۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰

اقتصاد كشور به بانك مركزی مستقل نیاز دارد

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه استقلال بانک مرکزی ام‌المصائب نظام بانکی ما است، گفت: بانک مرکزی ابزار سیاسی نیست و باید استقلال داشته باشد.
کد خبر : ۴۶۵۳۵

به گزارش صراط به نقل از فارس: یحیی آل اسحاق صبح امروز در نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران که میزبان محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی بود، اظهار داشت: محور اقتصاد ما بانک است و بانک مرکزی مادر همه بانک‌هاست و علیرغم حوادث متعددی که در حوزه بانک و بانکداری داشته‌ایم، بحث استقلال بانک مرکزی ام‌المصائب نظام بانکی ما است.

وی افزود: اگر بانک مرکزی استقلال داشته باشد، خیلی از عدم تعادل‌ها به تعادل و خیلی از نارسائی‌ها به نقاط مثبت تبدیل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر یک آمار بگیریم و مقایسه کنیم در کشورهایی که بانک‌ها از اقتدار و استقلال برخوردار هستند استقلال آنها در مسیر خودش حرکت می‌کند.

وی افزود: یکی از مشکلات عمده عدم وجود فضای مناسب برای استقلال بانک مرکزی است. بعضی از سختی‌ها وجود دارد و ضرورت دارد که انسان برای فایل‌های بلندمدت‌تر تحمل کند.

آل اسحاق گفت: مباحثی نظیر چگونگی مدیریت ارز،‌نرخ سود،‌نظارت بر امور بانکی، آمار و شفافیت در نظام بانکی و همچنین چگونگی جهت‌گیری منابع بانکی و قرض‌الحسنه‌ها به سمت تولید از جمله مسائلی است که در حوزه بانک مرکزی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه آیا تمام پس‌اندازها درست هدایت می شود و آیا این پس‌اندازها به سمت تولید کشور می‌رود، گفت: آیا آمار و اطلاعاتی که اساس تصمیم‌گیری در نظام اقتصادی کشور است، به صورت شفاف و به موقع ارائه می‌شود؟ آیا دخالت در امر سود به صورت امریه‌ای حلال مشکلات است؟ آیا نرخ سود دستوری عدم تعادل و تبعات در اقتصاد به وجود نیاورده است؟ آیا نظارت‌ها درست انجام می‌شود؟ آیا انضباط بانکی با محوریت بانک مرکزی رعایت می‌شود؟ آیا با توسعه بانک‌های خصوصی قیمت پول کاهش پیدا کرده و امور بانکی تسهیل شده است؟

وی افزود: اگر طالب رشد، توسعه و تعادل اقتصاد کشور هستیم، راهی جز اقتدار و جز استقلال بانک مرکزی وجود ندارد. بانک مرکزی ابزار سیاسی نیست و ابزاری برای نیازهای دولت نیست.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه نقب زدن به بانک مرکزی یعنی همه اقتصاد را به هم زدن و شکستن همه نارسایی‌ها و رساندن فضا به نقطه‌ای که نقطه امید اقتصاد و نخ تسبیح است و در واقع تیر به چشم خودمان زدن است، گفت: اگر می‌خواهیم کشور نجات پیدا کند باید بانک مرکزی قوی و جسور داشته باشیم.