۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶

چای دربند با آب فاضلاب/تصاویر

بیشتر مردم برای حفظ سلامتی و نشاط روحی و جسمی به تفریحات سالم از جمله حضور در فضاهای خوش‌آب ‌و هوا و سرسبز مانند کوه‌ها نیاز می رود. از حضور در این مکان‌ها انتظاری جزء ارتقا سلامت نیست ولی اگر در پی این حضور افراد بیش از اینکه سالم شوند، بیمار شوند، آن وقت قضیه فرق می‌کند.
کد خبر : ۵۲۰۰۰

به گزارش صراط به نقل از فارس: دربند در کوهپایه های شمال تهران محل تفریح مردم این شهر دودزده است تا ساعتی را در طبیعت و دور از هیاهوی شهر استراحت کنند اما اینجا جایی است که چای را با آب آلوده به فاضلاب تهیه می‌کنند و آلوچه‌هایش پاتوق مگس‌هاست.

چای با آب رودخانه‌‌ای که فاضلاب به آن می‌ریزد، وقتی که آب رودخانه را به آب سرویس بهداشتی اشتباه می‌گیرند و خوراکی‌هایی مثل آلوچه و لواشک که پاتوق مگس‌ها و حشرات است تنها گوشه‌ای از مشکلات بهداشتی دربند است. مشکلاتی که مسئولان وزارت بهداشت هم آن را تأیید می‌کنند، جایی که درمانگاهش هم کنار طویله و فاضلاب است.


بیشتر مردم برای حفظ سلامتی و نشاط روحی و جسمی به تفریحات سالم از جمله حضور در فضاهای خوش‌آب ‌و هوا و سرسبز مانند کوه‌ها نیاز می رود. از حضور در این مکان‌ها انتظاری جزء ارتقا سلامت نیست ولی اگر در پی این حضور افراد بیش از اینکه سالم شوند، بیمار شوند، آن وقت قضیه فرق می‌کند.

یکی از این تفرجگاه‌ها کوهپایه‌های دربند است که پذیرای مراجعان بسیار پایتخت نشینان به خصوص در ایام تعطیل است. حضور در دربند با آن تله‌کابین معروفش برای هر کسی جذابیت دارد ولی این فقط در نگاه نخست است.

کمی که بیشتر دقت کنی، ناهنجاری‌های خاصی از جمله مشکلات بهداشتی به وضوح مشخص می‌شود. به طوری که کثیفی و غیربهداشتی بودن آن بیشتر از هر چیزی به چشم هر رهگذری می‌رسد.

اغلب مردم در نگاه نخست و مراجعه اولیه به دربند مستور کوه و زیبایی آن می‌شوند ولی با کمی دقت از عوامل بیماری‌زا این مکان تفریحی عجایبی مشاهده می‌کنی که گویی هیچ نظارتی در کار نیست.


آلودگی آب رودخانه، ورود فاضلاب به آن و ریختن انواع آلودگی‌ها در این آب روان، غیربهداشتی بودن مواد خوراکی از جمله چای، گوشت و سوغاتی‌های عرضه شده در این مکان تفریحی از جمله این فهرست بلند بالاست.

ورود فاضلاب به رودخانه دربند

پس از گذشت از میدان دربند، از کنار مجسمه سنگی کوهنورد هم عبور می کنیم، آنجابا یک سرویس بهداشتی مواجه می‌شوی که بومیان و مراجعه کنندگان دربند از ورود فاضلاب‌های این سرویس بهداشتی به داخل رودخانه شکوایه دارند.

پر شدن چاه سرویس‌بهداشتی در ایام تعطیل

یکی از این افراد در این‌باره با گلایه از مشکلات این سرویس بهداشتی می‌گوید که در برخی شب‌ها به خصوص ایام تعطیل به دلیل مراجعه زیاد به سرویس بهداشتی، چاه آن پر می‌شود به‌طوری که از برخی منافذ خروجی در اطراف محیط این سرویس بهداشتی فاضلاب کاملاً بیرون می‌رود و مشهود می‌شود که باعث آلودگی شدید و بوی بد و متعفنی را ایجاد می‌کند.


وقتی هم که چاه سرویس بهداشتی بالا می‌زند به دنبال آن این فاضلاب‌ها وارد آب رودخانه می‌شود و این مسئله‌ای است که همه مسئولان آگاه هستند، حداقل از مردم بیشتر در جریان این مسئله هستند.

حمل گوشت با الاغ

یکی از کوهنوردران که حضور مستمر در دربند دارد از مسائل غیربهداشتی غذایی این منطقه بسیار گلایه دارد. می‌گوید: در دربند حتی برای غذای کوهنوردان اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. به‌طوری که با الاغ و قاطر گوشت به بالای کوه حمل می‌شود چون می‌گویند این گوشت‌ها را نمی‌توان بدون این حیوانات به بالای ارتفاعات برد ولی می‌شود از راه دیگر یا حداقل به طرق بهداشتی اقدام کرد ولی کسی توجه نمی‌کند.

می‌دانیم بهداشتی نیست ولی می‌چسبد

زن و شوهری که بسیار سرزنده و شاد از یکی از مغازهای معروف دربند برای خرید خوراکی آمده‌اند، مقداری آلوچه می‌خرند و با هم هنگام کوهپیمایی میل می‌کنند، می‌گویند می‌دانیم که آلوچه‌ها بهداشتی نیست ولی در اینجا خوردن این چیزها می‌چسبد.

معلومه غیر بهداشتی

مرد رو به زن می‌کند و می‌گوید ایشون مایل بود که این آلوچه‌ها را بخریم و زن هم در ادامه می‌گوید: خوب معلومه که این آلوچه‌ها بهداشتی نیست.



مرد که ظرف آلوچه در دستش است به ظرف اشاره می‌کنه و می‌گوید می‌بینی، گرد و خاک بر روی آلوچه‌ها معلوم است و خدا می‌داند که آلوچه‌ها را در چه ظرف‌های دیگری نگهداری کرده‌اند.

کسی خوراکی بهداشتی پیدا نمی‌کنه

زن هم با تصدیق غیربهداشتی بودن آلوچه‌ها ادامه می‌دهد: ما می‌دانیم موادی که در این آلوچه‌ها استفاده می‌شود بهداشتی نیست ولی شما هم یک نگاه به اطراف بیندازید می‌بینید که هیچکدام از این مغازه‌ها وضع مناسبی ندارند کسی هم بخواهد در اینجا خریدی کند فقط همین مواد غذایی وجود دارد و چاره‌ای نیست.


پاکسازی دربند به روش خاک سفید

یکی از افرادی که از کنار این زن و مرد عبور می‌کرد، بعد از شنیدن این حرفها می‌گوید: بهداشتی کردن مواد غذایی دربند کار سختی نیست، می‌توان بسیاری از همین مواد خوراکی را با پوشش‌های نایلونی و رعایت مسائل بهداشتی از گرد و خاک و حشرات دور کرد ولی چه کنیم که مغازه‌داران عمل نمی‌کنند چون نظارت دقیق و سفت و سختی نمی‌شود باید مثل جریان خاک سفید اینجا را هم پاکسازی کنند.

مگس‌ها مشتری دائمی مغازه‌های دربند

بیشتر از مشتری‌ها در مقابل مغازه‌های دربند، مگس‌ها و انواع حشرات حضور فعال دارند، روی آلوچه، لواشک، زرشک، گردو یا هر مواد غذایی که برای فروش وجود دارد.

فروشنده‌: روش کثیفه از زیر برات می‌کشم

از مغازه‌دار مقداری آلوچه برای خرید تقاضا می‌کنی همان آلوچه‌ای که روی آن پر از مگس است را برایت بر می دارد، ولی به مغازه‌دار تذکر می‌دهی که این آلوچه که پر از مگس است را در ظرف نریزد، مغازه‌دار می‌گوید از روی آلوچه نمی‌دهم، کثیفه از زیر برمی‌دارم که تمیزتر است!


به ارتفاعات دربند که بروی در کنار هر گذری رستوران و محل استراحتی را می‌بینی که برخی هم در داخل رودخانه‌، تختی برای پذیرایی گذاشته‌اند.

یکی از رستوران‌ها با شیلنگ بزرگ سیاهی که از داخل رودخانه آب می‌کشد در حال شست و شوی محوطه حیاط رستوران است. یعنی از همان رودخانه‌ای که در داخلش فاضلاب ریخته می‌شود! وجود فضولات دیگری مانند قوطی‌های یکبار مصرف و آشغال‌های دیگر به همراه موش و حیوانات جونده در داخل رودخانه کاملاً مشهود است.

چای با آب رودخانه آلوده به فاضلاب

یکی از پزشکان و متخصصان گوارش که در حدود ۲۰ سال به طور منظم به رشته‌ کوهنوردی می‌پردازد و پای ثابت دربند است از مسائلی همچون استفاده رستوران‌داران از آب رودخانه برای تهیه چای پرده برمی‌دارد و می‌گوید: وضعیت بهداشتی در دربند به شدت اسفبار است، این را به خاطر اینکه پزشک هستم نمی‌گویم بلکه در طول این ۲۰ سال بارها مسائل غیر بهداشتی وحشتناکی دیده‌ام که یکی از آنها تهیه چای با آب رودخانه است.

اشتباه گرفتن رودخانه به جای سرویس بهداشتی

وی در ادامه با اشاره به اینکه مردم در وهله نخست نمی‌توانند به این مسئله پی ببرند، می‌افزاید: من خود شخصاً بارها به دربند مراجعه کرده ام و با رستوران‌داران و به خصوص کارگران آنان دوست و صمیمی شده‌ام و توانسته‌ام به این مسئله پی ببرم که رستوران‌داران بدون توجه به آلودگی رودخانه که حتی برخی افراد آن را با سرویس بهداشتی اشتباه می‌گیرند از این آب برای تهیه چای استفاده می‌کنند.

تأمین آب رستوران‌های دربند از رودخانه آلوده

این پزشک کوهنورد می افزاید: شما در کوه‌ها و منطقه کوهپایه‌ای دربند لوله‌کشی آب و فضلاب درستی مشاهده نمی‌کنید و وقتی هم که دقت بیشتری کنید می‌توانی لوله‌های متعددی را در داخل رودخانه دربند ببینید که آب را از رودخانه به داخل رستوران‌ها منتقل می‌کنند البته رستوران‌داران عنوان می‌کنند این آب برای شست و شوی زمین و حیاط است ولی بنده بارها شاهد تهیه چای از این آب بودم.


غذا و مواد دیگر خوراکی رستوران‌ها نیز به خصوص مغازه‌ها از جمله آلوچه، لواشک و سوغاتی‌های معروف آن کاملاً غیر بهداشتی است و به وضوح می‌توان انبوه مگس‌ها و حشرات و مشکلات متعدد دیگر بهداشتی را مشاهده کرد.

می‌خواهی مریضی سخت بگیری بیا دربند

این متخصص گوارش درباره مشکلات و بیماری‌های ناشی از مواد غذایی دربند می‌گوید: مصرف مواد غذایی غیربهداشتی دربند از جمله آلوچه و لواشک که از رنگ‌های مصنوعی ساخته شده است، می‌تواند باعث مشکلات گوارشی، روده‌ای و حساسیت‌های پوستی شود.

به گفته او، با یکبار حضور در دربند و مصرف این گونه مواد فرد دچار انواع بیماری شده و گاهی برخی از این بیماری‌ها در همان روزهای اولیه و برخی بیماری‌ها به مرور زمان خود را نشان می‌دهد، در مجموع می‌خواهی مریضی سخت بگیری بیا دربند.

امدادگران کوهستان: هرگز خوراکی‌های دربند را مصرف نمی‌کنیم

یکی از امدادگران کوهستان که در ایام آخر هفته به عنوان امدادگر برای آماده‌باش و کمک به کوهنوردان و مردم در کوه در ایستگاه امدادی میدان دربند حضور می‌یابد از آلودگی‌های زیاد این منطقه دل‌ پردردی دارد و می‌گوید ما امدادگران کوهستان در ‌حدود ۴۸ ساعت در پایگاه‌های امدادی دربند در آخر هفته مستقر می‌شویم و هرگز نیز از خوراکی‌های اینجا چیزی مصرف نمی‌کنیم.

خودکشی با آلوچه‌های دربند

مثلاً همین آلوچه‌های دربند آن قدر کثیف هستند که با خرید یک کاسه کوچک آن مطمئن باشید تا قبل از تمام شدن کامل ظرف جان آدم را می‌گیرد اگر کسی می‌خواهد خودکشی کند یکی از این ظروف آلوچه‌های دربند را بخورد!

همه مردم مسائل دربند را نمی‌دانند،اما مسئولان می‌دانند

ما اگر هم در طول ۴۸ ساعت استقرارمان در دربند احتیاج به غذایی داشته باشیم فقط از وسایل خوراکی «در بسته» مثل کنسرو و آب معدنی استفاده می‌کنیم، حتی نان هم از دربند خریداری نمی‌کنیم.


مردم خیلی از این مسائل غیربهداشتی دربند را نمی‌دانند ولی مسئولان می‌دانند ما که می‌دانیم هم به برخی مسئولان گفته‌ایم ولی هنوز بعد از گذشت سال‌ها همچنان این مشکلات باقی است.

رودخانه یا سرویس بهداشتی

این امدادگر کوهستان در ادامه به آلودگی آب رودخانه دربند نیز اشاره می‌کند و می‌گوید در ارتفاعات خیلی از افراد برای دستشویی کردن از رودخانه استفاده می‌کنند و متأسفانه همان کثافات نیز توسط آب رودخانه به پایین می‌آید و رستوران‌داران و مغازه‌ها با کشیدن شیلنگ از داخل رودخانه از آب آن برای مصارف مختلفی استفاده می‌کنند.

مواد غذایی درباز پاتوق مگس‌ها

گذرهای دربند مملو از چاله‌های فراوان (در حال بهسازی) است. خودروها در فضای باریک این گذرها عبور می‌کنند که باعث ایجاد گرد و خاک بسیاری می‌شود که به راحتی بر روی مواد غذایی دربند که معرف سوغاتی این منطقه نیز است می‌نیشند و غیر بهداشتی بودن این مواد را جدا از مگس‌ها و حشرات و در نهایت آب آن باید در نظر بگیری.

فضله‌‌های حیوانات کفپوش گذرهای دربند

در کنار اکثر ساختمان‌ها، فضله‌های حیوانات از جمله الاغ، قاطر و اسب که برای بارکشی در کوه‌های دربند استفاده می‌شود مشهود است و این در حالی است که درمانگاه هلال‌احمر نیز دقیقاً در مقابل فاضلاب و طویله حیوانات قرار دارد و امدادگران این پایگاه از مشکلات بهداشتی دربند که  به تنها درمانگاه سیار این منطقه نیز رسوخ پیدا کرده بسیار می‌رنجند.


یکی از این امدادگران با گلایه‌ بسیار از مسئولان امر می‌گوید در ساعت یک نیمه شب در ایام تعطیلات چاه فاضلاب پشت این پایگاه امدادی پر می‌شود و از مقابل در فاضلاب این پایگاه بالا می‌آید. ما باید در این شرایط خدمات درمانی و بهداشتی به مردم و آسیب‌دیدگان ارائه کنیم.تمام این موارد را مسئولان آگاه هستند ولی دریغ از اقدامی کوچکی.

مغازه‌ها را می‌بندیم، برمی‌گردیم باز می‌کنند

احمدرضا فرسار، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس در زمینه مشکلات بهداشتی دربند می‌گوید ما تمام نظارت‌ها و اقدامات بهداشتی در دربند که دارای مشکلات عدیده‌ای است را انجام می‌دهیم ولی چه کنیم همین که کارهای نظارتی را انجام می‌دهیم و حتی برخی مغازه‌داران متخلف را با موازین قانونی پلمپ می‌کنیم همین که برمی‌گردیم همان مغازه بار دیگر باز و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

اشتغال به قیمت جان مردم

وی می‌افزاید: یکی از دلایلی که همچنان مناطق دربند با وجود نظارت‌های بسیار دارای مشکلات عدیده بهداشتی است و به هیچ‌وجه مسائل آن برطرف نشده است مبحث اشتغال افراد در دربند بوده زیرا آنها پس از مشاهده استقبال مردم با وجود تمام نظارت‌ها و کنترل‌ها بار دیگر به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.

این مقام مسئول می‌گوید: این مردم هستند که باعث می‌شوند تا روند بهداشتی دربند سر و سامان نگیرد زیرا مردم با وجود اطلاع از بهداشتی نبودن دربند باز مواد خوراکی را خریداری می‌کنند.

حل مشکلات بهداشتی دربند فقط توسط مردم امکانپذیر است

کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز با تأیید تمام مسائل و مشکلات بهداشتی دربند به خبرنگار فارس می‌گوید: دربند سال‌هاست که دچار مشکلات بهداشتی است و یک عزم جدی از طرف تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط از جمله شهرداری، فرمانداری، استانداری و نیروی انتظامی (اماکن) را می‌طلبد.


وی می‌افزاید: به واقع ‌حل غیربهداشتی بودن منطقه دربند فقط توسط مردم امکانپذیر است. این خود مردم هستند که باید در دربند با مشاهده این گونه مواد خوراکی کثیف خریداری نکنند ولی متأسفانه امروز عکس آن را می‌بینیم.

نیروی انتظامی (اماکن) برای برچیدن مغازه‌های دربند اقدام کند

ندافی می‌گوید: وزارت بهداشت بر اساس قانون و وظایفی که برعهده دارد از جمله نظارت و بازرسی مکان‌های توزیع، اقلام غذایی را کنترل می‌کند ولی باید این گونه مکان‌های غیربهداشتی مانند دربند توسط نیروی انتظامی (اماکن) برچیده شود.

مغازه‌های دربند جواز فروش ندارند چه برسد به بهداشت

وی خاطرنشان کرد: ما بیشترین تمرکز نظارتی را بر مکان‌هایی که برحسب قانون جواز و اجازه فعالیت دارند داریم و این در حالی است که اکثر مغازه‌های دربند جواز و اجازه قانونی فروش مواد غذایی را ندارند حال چه برسد به اینکه بهداشتی عمل کنند.
 
 

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی  را در سرویس جامعه صراط بخوانید.

برچسب ها: دربند فاظلاب