۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۸

اصلاح لایحه عضویت ایران در گروه دی ۸

نمایندگان مجلس لایحه عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه هشت کشور در حال توسعه (گروه دی – ۸) اعاده شده از شورای نگهبان را اصلاح کردند.
کد خبر : ۴۶۶۱۳

به گزارش صراط به نقل از خبرآنلاین: این لایحه که از جانب شورای نگهبان اعاده شده بود را با 214 رای موافق 2 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب کردند.عدم انضمام اساسنامه این عضویت به مصوبه مجلس ایراد اصلی بود که شورای نگهبان به این لایحه داشته است.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه  به عنوان مخالف از سخنگوی کمیسیون سوال کرد که عضویت ایران در این گروه چه فایده ای دارد و اینکه آیا کشورهای عضو به تحریم های ایران رای داده اند یا خیر؟
 حسن شبان پورنماینده مرودشت به عنوان موافق این لایحه با اشاره به نام بردن از ترکیه، مالزی و مصر و... به عنوان برخی از کشور های عضو این گروه خواستار رای مثبت نمایندگان نسبت به این مصوبه شد.

محمد رضا باهنر که ریاست جلسه رابرعهده داشت در ادامه ازجلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خواست به این موضوع توجه کند و وی نیز در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که در گذشته در زمان تصویب کلیت به آن اشاره شده است.

براساس ماده واحده اصلاح شده این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در گروه 8 کشور در حال توسعه "گروه دی – 8" به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرایی طرف عضویت بر عهده دولت است.

 نمایندگان مجلس همچنین در مصوبه دیگری لایحه عضویت دولت ایران در مرکز آسیایی کاهش بلایا را اصلاح کردند.

کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تشریح اصلاح لایحه عضویت دولت ایران در مرکز آسیایی کاهش بلایا، تصریح کرد : اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نشست سوم آبان خود این لایحه را اصلاح کردند.

براساس این اصلاح به دولت اجازه داده می شود در مرکز آسیایی کاهش بلایا به شرح اساسنامه عضو شود و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوطه اقدام نماید.

همچنین تغییر در اساسنامه این مرکز درباره جمهوری اسلامی ایران باید براساس اصل ۱۳۹ قانون اساسی باشد.