۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸

تله گذاری آمریکا برای شهروندان ایرانی

برخی کشورها بر اثر فشار و با عنوان اینکه با آمریکاقرارداد استرداد مجرمین دارند تعدادی از این شهروندان را به دولت آمریکا تحویل داده اند.
کد خبر : ۴۶۵۵۹

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: دولت آمریکا درچند سال گذشته23 شهروند ایرانی را در داخل خاک خود و یا دیگر کشورها با بهانه های واهی و سیاسی تله گذاری و آنان را دستگیر کرده است.
 
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، آقای مهمانپرست دربرنامه تلویزیونی نگاه یک، یکی از راه های فشار دولت آمریکا علیه ملت ایران را اتهام زنی به شهروندان بی گناه و دستگیری آنان در خارج از کشور دانست و افزود: آنان این اقدام را تحت عنوان تجارت کالاهای دوگانه و ارتباط دادن این کالاها به فعالیت صلح آمیز هسته ای انجام می دهند تا شهروندان ایرانی را دستگیر کنند .

وی گفت: برخی کشورها بر اثر فشار و با عنوان اینکه با آمریکاقرارداد استرداد مجرمین دارند تعدادی از این شهروندان را به دولت آمریکا تحویل داده اند.

مهمانپرست با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از شهروندان خود در هر جای جهان به لحاظ حقوقی و سیاسی دفاع می کند و اقدامات لازم را انجام می دهد، افزود: با تلاش های صورت گرفته از این 23 نفر10 نفر آزاد شده اند.

وی به موضوع دستگیری خانم شهرداد میرقلی خان در آمریکا اشاره کرد و افزود: با فشارهای وزارت امور خارجه ایران ،آنان مجبور شدند محل نگهداری وی را تغییر دهند ،شرایط داخل زندان را تا حدودی بهبود بخشند و حق دسترسی کنسولی را برای ارتباط وزارت امور خارجه با وی فراهم کنند.

مهمانپرست ادامه داد: علاوه بر آن امکان دیدار والدین خانم میرقلی خان با وی در آمریکا فراهم شد و علاوه بر اقدامات سیاسی و حقوقی وزارت امورخارجه ، وکیل وی نیز همه تلاش خود را برای آزادی این شهروند ایرانی به کار می گیرد.

وی گفت: برای آقای تاجیک نیز دام درست و وی را به صورت غیرقانونی در انگلیس دستگیر و تلاش کردند به آمریکا منتقل کنند که تاکنون با فشارهایی که وارد کردیم و نیز تلاش وکلای وی ،هنوز آقای تاجیک را به آمریکا منتقل نکرده اند.

مهمانپرست افزود: به دولت انگلیس اعلام کردیم که اگر آقای تاجیک را به آمریکا مسترد کند ثابت خواهد شد که با دولت آمریکا در دستگیری ایرانیان بی گناه نقش دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: مسایل سیاسی کنونی مابین ایران و انگلیس  بر روی پرونده آقای تاجیک تاثیرمنفی نگذارد زیرا وی بی گناه دستگیر شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: همه تلاش خود را برای آزادی آقای تاجیک در انگلیس و دیگر شهروندان ایرانی بی گناه در آمریکا به کار خواهیم .

مهمانپرست گفت: متاسفانه آمریکایی ها اقدامات خلاف حقوق بین المللی بسیاری مرتکب می شوند و جامعه بین الملل نتوانسته است جلوی آن را بگیرد.

وی به رفتار آمریکایی ها در زندان های گوانتانامو و ابوغریب اشاره کرد و افزود: آنان به اندازه ای به نقض حقوق بشر عادت کرده اند که افغانی های بی گناه را سرمی برند و با آن فوتبال بازی می کنند اما ابزارهای کاملی در سطح بین الملل برای جلوگیری از این اقدام آنان وجود ندارد.