا است و بهتر خوراک و مایه سلامت از هر دردی است و داروی هر درد به شمار می‌رود و لذا فرمودند ماء زمزم لما شرب‌له، یعنی آب زمزم به هر نیتی که خورده شود به همان نیت واصل می‌شود. یعنی اگر کسی مریض باشد شفا می‌یابد و اگر برای خوراک نوشیده شود حاجت او برآورده می‌شود. حضرت علی(ع) نیز فرمود زمزم خیر ماء علی وجه الارض بهترین آب روی زمین زمزم است.
همچنین امام صادق(ع) فرمود ماء زمزم دواء لما شرب له، آب زمزم دوای هر دردی است.
حجت‌الاسلام عسگری تاکید کرد: ایرانیان قبل از اسلام به چاه زمزم به دیده احترام می‌نگریستند و ساسان بن بابکان جد ساسانی‌ها از این چاه آب نوشیده است.
وی در مورد اینکه منشاء آب زمزم چه بوده گفت: حضرت ابراهیم به امر الهی همسر خود هاجر و فرزند خردسالش اسماعیل را از شامات یا فلسطین کنونی به کنار بیت‌الله‌الحرام که در آن زمان وادی لم‌یزرع و بدون سکنه بود آورد. حضرت ابراهیم فرزند و مادر را در آن وادی با یک مشک آب و مقداری غذا و با توکل به خدا آنها را رها کرد و هنگام خروج از وادی رو به فرزند و مادر دست‌ها را به دعا برداشت «ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم» یعنی پروردگار من فرزند و همسرم را در وادی لم‌یزرع کنار خانه محرم تو قرار می‌دهم و رفت. بعد از دو، سه روز آب و غذا تمام شد فرزند خردسال تشنه شد، از طرفی چون غذایی نبود شیر در پستان مادر خشکید و هاجر برای اینکه فریادرسی پیدا کند، خود را بر فراز کوه صفا رساند سرابی در روبرو در کوه مروه دید، گمان کرد آب است، دوان دوان به سوی آن رفت، باز دوباره احساس کرد در کوه صفا آبی وجود دارد و دوان دوان به سمت صفا سرازیر شد و این کار ۷ مرتبه بین دو کوه صفا و مروه تکرار شد و در حال حاضر حاجیان خانه خدا بین صفا و مروه را ۷ مرتبه سعی می‌کنند و در قسمتی از این مسیر که با چراغ سبز مشخص شده، هروله می‌کنند، یعنی مقداری تندتر راه می‌روند چون هاجر برای اینکه شاهد مرگ کودک خود نباشد بسیار تلاش می‌کرد و فریادرس می‌طلبید. ناگهان نگاهش به کودک افتاد که زیر پایش آب جاری شده لذا مقداری خاک و شن ریخت که آب را مهار کند و مشک را پر از آب و کودک را سیراب کرد.
وی یاد آور شد: بعد از پیدایش آب پرندگان در آنجا پرواز کردند و طایفه جرهم که دز نزدیکی مکه زندگی می‌کردند متوجه آن نقطه شدند و در آنجا سکنی گزیدند. کم‌کم مکه تبدیل به شهری شد، اما بعدا جرهمیان حرمت کعبه را شکستند و به فسق و فجور روی آوردند، لذا خداوند چاه زمزم را از جوشش انداخت، تا اینکه جد پیامبر اکرم عبدالمطلب چند شب پیاپی خواب دید که شخصی او را به نقطه معینی هدایت می‌کند و فرمان می‌دهد این نقطه را حفر کند.
عسگری گفت: بعد از اینکه از خواب اطمینان پیدا کرد دریافت همان نقطه آب زمزم است، لذا عبدالمطلب با تنها پسرش حارث شروع به حفر چاه کرد، اما مردم او را سرزنش می‌کردند و هیچ کس او را کمک نکرد. عبدالمطلب نذر کرد خداوند 10 پسر دیگر به او اعطا کند و او یکی را در راه خدا به قید قرعه قربانی کند. سپس خداوند 10 پسر به عبدالمطلب عطا کرد و قرعه به نام عبدالله که آن زمان 24 ساله بود و بسیار زیبا و به یوسف بنی‌هاشم معروف بود افتاد.

* چگونه دیه یک انسان ۱۰۰ شتر شد

عبدالمطلب تصمیم گرفت در روز عید قربان عبدالله را به قربانگاه ببرد، اما مردم اجتماع کردند و پیشنهاد دادند که به جای قربانی کردن عبدالله، دیه یک انسان یعنی 10 شتر را بپردازد و بین دیه و عبدالله قرعه بیندازد. قرعه زدند و به نام عبدالله افتاد، سپس مردم پیشنهاد کردند 10 شتر دیگر اضافه کند و قرعه‌کشی کردند، باز به نام عبدالله افتاد و هر بار 10 شتر اضافه کردند، تا به 100 شتر که رسید قرعه به نام شتران افتاد و در این زمان عبدالمطلب گفت: با خدای خود با انصاف رفتار نکردم. دوباره قرعه‌کشی کردند، به نام 100 شتر افتاد و این اتفاق ۳ بار افتاد و هر بار قرعه به نام 100 شتر می‌افتاد و لذا دیه یک انسان از همان زمان 100 شتر تعیین شد و در روز عید قربان به جای عبدالله 100 شتر قربانی شد و بعد از آن عبدالمطلب درست پسرش را گرفت و به خانه وهب برد و آمنه 14 ساله را به عقد حضرت عبدالله درآورد و آن دو در منطقه منا سرزمین آرزوها کنار جمره وسطی ازدواج کردند و نطفه پیامبر در آنجا بسته شد و نور نبوت از صلب حضرت عبدالله به رحم آمنه منتقل شد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا ۳ جمره وجود دارد و حاجیان ۳ بار شیطان را سنگ می‌زنند گفت: چون زمانی که حضرت ابراهیم می‌خواست اسماعیل را قربانی کند، شیطان ۳ بار بر او ظاهر شد که او را منصرف کند، اما هر ۳ بار شیطان را سنگ زد.
حجت‌الاسلام عسگری ادامه داد: بالاخره عبدالمطلب با کمک پسرانش آب را در چاه زمزم به جریان انداخت و سمت سقایت و آبرسانی به حجاج را برعهده گرفت و از آن زمان تاکنون آب زمزم همچنان می‌جوشد و شفابخش زائران بیت‌الله‌الحرام و زائران خداست. زمزم بعد از جرهمیان که جای خود را به طایفه دیگری دادند تا زمان عبدالمطلب خشک بود و جرهمیان منقرض شدند، چون فساد و فسق و فجور کردند.
ابراهیم وقتی اسماعیل به سن نوجوانی رسید با کمک پسرش کعبه را که در جریان توفان نوح کلا از بین رفته بود، جا نمایی و تجدید بنا کرد و در همان محل سابق خانه کعبه را برپا کرد.
وی گفت: کعبه از زمان حضرت آدم تا زمان عبدالله زبیر 10 بار بازسازی شده است.
وی در مورد محدوده حرم گفت: نزدیکترین میقات به کعبه مسجد تنعیم در شمال مکه جاده مدینه در فاصله 6 هزار و 148 متری قرار دارد که از خیابان جبل کعبه وارد می‌شوند و دورترین آن جعرانه از طریق عراق در فاصله 25 کیلومتری قرار دارد و وادی نخله در جاده طایف و اضاةاللبن از طریق یمن، حدیبیه از طریق جده، عرنه در نزدیکی صحرای عرفات قرار دارد و اینها محدوده حرم هستند که غیر مسلمان نمی‌توانند بیایند بلکه باید مسلمان شوند و مسلمان هم از ماه‌های قمری باید محرم شده باشد و بدون احرام نمی‌تواند وارد شوند.

* زمزم را زنان به جریان انداختند

حجت‌الاسلام عسگری افزود: در سال 186 هجری قمری آب زمزم کم شد و 180 چاه اطراف مکه خشک شدند، بنابراین زبیده همسر هارون‌الرشید خواب دید کسی نتوانست آن را تعبیر کند پیش موسی‌بن جعفر(ع) آمد و گفت خوابی دیده‌ام که امام فرمود خواب خوبی است و لذا زبیده به مکه آمد و دستور داد قناتی شناسایی کنند و آب برای چاه زمزم بیاورند و هزینه آن را تامین کرد.
وی گفت: در جاده طایف کوه‌های تات چشمه در 36 کیلومتری نهر زبیده قرار دارد که از آن به عرفات سپس مشعر و منا و مکه آبرسانی شده است و 1.8 میلیون مثقال طلا خرج این آبرسانی شد و وقتی حسابدار صورت حساب را آورد او صورت حساب را به دجله انداخت و گفت چیزی را که در راه خدا داده‌ایم، پس نمی‌گیریم.
وی گفت: سپس در ۵00 سال پیش از این، زلزله‌ای آمد و دوباره چاه زمزم خشک شد و در قرن نهم فاطمه خواهر سلطان مراد عثمانی آبی را از مجاورت وادی دیگر به آن اضافه کرد که بعدها به وادی فاطمه معروف شد و آب زمزم دوباره برقرار شد و چاه زمزم با نقش برجسته زنان برپا شده اولین بار هاجر سپس حضرت خدیجه، سپس حضرت زهرا بعد زینب(س) بعد از آن آبرسانی توسط زبیده و سپس توسط فاطمه خواهر سلطان مراد تامین شد.
 وی افزود: نخستین پرده کعبه توسط همسر اسماعیل ساخته شد و همچنین مادر حضرت علی(ع) برای به دنیا آوردن فرزند خود داخل کعبه شد. بنابراین کعبه افتخار زنان در طول تاریخ بوده است.

 

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز