۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۲

برخورد با مانکن‌های خیابانی

کد خبر : ۴۶۷۱۲
فارس: سردار بهمن کارگر در نشست هفتگی انصار حزب‌الله گفت: مقام معظم رهبری در اواخر دولت خاتمی دستوری مبنی بر گسترش عفاف و حجاب در جامعه صادر کرده‌اند، اقداماتی در این دولت انجام شد اما با روی کار آمدن دولت نهم این دستور مقام معظم رهبری با جدیت بیشتری پیگیری شد.

وی بیان داشت: در جلسه چهارصد و بیست و هفتم شورای فرهنگ عمومی که در تاریخ ۱۳ دی‌ماه ۸۵ برگزار شد این موضوع با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت تا اینکه در تاریخ ۱۶ / ۶ / ۸۵ در جلسه پانصد و هشتاد و نهم شورای فرهنگ عمومی راهکارهای اجرایی گسترش عفاف و حجاب به تصویب نهایی رسید.

این فرمانده ارشد انتظامی با اشاره به اینکه ۲۶ دستگاه مسئول اجرای ابلاغیه مورد نظر هستند، گفت: در اولویت قرار دادن عفاف و حجاب در مجموع فعالیت‌های این سازمان‌ها راهکاری بود که می‌توانستیم از طریق آن روند فزاینده بدحجابی را کنترل کنیم.

کارگر بیان داشت: در همین راستا یکسری وظایف ایجابی و سلبی برای دستگاه‌ها تعریف شد که نیروی انتظامی به صورت ذاتی مسئولیت سلبی را در کنار سازمان‌هایی همچون نیروی مقاومت بسیج و قوه قضائیه برعهده گرفت.

وی گفت: از آنجایی که نیروی انتظامی این قانون را یکی از وظایف خود بر می‌شمرد از‌‌ همان روز اول وارد میدان شد هر چند که انتقادات شدیدی چه از داخل و چه از خارج بر نیروی انتظامی وارد شد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بدحجابی نمادی از جنگ نرم است گفت: غربی‌ها به دنبال ترویج بی‌بندوباری در کشورمان هستند و همانطور که مقام معظم رهبری اشاره داشته است آن‌ها به دنبال تغییر باور‌ها و رفتار‌ها حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: براساس دستور ۱۹۸ ماده‌ای جین شارپ که برای انقلاب‌های مخملی طرح‌ریزی شده ترویج زندگی غربی یکی از مهم‌ترین راهکارهای رسیدن به انقلاب‌های به اصطلاح نرم است.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های مختلف از موضوع عفاف و حجاب سخن به میان آورده‌اند به طوری که در سال ۶۸ از تهاجم فرهنگی با عنوان بمب شیمیایی نام می‌برند و در دیدار با بسیجیان این موضوع را قتل عام فرهنگی، ناتوی فرهنگی، تهدید نرم و نهایتاً جنگ نرم نامگذاری می‌کنند.

وی اذعان داشت: در سال ۷۵ امام خامنه‌ای در مقابله با تهاجم فرهنگی از عنوان جهاد استفاده کرده‌اند.

این فرمانده ارشد انتظامی با بیان اینکه رسیدن به منویات مقام معظم رهبری یکی از اهداف اصلی این نیرو است اذعان داشت: در برخورد با تهاجم فرهنگی نیروی انتظامی خود را یکی از دستگاه‌های اصلی در برخورد با این پدیده می‌داند لذا از‌‌ همان ابتدا بدون هیچ دریغی با گشت‌های ارشاد خود وارد میدان شد و تحت تأثیر هیچ گونه جو‌سازی قرار نگرفت.

وی گفت: در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای پیش‌بینی می‌کردند که در سال ۸۶ در ایران بی‌حجابی حکمفرما خواهد شد اما حضور به موقع نیروی انتظامی این صحبت‌ها را خنثی کرد تا اینکه آن‌ها برنامه‌ریزی‌های خود را برای سال ۹۰ انجام دهند اما می‌بینید که چگونه آن‌ها شکست خورده و به نیات خود دست نیافته‌اند.

کارگر بیان داشت: ما در نیروی انتظامی سعی داشته‌ایم تا با اصلاح عملکرد گشت‌های خود آسیب‌های قبلی را از بین برده و با ارائه آموزش‌های لازم تأثیرات مثبت طرح امنیت اخلاقی را ارتقاء بخشیم. در همین راستا همراه بودن مستند‌سازان یکی از سیاست‌های ما بوده تا علاوه بر بررسی نوع رفتار کارکنان خود سندی محکم از برخوردهای صورت گرفته در اختیار داشته باشیم تا در زمانی که کسی بخواهد با شایعه‌سازی و دروغ نیروی انتظامی را زیر سؤال ببرد از فیلم‌های تهیه شده بهره کافی را ببریم.

کارگر اظهار داشت: پس از برخورد با بدحجابان آن‌ها به مراکز پلیس امنیت اخلاقی هدایت می‌شوند و در آنجا از خانواده این افراد خواسته می‌شود تا با حضور در محل از آموزش‌های کار‌شناسان ما بهره بگیرند.

وی بیان داشت: براساس آمار ۹۵ درصد از افرادی که تاکنون با آن‌ها برخورد شده در شرایطی نبوده‌اند که به قوه قضائیه معرفی شوند.

سردار کارگر با بیان اینکه عفاف‌ستیزان باید طعم قانون را بچشند گفت: برخورد با هر گونه مظاهر فساد و هنجار‌شکنی در دستور کار پلیس قرار دارد به نحوی که مهم‌ترین رویکرد پلیس در طرح امنیت اخلاقی برخورد با مانکن‌های خیابانی به حساب می‌آید، طی دو سال گذشته ما بیشترین برخورد را در این زمینه داشته‌ایم.

وی به گروه‌های فساد و خانه‌های فساد نیز اشاره کرد و گفت: در طرح امنیت اخلاقی خوشبختانه با همراهی خوب مردم روبرو بوده‌ایم به نحوی که بسیاری از خانه‌های فساد از طریق آن‌ها به ما اطلاع‌رسانی می‌شوند اما ما نمی‌توانیم تمام اخبار مربوط به این حوزه را منعکس نماییم چرا که خود این موارد باعث ترویج فحشا خواهد شد.

وی گفت: ما بدون هیچ شکی در نیروی انتظامی به وظایف خود عمل خواهیم کرد و به هیچ وجه از مسئولیت‌های قانونی خود کوتاه نمی‌آییم.

معاونت اجتماعی نیروی انتظامی با بیان اینکه برخی از ما این ایراد را می‌گیرند که چرا شما قبل از هر گونه فعالیت ایجابی اقدامات سلبی را در دستور قرار داده‌اید گفت: آیا نیروی انتظامی می‌تواند در برابر شکستن قانون سکوت به عمل آورد. آیا اگر کسی از دیوار خانه کسی بالا می‌رود نیروی انتظامی باید اول از او بپرسد که چرا از دیوار خانه در حال بالا رفتن هستی؟ بر همین اساس ما وظیفه خود را فراموش نمی‌کنیم و نسبت به آن سرسختانه وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما با جرم مشهود باید برخورد کنیم و قانون این اختیار را به ما داده که در برابر جرم ساکت نباشیم. لذا شکایت را باید از دستگاه‌هایی داشت که در برابر وظیفه قانونی خود تاکنون ساکت بوده‌اند و هیچ فعالیتی را انجام نداده‌اند.

کارگر با اشاره به موضوع بدحجابی گفت: آیا فقط پلیس باید با آن‌ها برخورد کند؟ آیا سازمان‌های دیگر که متولی این افراد هستند نباید اقدامات فرهنگی خود را در دستور کار قرار دهند؟ آیا غیر از این است که اگر آموزش و پرورش ما و دانشگاه‌هایمان بخواهند با مقوله بدحجابی برخورد کنند بدون هیچ مشکلی معضل را مرتفع خواهند کرد؟

وی در ادامه گفت: اما متأسفانه تمامی این سازمان‌ها مسئولیت‌های خود را فراموش کرده‌اند و تنها پلیس به عنوان سازمان پیشتاز در این مقوله وارد عمل شده‌ است.

سردار کارگر با بیان اینکه ما قبول داریم که در امنیت اخلاقی بداخلاقی‌هایی صورت می‌گیرد گفت: نباید موضوع را به نحوی تعبیر کرد که در جامعه سیاه‌نمایی شود، ما اگر ریزشی در جامعه داشته‌ایم یقینا چندین برابر آن رویش‌های موثر را داشته‌ایم به نحوی که می‌توان نمود آن را در ۹ دی، ۲۲ بهمن، نماز عید‌ فطر و عاشورا و تاسوعا مشاهده کرد.

معاونت اجتماعی ناجا ادامه داد: من به عنوان یک استاد دانشگاه بر این باورم که وضعیت دانشجویان ما نسبت به سال‌های قبل بسیار بهتر شده اما هنوز ما با مطلوب‌های خود فاصله بسیاری داریم.

وی بیان داشت: همه دستگاه‌ها باید در جلسات انصار حزب‌الله حضور یابند و گزارش دقیقی از عملکرد خود بدهند تا حلقه‌های گمشده زنجیره امنیت اخلاقی به یکدیگر پیوند بخورد.

کارگر گفت: باید به دنبال آن باشیم که امنیت بداخلاقی‌های اجتماعی از کجا تولید می‌شود، باید ریشه‌یابی در دستور کار قرار گیرد. ما باید در زمینه عفاف و حجاب هزینه کنیم و در این راه هیچ کوتاهی صورت نگیرد.

این فرمانده ارشد انتظامی اظهار داشت: با اینکه نیروی انتظامی هیچ مسئولیتی در قبال ریشه‌یابی موضوعات ندارد اما ما هزینه گزافی را برای ریشه‌یابی علل بد‌حجابی در جامعه صرف کرده‌ایم که امیدواریم مابقی سازمان‌ها نیز با همین رویکرد وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: ما در تقسیم کار در بین سازمان‌های مختلف کمبود قانون نداریم چرا که رسیدن به حجاب و عفاف مطلوب، مطلوب نظام است. اگر تمام سازمان‌ها از سال ۸۵ وارد میدان می‌شدند ما مشکل خاصی هم اکنون در زمینه امنیت اخلاقی نداشتیم.

کارگر بیان داشت: طبق نظرسنجی صورت گرفته که یک ماه پیش از سوی یکی از مراکز اصلی منتشر شد نزدیک به ۹۸ درصد خانم‌ها به حجاب اعتقاد دارند لذا ما باید از این ظرفیت بهره برده و از پتانسیل‌های موجود استفاده کنیم.

وی در مورد گزینش نیروهای پلیس در زمینه گشت امنیت اخلاقی نیز گفت: ما کسانی را برای این یگان انتخاب می‌کنیم که از سلامت بیشتری برخوردار بوده و اعتقاد عملی به حجاب داشته باشند. ما هیچ کدام از نیرو‌هایمان را به اجبار در گشت امنیت اخلاقی به کار نگرفته‌ایم. سیاست ما در این بخش استفاده از خانواده شهدا و جانبازان که اعتقاد راسخ به حجاب دارند بوده است.

کارگر ادامه داد: ما به نیروهای خود آموزش داده‌ایم تا به چه میزان برخورد را در دستور کار خود قرار دهند و از معیارهای مورد نظر تخطی نکنند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه آیا پلیس همراهی لازم را برای آمرین امر به معروف و نهی از منکر می‌کند یا خیر گفت: ما طرفدار امر به معروف و نهی از منکر هستیم همانطور که سردار مقدم تاکید دارند باید نیروهای پایگاه‌های مقاومت مجددا فعال شوند و در زمینه امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند.
ما از هر گونه حرکت قانونی برای گسترش امر به معروف و نهی از منکر استقبال می‌کنیم.

کارگر با بیان اینکه برخی بدحجابان را با دزدان مقایسه می‌کنند اذعان داشت: این قیاس قیاس مع‌الفارق است و ما نباید در این زمینه تندروی به خرج دهیم.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی نیروی خدوم است، گفت: ما با تخلفات صورت گرفته در نیروی انتظامی به صورت جدی برخورد می‌کنیم. هیچ سازمانی به مانند نیروی انتظامی شاهد اخراج در خود نیست. ما سیستم نظارتی را با سامانه‌های ۱۱۰ و ۱۹۷ به شدت پیگیری می‌کنیم تا از این طریق هر گونه آفتی را از بدنه نیروی انتظامی به دور نگه‌داریم.

کارگر ادامه داد: شاکله این نیرو را افراد متدین تشکیل داده‌اند به نحوی که مقام معظم رهبری از آن‌ها به عنوان مجاهدین فی‌سبیل‌الله یاد می‌کنند.

وی گفت: برخی می‌گویند که نیروی انتظامی در اجرای مسئولیت‌های خود کوتاهی می‌کند اما آماری همچون شهادت سالانه ۱۱۰ نفر در این نیرو و اهدای چند صد نفر جانباز در سال حکایت از پشتکار این نیرو در اجرای مسئولیت‌های خود دارد.

معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: در فتنه ۸۸ هیچ کدام از مأموران انتظامی در انجام وظایف خود تردید نکردند که این نشان از سطح سلامت بالای کارکنان این نیرو داشته است.

وی به مقوله عرفان‌های کاذب نیز اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی به صورت علمی و عملی با همکاری سپاه در مقابله با عرفان‌های کاذب وارد میدان شده و در این زمینه موفقیت‌های لازم را کسب کرده است.

کارگر گفت: امر به معروف وظیفه همه مردم است ولی تمامی نیروهای ما در این زمینه مسئولیت ندارند چرا که تیم‌های آموزش دیده در این بخش حضور دارند لذا مردم نباید از ماموران راهنمایی و رانندگی یا کلانتری‌ها توقع برخورد با بدحجابی را داشته باشند و یا حتی از سربازان ما در این زمینه کمکی بخواهند چرا که سربازان ما در این مورد حق هیچ گونه کارکردی را ندارند.

کارگر با بیان اینکه طرح امنیت اخلاقی در پلیس تعطیل‌بردار نیست گفت: ما باید اول خانواده‌های خود را مورد اصلاح قرار دهیم تا از این طریق بداخلاقی‌ها در جامعه کاهش یابد.

وی در پایان گفت: در طرح دریا سال گذشته به کمک وزارت کشور شاهد بهبود وضعیت بودیم. استفاده از نیروهای کارآزموده و همراه شدن تمام دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین علل موفقیت در این طرح بوده است.
نظرات بینندگان
محمود
|
ROMANIA
|
۰۴:۳۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰
۱
۰
شماها يا ..........يد يا خائن..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۰۹ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰
۳
۰
سطحی ترین تفکر به کسی تعلق داره که فکر کنه با زور و جریمه میشه عفاف و حجاب رو گسترش داد...مردم به دینه فرمانروایانه خودشون هستن...مسولانه ما خودشون شیشه دارن...در بهترین حالت با زور میشه ظاهر رو درست کرد و البته افزایش نفرت از نظام رو در پی داره