۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹

خروجی عجیب توافقات ضرغامی با ‌آذربایجان

جمهوری آذربایجان در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود، این بار مدیر نمایندگی صدا و سیما را بدون هیچ توضیحی از باکو اخراج کرد. ماموران فرودگاه باکو عصر روز جمعه مانع ورود احمد کاظمی به باکو شده و وی را دیپورت کردند.
کد خبر : ۴۶۶۹۳

به گزارش صراط ، اقدام عجیب باکو در حالی است که کمتر از ۱۰ روز از تفاهمات انجام شده میان علی حسن اف نماینده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان با رئیس و مسئولان سازمان صدا و سیما می گذرد. بر اساس تفاهم انجام شده قرار شده بود کمیته مشترک رسانه ای بین دو کشور تشکیل شود و مدیر دفتر صدا و سیما در باکو به عنوان نماینده ویژه ایران در این کمیته معرفی شود.

علی حسن اف در دیدار ۲ هفته پیش خود با ضرغامی ادعا کرد که جمهوری آذربایجان به شعائر مذهبی مردمش احترام گذاشته است. او حتی با اعتراض تلویحی به روشنگری صدا و سیما درخواست کرد که "در بیان اخبار و تحلیل های مربوط به کشور جمهوری آذربایجان، جامعیت رویکرد دولت متبوع وی مورد توجه قرار گیرد."

البته رئیس صدا و سیما به صورت غیرمستقیم ادعای او را رد کرد و با بیان اهمیت نقش و جایگاه مردم به ویژه اعتقادات دینی و مذهبی آنان خطاب به حسن اف به کنایه گفت: تجربه ارزشمند جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که امنیت پایدار در گرو اتکاء به مردم و صیانت از اعتقادات و شعائر دینی و مذهبی آنان است.

اقدام آذربایجان در نقض تفاهمات خود با طرف ایرانی در شرایطی است که این کشور طی ماه های اخیر همسو با سرکوب اسلامگرایان، رویکرد تعطیلی و محدود کردن نهادهای ایرانی و خودداری از دادن کارت و روادید به ماموران اعزامی ایران از جمله رئیس نمایندگی جامعه المصطفی را در پیش گرفته که رویکرد سفارت و سرپرست کنسولی کشورمان در این خصوص تا کنون انفعالی بوده است.

بر پایه گزارش مهر اطلاع رسانی تحولات جمهوری آذربایجان به ویژه سرکوب اسلام گرایان مسئله حساب ستیزی و انعکاس علاقمندی مردم آذربایجان به شعائر اسلامی از جمله عاشورای حسینی باعث نگرانی و ناخرسندی باکو شده است. این در شرایطی است که دولت باکو همواره ادعای احترام به اصول دموکراسی و آزادی بیان را می کند.

حکومت آذربایجان مدتی است که در نتیجه نزدیکی با غرب و بویژه آمریکا و صهیونیست ها، رویکرد‏ اسلام ستیزی را با سرعت بیشتری پیگیری کرده است. مجلس ملی این کشور روز ۲۵ آبان ماه در اقدامی شگفت آور لایحه «منع تبلیغ دین اسلام» در آذربایجان را به تصویب رساند. آذربایجان چندی پیش نیز استفاده از حجاب را در مدارس ممنوع کرده و با استفاده مردم مسلمان این کشور از حجاب بشدت برخورد می کند.

یش از ۹۹ درصد از جمعیت ۹ میلیونی کشور آذربایجان "مسلمان" هستند. مذهب ۹۶ درصد از مسلمان این کشور هم "شیعه" است. به همین دلیل اقدامات ضد اسلامی و ضدشیعی آذربایجان، افکار عمومی را بهت زده کرده است.

تاکنون دولت و وزارت خارجه جمهوری اسلامی در قبال تضییع حقوق و سرکوب مسلمانان و شیعیان آذربایجان موضعی صریحی اتخاذ نکرده است؛ با این حال باید دید رئیس صدا و سیما هم در قبال اخراج مدیر دفتر نمایندگی صدا و سیما از باکو سکوت خواهد کرد یا پاسخ مناسبی برای اقدامات افراطی دولت آذربایجان تدارک خواهد دید.