۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۲

فشار آمریکا بر پاکستان برای تحریم ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم سیاست مداخله جویانه کشورش بار دیگر مخالفت واشنگتن را با احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان اعلام کرد.
کد خبر : ۵۱۶۷۷
به گزارش صراط به نقل از مهر، "ویکتوریا نولند" در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: پاکستان یکی از کشورهایی است که ما اصولاً با آن از طریق سفارتخانه مان کار می کنیم و این کشور باید خرید گاز از ایران را متوقف کند.

نولند با اشاره به امضای قانون تحریم ایرن از سوی باراک اوباما در31 دسامبرسال 2011 افزود: ما با تمامی کشورهای جهان در حال همکاری در ارتباط با پیامدهای این قانون هستیم و تلاش‌های ما برای کاهش وابستگی جهانی به نفت ایران ادامه دارد.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن در حال ترغیب پاکستان برای خرید گاز ارزان از شرکت های آمریکایی هست یا خیر گفت:ما اطلاعی درباره اینکه کجا این گفتگوها درجریان هستند نداریم اما درباره تمامی راههایی که بشود ازطریق آنها به پاکستان گاز داد در حال گفتگو هستیم.

گفتنی است که "اینترنشنال هرالد تریبیون" اخیراً با چاپ مقاله ای اعلام کرده بود که واشنگتن درصدد ارائه گاز ارزان به پاکستان در ازای انصراف این کشور از خرید گاز ایران و همچنین گاز طبیعی مایع (LNG) از این کشور است.

وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که توافق گازی بین تهران و اسلام آباد ارتباطی به تحریم های ایران از سوی آمریکا ندارد.

"عبدالباسط" سخنگوی وزارتخارجه پاکستان گفت که این کشور متعهد به اجرای خط لوله گاز ایران است و تحریم ها این پروژه را در بر نمی گیرد.

کمبود انرژی از جمله گاز و برق یکی از مهمترین معضلات مردم پاکستان در سال های اخیر بوده است.

طرح ابتدایی این پروژه که هزینه آن  4 الی 7 میلیارد دلار تخمین زده شده به سال 1979 باز می گردد، اما شروع جدی تر بحث صادر گاز ایران به پاکستان و هند در اوایل دهه 90 میلادی آغاز شد که با کشف ذخایر عظیم گاز پارس جنوبی در سال 1988 تلاش های ایران نیز برای افزایش صادرات گاز به صورت  LNG یا انتقال گاز از طریق احداث خطوط لوله به اقصی نقاط جهان تشدید گردید.

قراربود این خط لوله با طول 2700 کیلومتردرعمق 1تا 5/1متری زیر سطح زمین ،روزانه بیش از یک صد میلیون متر مکعب گاز را از ایران به هند و پاکستان منتقل کند. بنادر عسلویه ایران در خلیج فارس، گوادر و کراچی در جنوب شرقی وجنوب مرکزی پاکستان را به هم متصل می کرد وبا امتداد مستقیم به یکی ازنقاط مرزی هند می رسید،اما دهلی نو پیشتر و تحت فشار واشنگتن انصراف خود را از این خط لوله اعلام کرده است.