۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۵

چرا سیما مخاطبش را بدخواب می کند؟

برنامه دیگر که نویسنده این سطور آن را پیگیری کرده، بیش از 3 سال است به کار خود ادامه می دهد و کارشناس این برنامه و مجری آن توانسته اند با اجرای مناسب خود بسیاری از مشکلات خانوادگی زوج های جوان و افراد مجرد را در زمینه ازدواج حل کنند. جالب آنکه این برنامه نیز ..
کد خبر : ۵۱۵۹۵

به گزارش صراط ، بازتاب امروز نوشت:
سکانس اول: ساعت از 12 شب گذشته است. علی درستکار مجری زبردست سیما با تمام انرژی تلاش می کند تا دغدغه های مذهبی مردم را با کارشناس مجرب برنامه خود یعنی « این شب ها» جلو برد و با اصرار از مسئولین پشت صحنه تقاضا می کند که اندکی به برنامه اش وقت اضافی بدهند. ( امری که معمولا صورت نمی گیرد).

سکانس دوم: ساعت از 1:30 دقیقه هم گذشته و عادل فردوسی پور با آن تیپ و لحن مثال زدنی اش می گوید به شدت وقت کم داریم و باید با مسئولین صحبت کنیم ببینیم می تونیم ازشون وقت اضافه بگیریم یا نه؟

سکانس سوم: شهیدی فر در برنامه پارک ملت همچنان دارد با مهمانان برنامه اش به صحبت و بحث می پردازد. به ساعت که نگاه می کنی می بینی پاسی از شب گذشته است و باید فردا برای بیدار شدن و رسیدن به موقع به سر کارت کلی درد سر بکشی.

سکانس چهارم و ...

آنچه که سبب شد نویسنده این سیاهه دست به قلم ببرد و به این موضوع بپردازد، دو نکته اساسی است. (البته راقم این سطور نیز به برکت برنامه این شب ها بیدار بوده و اینک این مطلب را در ساعت 12 شب می نویسد.)

اول آن که به راستی چرا برنامه های پرطرفدار سیما باید از ساعت 11:30 شب به بعد و با اندکی تخفیف از ساعت 11 به بعد پخش شوند؟ تحلیل ها و تحقیق های صورت گرفته در مورد برنامه های پر بیینده این مهم را نشان می دهد که زمان پخش این برنامه ها شاهد کاهش بار ترافیکی در شهرهای پرجمعیت بوده ایم. از طرفی مصرف برق نیز در این زمان به شدت افزایش می یابد و یا برخی منابع اعلام کرده اند میزان جرم در ساعات پخش این برنامه ها تا حدی کاهش می یابد.



خوب اگر این موارد صحت دارد، به راستی نباید زمان این برنامه ها را به ساعات مناسبی چون 9 یا 10 شب منتقل کرد و سریال های پر خرج و بی پیام را به ساعات آخر شب به نظاره نشست؟ آیا ارزش ندارد زمانی که مخاطب وقتی را برای تلویزیون قرار می دهد، به دیدن این برنامه های مخاطب محور بنشیند و از طرفی زمینه را برای کاهش مصرف برق فراهم کند و فردا هم دغدغه به موقع سر کار رسیدن نداشته باشد؟

همچنین باید پرسید چرا در دوره ای که اکثر مردم از اینترنت و روزنامه اخبار خود را دریافت می کنند ( هر چند با سرعت کم و سانسور) و شبکه خبر هم بحمدالله داریم و هر نیم ساعت اخبار پخش می کند، بهترین ساعات تلویزیون به اخبار شبانگاهی در ساعت 9 و 10 شب تعلق گیرد؟ آیا بهتر نیست که برنامه ای چون 90 در ساعت 9:30 شروع شود و یا برنامه این شب ها به ساعت 9 شب منتقل شود؟

چندی پیش با یکی از جامعه شناسان بنام مملکت به صحبت نشسته بودم و پای صحبت 90 به میان آمد. انتظار داشتم که وی به علت زمینه کاری اش برنامه 90 را ببیند. اما با تعجب شنیدم که وی گفت به علت دیر پخش شدن این برنامه از دیدن آن معذور است. تصور کنید خیل عظیمی از کارشناسان و اساتید دانشگاهی به خاطر این زمان نادرست از دیدن برنامه های نسبتا باکیفیت سیما محرومند و در مقابل، این برنامه ها نیز از تعامل با این اساتید و کارشناسان محروم می مانند. بالتبع نمی توان انتظار داشت که این برنامه ها با رویکرد کاملا حرفه ای به روند خود ادامه دهند. کما اینکه این برنامه های مخاطب محور روز به روز با انتقادات اساسی رو به رو می شوند.



اما نکته دوم آن است که چرا برنامه هایی که در مورد رفتار و آموزش های مذهبی حرفی برای گفتن دارند و از قالب های خشک و سنتی خارج شده اند، در بدترین زمان ممکن پخش می شوند؟ برای مثال همین برنامه این شب ها را که معمولا با بهترین کارشناسان به کار خود ادامه می دهد را در زمان 12 به بعد باید دید. برنامه دیگر که نویسنده این سطور آن را پیگیری کرده است برنامه ای است به نام «گلبرگ» . این برنامه اینک بیش از 3 سال است که به کار خود ادامه می دهد و کارشناس این برنامه ( آقای دهنوی) و مجری آن توانسته اند با اجرای مناسب خود بسیاری از مشکلات خانوادگی زوج های جوان و افراد مجرد را در زمینه ازدواج حل کنند. جالب آنکه این برنامه نیز ساعت 1:30 بعد از ظهر پنج شنبه ها پخش می شود و لذا بسیاری از آقایان به علت نبودن در منزل از دیدن این برنامه محرومند. به راستی چرا این برنامه که وجودش در این جامعه مفید و راهگشا احساس می شود نباید در ساعت مطلوب پخش شود؟

جالب آن جاست که برنامه های مخاطب محور در غرب در بهترین ساعات ممکن پخش می شوند و همین امر زمینه را برای پویایی آنها فراهم می کند و در مقابل اثرگذاری خاص خود در جامعه را نیز دنبال می کند.

در پایان باید پرسید آیا مسئولین مربوطه نیز چندان تمایل ندارند این برنامه ها دیده شود؟ چه اگر غیر از این بود، زمان درستی را برای این برنامه ها در نظر می گرفتند و به پخش اخبارها و برنامه ها و سریال های آبکی در زمان دیگر می اندیشیدند.

 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

نظرات بینندگان
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
واقعا چرا باید تا دیر وقت واسه 90 بیدار بمونیم آخرشم سر کلاس خوابمون ببره. جان هر کی دوست دارید ساعتشون رو درست کنید