۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸

۴ مرگ مغزی مشکوک ‌در گیلان

وقوع فاطمه بهشتی کودک ۷ ساله گیلانی که هفته گذشته پس از خوردن تن ماهی به بیمارستان مراجعه کرد، اولین و آخرین بیماری نبود که به علت نامشخص دچار مرگ مغزی شده است. متاسفانه صبح دیروز یک کودک ۸ ساله در رشت به تعداد این نوع بیماران مرگ مغزی مشکوک اضافه شد.
کد خبر : ۴۶۶۴۱

به گزارش صراط به نقل از سینانیوز، متاسفانه در ماه​های اخیر با افزایش تعداد بیماران مرگ مغزی در شمال کشور مواجه شده​ایم که به صورت ناگهانی و با علت نامشخص به کما رفته​اند.
به گفته کار‌شناس بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرگ فاطمه بهشتی که هفته پیش ۳ عضو وی بر اثر مرگ مغزی اهدا شد، چهارمین مرگ با علت نامعلوم در چهار ماه گذشته بوده است.
دکتر حسین‌زاده با اشاره به اینکه از شهریور ماه امسال مرگ ۴ نفر با علائم شبیه فاطمه، بدون علت مشخص و با دوره پیشرونده اعلام شده است به خبرنگار سینانیوز، گفت: «متاسفانه روز گذشته نیز( ۱۹ آذرماه) یک کودک ۸ ساله دیگر در رشت دچار مرگ مغزی شد که با احتساب این کودک آمار بیمارانی که دچار مرگ مغزی شده​اند به ۵ نفر می‌رسد.»
هفته پیش پس از اعلام خبر مرگ مغزی کودک ۷ ساله رشتی، که با رضایت والدینش دو کلیه و کبد وی در بیمارستان سینای تهران به ۳ بیمار نیازمند اهدا شده بود؛ پدر فاطمه کودک مرگ مغزی شده در توضیح وقایع به خبرنگار سینا نیوز گفت: «فاطمه آن شب پس از خوردن تن ماهی، دچار حالت تهوع شدید شد، ما فاطمه را صبح روز بعد (چهارشنبه) برای مداوا به درمانگاه صابرین رشت بردیم اما پس از تجویز دارو و عدم بهبودی، دقایقی بعد وی را به بیمارستان ۱۷ شهریور رشت منتقل کردیم و صبح پنجشنبه یعنی دو روز بعد، نیز در کمال ناباوری پزشکان اعلام کردند فاطمه بر اثر تشنج دچار مرگ مغزی شده است.»
وی در ادامه افزود: «همزمان با فاطمه دو دختر دیگرم نیز به دلیل مشکلات مشابه در بیمارستان بستری می‌شوند که هم اکنون زهرا بهشتی ۹ ساله پس از چند روز بستری از بیمارستان مرخص شد اما به خاطر حالت تهوع و تب مجددا مجبور شدیم وی را به بیمارستان انتقال دهیم.»
هرچند علت مرگ در پرونده فاطمه انسفالیت مغزی (عفونت ویروسی بافت مغز) ذکر شده است اما پدر فاطمه معتقد است تن ماهی عامل اصلی ماجراست و قضیه را مسمومیت می‌داند.
دکتر محمد رضا حسین‌زاده در این مورد گفت: «با توجه به تمامی آزمایشات و علائم بالینی فاطمه، متخصصین علت مسمومیت وی را رد می‌کنند.»
به دلیل نا‌مشخص بودن علت مرگ فاطمه بدن وی را کالبد شکافی کردند اما نتیجه کالبد شکافی ۲ ماه دیگر اعلام می​شود.
این در حالی است که کار‌شناس بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی گیلان نتیجه گیری قطعی را به پس از اعلام جواب آزمایش تن ماهی و کالبد شکافی فاطمه موکول می‌کند.
نکته جالب توجه دیگر این است که پدر فاطمه کار را به محاکمه قضایی کشانده است و در این مورد اعلام کرده که دادسرا به ما گفته است اسم شرکت سازنده تن ماهی را تا مشخص شدن علت اصلی بازگو نکنیم.