۰۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳

مشایی میراث‌فرهنگی را متحول‌کرد یعنی‌چه؟

سوال ما این است که چه تعداد از مدیرانی که در این دولت، بر ریاست این سازمان تکیه زده اند تخصص و پیشینه ای در میراث فرهنگی داشته اند؟ وضعیت صنایع دستی شاهدی بر این مدعاست. واردات صنایع دستی، خصوصا محصولات چینی، صنایع دستی کشور را به نابودی کشانده است. قالی دستباف ایران رو به نابودی است. چقدر در این زمینه کار کرده و حمایت کرده اند؟
کد خبر : ۵۱۵۴۸

به گزارش صراط به نقل از سرویس مجلس «تابناک» متاسفانه در دوران آقای احمدی نژاد، ‌میراث فرهنگی ما رو به قهقرا رفته است و علی رغم صحبت های وی در مورد پیشرفت آن نشانه ای از توسعه و ترقی میراث فرهنگی وجود ندارد. این را می توان با بررسی گردشگری در ایران و میزان گردشگرانی که به ایران آمده اند، مرمت آثار باستانی و تمام اتفاقاتی که در حوزه میراث فرهنگی رخ داده است، این پسرفت نمود دارد.

 
مصطفی رضا حسینی ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار تابناک خاطر نشان کرد: جاهایی مانند میراث فرهنگی که نگهبان تمدن و فرهنگ ایرانی است، باید از ثبات برخوردار باشد و متاسفانه در دوران دولت نهم و دهم ثباتی در این سازمان وجود نداشته بلکه سکوی پرتابی بوده برای یاران آقای احمدی نژاد به صدارت ها و مسئولیت های بعدی.

این نماینده شهربابک در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: سوال ما این است که چه تعداد از مدیرانی که در این دولت، بر ریاست این سازمان تکیه زده اند تخصص و پیشینه ای در میراث فرهنگی داشته اند؟ وضعیت صنایع دستی شاهدی بر این مدعاست. واردات صنایع دستی، خصوصا محصولات چینی، صنایع دستی کشور را به نابودی کشانده است. قالی دستباف ایران رو به نابودی است. چقدر در این زمینه کار کرده و حمایت کرده اند؟

این عضو اصولگرای مجلس هشتم با بیان اینکه در تمام عرصه های فرهنگی و هنری وضع به همین صورت است، خطاب به رئیس دولت گفت: آقای رئیس جمهور بگوید که چه چیزی را عرضه کرده است. ما تمدن و فرهنگی کهن و قدیمی داشته و داریم که با دین اسلام نیز همراه بوده است؟ در حوزه میراث فرهنگی توفیقی حاصل نشده است و هنوز نزد جهانیان ناشناخته هستیم. مشخص نیست منظور وی از اینکه آقای مشایی میراث فرهنگی را متحول کرده، چیست؟ آقای بقایی چه کاری انجام داده است؟
 

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: اگر دلتان به حال میراث فرهنگی می سوزد، ابتدا باید در این حوزه ثبات مدیریتی داشته باشید و استفاده از نیروهای متخصص را در دستور کار خود قرار دهید، نه صرفا وابستگی به دولت، حرف شنوی داشتن و بله گفتن ملاک باشد.
 

سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور در ادامه  خاطر نشان کرد: منظورشان دست به دست آوردن کتیبه کورشی است که متعلق به خودمان است و با هزینه هنگفت و طی کارهای نمایشی تحویل آوردند و بردند، یا تلاش آقای مشایی  برای برگزاری جشن نوروز در تخت جمشید. کدام این کارها باعث پیشرفت و ترقی است؟! به عنوان نماینده مردم کرمان می گویم که هیچ توفیقی در زمینه میراث فرهنگی در استان کرمان نداشته ایم مگر آثار باستانی جدیدی که ساخته اند. آبشار و قهوه خانه هایی بنا شده است که در این قهوه خانه ها چیزی جز رواج قلیان کشی دختران و پسران شاهد نبوده‌ایم. اینها فرهنگ جدید و توسعه ای است که به آن افتخار می کنند؟!
 

رضا حسینی با بیان اینکه به حوزه میراث حفاظت از فرهنگی و توسعه گردشگری  توجهی نشده ، اظهار داشت: نیت این است که اصلا توجهی نشود وگرنه آماده ایم که مدعیان بیایند و در ایران بگردیم و کارهایی را که در این زمینه انجام داده اند به ما نشان دهند. در همین حوزه انتخابیه بنده میمند، منحصر به فرد ترین دهکده صخره ای جهان است، با 7000 سال قدمت، باید ببینید که به چه وضعیتی دچار شده است و به دلیل لج بازی های آقایان باید ببینید با آن چه کرده اند. حتی اجازه نداده اند برای ثبت جهانی به یونسکو برود و اگر لازم باشد مستندات آن نیز وجود دارد.
 
 
وی در ادامه به عملکرد ضعیف میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: همین نوروز امسال دیدیم که مجموعه تخت جمشید آب گرفتگی بوجود آمد و خسارتهایی به وجود آورد و یا در مجموعه پاسارگارد شاهد سلسله بی کفایتی هایی میراث فرهنگی و بی مسولیتی مدیران دولتی بودیم.  هر جای این کشور دست بگذاریم خرابی هایی بالا  آورده‌اند. کدام توسعه و پیشرفت؟ البته برای کسانی که از این پست استفاده کرده و به پستهای بالاتر رسیده اند، روند رو به رشد بوده است.