۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۹

شیوه‌های عجیب افراط‌گرایان در انتخابات مصر

یکی از راه‌های کسب پیروزی، انتشار فتوایی بود که براساس آن ، ادعا شده بود پیروزی افراط گرایان اسلامی موسوم به سلفی‌ها در قرآن کریم نیز آمده است.آنها بین مردم تبلیغ می‌کردند که رأی دادن به رقبایشان حرام است و کفاره دارد!
کد خبر : ۴۶۶۹۷
به گزارش صراط به نقل از  سایت ایلاف در گزارشی به شیوه‌های جذب رای توسط افراط گرایان اسلامی موسوم به "سلفی ها" در انتخابات مصر پرداخت.

 در این گزارش آمده است: افراط گرایان اسلامی در مصر برای کسب رای در انتخابات علاوه بر تبلیغات معمولی، از شیوه‌های دیگری نیز برای پیروزی استفاده کردند که از جمله می‌توان به تکفیر رقبا و حرام اعلام کردن رای دادن به آنها اشاره کرد.

سلفی‌ها در انتخابات پارلمانی مصر توانستند در قالب ائتلاف انتخاباتی «حزب نور» پس از اخوان المسلمین در جایگاه دوم قرار بگیرند.
یکی از راه‌های کسب پیروزی، انتشار فتوایی بود که براساس آن، ادعا شده بود پیروزی افراط گرایان اسلامی موسوم به سلفی‌ها در قرآن کریم نیز آمده است.

حزب نور همچنین در پوسترهای تبلیغاتی اش از انتشار عکس کاندیداهای  زن، خودداری کرد.
این نوع از رفتارهای حزب النور با واکنش منفی و نگرانی شمار زیادی از شهروندان مصری رو به رو شده است.

«محمد عبدالهادی» از سران حزب نور در استان القهلیه مصر گفته بود: خداوند از نتایج انتخابات پارلمانی مصر در قرآن کریم سخن گفته و ما را پیروز انتخابات دانسته است!

افراط گرایان اسلامی همچنین در مرحله تبلیغات انتخابات به شدت و به صورت گسترده از مساجد برای تکفیر رقبای لیبرال و سکولار خود استفاده کردند.

«ممدوح جابر» یکی از بزرگان سلفی در قاهره گفت که انتخابات صحنه رویارویی میان حق و باطل است.وی سلفی‌ها را پیروان حق و لیبرال و سکولارها را پیروان باطل معرفی کرد.

روحانی سلفی دیگری نیز در مسجد اجمد بن حنبل در شهر سوئز، لیبرال‌ها و سکولارها را گروه‌های خارج از دین و کافر توصیف و رای دادن به آنها را در انتخابات، حرام اعلام کرد و گفت تنها رای دادن به حزب نور، حلال است.
ده‌ها نفر از اهالی شهر سوئز علیه این روحانی سلفی شکایت کرده و خواستار مواخذه وی شدند.

روحانی سلفی دیگری هم در مسجد المغفره در منطقه المعادی از مناطق توسعه یافته شهر قاهره با در پیش گرفتن خط تکفیر گفته بود: لیبرال‌ها و سکولارها علیه اسلامگرایان ، باهم ائتلاف می‌کنند . آنها می‌خواهند با سخنان خود، نور خدا را خاموش کنند ولی خداوند نور خود را پخش می‌کنند حتی اگر کافران نخواهند.

وی افزود: انقلاب را خدا انجام داد و آنکه انقلاب را موفق کرد خدا بود و آنکه ما را پیروز می‌کند خداست.

جالب آن که سلفی‌ها پیش از این به شدت با انقلاب و اعتراضات علیه حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر مخالفت می‌کردند. آنها در ابتدای انقلاب مصر، با انتشار کتابی اعلام کرده بودند تظاهرات‌ها و تجمع‌های معترضین و مخالفین علیه حکومت ، انحراف از روش شرعی برای تغییر منکر است. هر کسی دست به این اقدامات بزند، جاهل است . هر کسی که به این افراد کمک کند، دشمنی و گناه کرده است.

در این کتاب آمده بود: تظاهرات‌ها و انقلاب‌ها بهانه‌ای برای دخالت‌های کفار در کشورهای اسلامی است، بهانه‌ای برای برآورده ساختن مطالبات شرکت کنندگان در تظاهرات است که برخی از این مطالبات مخالف شرع هستند. مفاسد تظاهرات بیش از منافع آن است.

شیخ محمود عامر از رهبران برجسته سلفی‌ها و کسی که پیش از این در فتوای گفته بود ریختن خون محمد البرادعی به دلیل اعتراض و مخالفت با حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر، مباح است هم اکنون در فتوایی اعلام کرد: رای دادن به افراد لیبرال، سکولار، مسیحی و مسلمانی که نماز نمی‌خواند حرام است.

وی گفت: رای دادن به این افراد ، از لحاظ شرعی حرام است. هر کسی که این کار را انجام دهد ، گناهی بزرگ مرتکب شده و باید کفاره بدهد.

این روحانی پیش از این از مهمترین حامیان حسنی مبارک رئیس جمهور وقت و مخالفان انقلاب بود و اقدام علیه مبارک را از لحاظ شرعی رد می‌کرد.
او همچنین اولین کسی بود که با صدور فتوایی، انتقال وراثتی قدرت از مبارک به فرزندش جمال را مجاز دانسته بود.

 سلفی‌ها در مصر به صدور فتاواهای عجیب و غریب شهرت دارند.
صدور همین فتواها از سوی عبد المنعم الشحات از سران سلفی‌ها در شهر اسکندریه باعث ناکامی او در راهیابی به پارلمان مصر شد.

او قبل از این فتوا داده بود: دموکراسی، کفر است. مجسمه حرام است زیرا شبیه بت است. لیبرالیسم، کفر و به معنی بی حجابی است. داستان‌های نجیب محفوظ (برنده مصری جایزه نوبل ادبیات) تبلیغ رذیلت و الحاد است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰
۰
۰
حیف از نامهایی چون محمد و احمد و چه قدر مظلومیت از پیامبر که با نام و مکتب او چه می کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰
۱
۰
نمی دونم چرا زیاد از این سلفی های به قول شما افراطی بدم نمیاد !