۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱

پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اینکه پیش فروش سکه در معاملات آتی با قیمت 842 هزار تومان را غیراقتصادی دانست از برنامه این بانک برای پیش‌فروش سکه خبر داد و از برنامه‌های این بانک برای خروج از تحریم گفت.
کد خبر : ۴۶۵۵۰

به گزارش صراط به نقل از فارس: محمود بهمنی صبح امروز در نشست صبحانه‌خوری با فعالان بخش خصوصی به تشریح برخی سیاست‌های ارزی و صادراتی پرداخت.

بهمنی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون کشور شرایط بسیار خاصی را سپری می‌کند، گفت: امروز ایران جنگی بسیار سخت‌تر از جنگ فیزیکی را پیش‌رو دارد؛ جنگ اقتصادی با همکاری، هماهنگی، وحدت، دوستی یا تفاهم اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت باید در این شرایط سکان را به بخش خصوصی واگذار کند، افزود: برای اینکه امور دولت سپری شود باید بسیاری از برنامه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: البته هنوز بسیاری از افراد در کشور برایشان جا نیفتاده است که تحریم هستیم؛ شرایط تحریم مقررات تحریم را می‌طلبد چرا که در این شرایط نمی‌توان مقررات عادی را اعمال کرد.

بهمنی ادامه داد: بانک مرکزی در شرایطی که عده‌ای از افراد به خاطر وضعیت اقتصادی نمی‌توانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند ماده 28 قانون بودجه مبنی بر بخشش جرایم دیرکرد و تقسیط بدهی‌ها را اجرا کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تا تاریخ 15 آبان ماه 35 هزار و 860 میلیارد ریال از مطالبات سیستم بانکی با توجه به بخشنامه مذکور تعیین تکلیف شد.

* بخشش جرایم دیرکرد بدهی‌های حساب ذخیره

بهمنی در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه جدید دولت اشاره کرد و گفت: هفته گذشته از دولت مصوبه‌ جدیدی درباره بدهی حساب‌های ذخیره ارزی دریافت کردیم مبنی بر اینکه از این پس کسانی که به این حساب بدهکار هستند جرایم دیرکردشان بخشیده و بدهی آنها تقسیط خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: به زودی این بخشنامه به سیستم بانکی توسط بانک مرکزی ابلاغ می‌شود.

بهمنی درباره مطالبات معوق نیز تصریح کرد: اینکه می‌گویم کل مطالبات معوق نزدیک 500 هزار میلیارد ریال است شامل بدهی‌هایی می‌شود که مربوط به 30 الی 40 سال گذشته بوده که از همین رو بانک مرکزی این مورد را به شورای پول و اعتبار برد تا تکلیف این بخش از بدهی‌ها مشخص شود.

* پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی

وی در ادامه به ارائه گزارشی درباره بازار فعلی ارز و سکه پرداخت و گفت: بانک مرکزی بارها اعلام کرده که به اندازه ذخایر 10 سال طلا دارد، از همین رو باز هم تاکید می‌کنم که مشکلی برای سکه نداریم.

وی اضافه کرد: حتی اگر نتوانیم قیمت طلا را پایین بیاوریم قیمت سکه را مطابق جهانی بدون لحاظ کارمزد و سود تعیین کرده و شمش و سکه را وارد بازار خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط به قیمت‌های پیش‌فروش سکه در معاملات آتی بورس اشاره و تصریح کرد: در معاملات آتی قیمت سکه به 842 هزار تومان رسید این در حالی است که قیمت سکه ظرف 3 الی 4 ماه به این شدت افزایش پیدا نخواهد کرد.

بهمنی اضافه کرد: مگر سکه چه مقدار می‌تواند طی 3 ماه سود داشته باشد؛ بانک مرکزی به همین خاطر وارد عمل شده و سکه را با قیمت 540 هزار تومان در بازار پیش‌فروش می‌کنیم.

*‌ برنامه بهمنی برای خروج از "شعب ابیطالب"

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در این نشست خطاب به فعالان صادراتی، گفت: دغدغه ما برای کنترل بازار ارز بسیار بیشتر از شما است، ارز را نگه داشته و کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: کوچک‌ترین حرکت‌های سیاسی در مسائل اقتصادی اثر می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد کنترل نرخ ارز صورت گیرد.

بهمنی ادامه داد: ‌مسائل ارزی به صورت مستقیم وابسته به مسائل تحریم است هر چند ما اعتقادی به این تحریم‌ها نداریم و آنها را غیراصولی می‌دانیم؛ اما اگر بانک مرکزی را تحریم کنند به مثابه این است که ما چند سال در شعب ابیطالب ماندگار شده‌ایم. در این حالت باید با سیاست‌گذاری از این منطقه بیرون بیاییم.