۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۳۰

اظهارات عجیب نوه امام خمینی (ره)

کد خبر : ۵۲۰۵
نوه امام (ره) در گفت‌وگويي با بيان اينكه امام از دهه پنجاه تا شصت، 180 درجه تغيير كرد مدعي شد: اينكه افرادي مي‌خواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هيچ كدام افكار امام نيست.

به گزارش جهان زهرا اشراقي نوه امام(ره) و همسر محمدرضا خاتمي در اظهاراتي قابل تامل در گفت‌و گويي با سايت جماران با بيان اينكه اگر نوه امام بودن محاسني داشت، محدوديت‌هايي هم داشت، گفت: چيزهايي را كه در زندگي مي‌خواستم، به خاطر اين نسبت خانوادگي نتوانستم به دست بياورم ، ولي ناراحت اين موضوع هم نيستم. مثلا با اينكه من رشته "هنر " را دوست داشتم، اما "فلسفه " خواندم زيرا آن زمان رشته هنر را براي "نوه امام " نمي‌پذيرفتند.

*اگر امام تا دهه 80 بود تغيير خيلي زيادي مي‌كرد

وي در ادامه درباره ديدگاههاي امام در دهه هاي مختلف نيز ادعا كرد: روش‌هاي دهه شصت را نمي‌توان الان در دهه 80 پياده كرد. امام همان‌گونه كه از دهه 50 تا 60، 180 درجه تغيير كرد، قطعا اگر تا دهه 80 هم بود، تغيير خيلي زيادي مي‌كرد. در زمان امام من نوه‌ها سن كمي داشتيم و بزرگ هر خانواده‌‌اي هم به نظر من از اعضاي آن خيلي مي‌تواند تأثير بپذيرد. بنابراين اگر امام از روحانيون ديگر كمي روشنفكرتر بودند، به خاطر تأثير خانواده بوده است.
اشراقي ادامه داد: ايشان اگر الان بودند، من هم مي‌توانستم اثرات زيادي بگذارم. زيرا در آن زمان هم من حدود بيست سال داشتم و با آن سن و سال مگر چقدر مي‌توانستم روي امام تأثير بگذارم و اصلا تا چه اندازه از مشكلات زنان و... درك داشتم؟ از سوي ديگر با توجه اينكه آن زمان مسأله جنگ و منافع ملي مطرح بود، موضوعي چون اجباري بودن حجاب و... تحت‌الشعاع قرار مي‌گرفت.
وي افزود: با توجه به شناختي كه از آقا دارم، اگر تا امروز حضور داشتند احتمالا سازندگي را آغاز مي‌كردند. اينكه افرادي مي‌خواهند افكار امام دهه 60 را به دهه 80 منتقل كنند، كاملا متناقض با افكار امام است و هيچ كدام افكار امام نيست.

*حجاب يك امر سليقه‌اي است

همسر محمدرضا خاتمي در ادامه درباره نظر امام پيرامون حجاب نيز گفت: هنوز هم بعضي‌ها در مورد اينكه حجاب چگونه بايد باشد و نظر امام در اين باره چه بود، حرف مي‌زنند و حتي آقايان در مقابل من كه سال‌ها با امام بودم و عقايد ايشان را به خاطر دارم، صف‌گيري مي‌كنند. منظورم اين است كه خود امام هم در مقابل برخي متحجرين قرار مي‌گرفت، زيرا نظراتشان درباره موسيقي و صداي زن، چه در موسيقي و چه در قرائت قرآن، كاملا جديد بود، ولي جو دينداران و حوزه‌هاي علميه آنها را نمي‌پذيرفت. حتي تفسير سوره حمد ايشان كه اوايل انقلاب آغاز كردند و تلويزيون هم پخش مي‌كرد، ناقص ماند و حس مي‌كردند كه نبايد تفرقه ايجاد شود. در مورد اجباري بودن حجاب هم ما قانوني نداريم، بلكه دستورالعملي اداري است. زيرا حجاب امري سليقه‌اي است.
وي در پاسخ به اين سئوال كه «ولي امام در سال 58 دستور داده بودند كه در ادارات همه بايد حجاب داشته باشند، در غير اين صورت بايد اخراج شوند» گفت: آن يك دستور بود، ولي تبديل به قانون نشد و تعريفي از حجاب نداريم. به همين دليل هم در هر اداره يك چيزي به عنوان حجاب مشخص مي‌شود، در يك وزارتخانه چادر و در جايي ديگر، غير از آن. فقط در قانون قضايي چيزي هست كه آن هم دقيقاً در مورد حجاب نيست، به همين دليل هم هر رييس‌جمهوري كه عوض مي‌شود از حجاب تعريف خاصي دارد، يكي مي‌گويد چكمه گناه دارد، ديگري هم مي‌گويد اگر زنان با كت و دامن هم به خيابان بيايند ايرادي ندارد. در زمان امام هم فقط مسأله جنگ و حفظ ايران مطرح بود. لذا بسياري از مسايل مهم از جمله زنان، به حاشيه رفتند.

*در خانواده امام بني‌صدري، طرفدار حزب جمهوري اسلامي، ليبرال و... همه بودند

اشراقي درباره نوع تفكر اعضاي خانواده امام نيز ادعا كرد: خانواده امام جمع اضداد بود. بني‌صدري، طرفدار حزب جمهوري اسلامي، ليبرال و... همه بودند، ولي همزيستي مسالمت‌آميزي هم داشتند. طبعاً از من هم به خاطر اينكه سياسي بودم، خيلي سوال مي‌كردند و حتي خيلي مراكز عمومي و راهپيمايي‌ها را به خاطر گزارش دادن به امام مي‌رفتم. مثلا در نماز جمعه‌اي كه صدام اعلام بمب‌گذاري كرده بود، مخفي از مادرم شركت كردم، زيرا احساس مي‌كردم كه خبرنگارم و بايد به آقا گزارش دهم. من به ايشان گفتم كه بسياري از همين خانم‌هايي را كه كميته به عنوان مفسد و... دستگير مي‌كند، با يك روسري كوچك بر سر ديدم كه آمده بودند و وقتي دليل حضورشان را پرسيدم گفتند كه به خاطر تهديد صدام نمي‌خواهيم نماز جمعه خالي شود.

*نوه‌هاي امام از مد پيروي مي‌كردند

اشراقي درباره نوه هاي امام نيز گفت: نوه‌هاي امام افراد بازي بودند كه كارهاي مختلف مي‌كردند و از نظر ظاهري هم وضع خوبي داشتند و از مد پيروي مي‌كردند. البته يكي، دوبار از لباس ما ايراد گرفتند كه ما هم گوش نكرديم. امام هم درباره لباس‌ها، غذاهايي كه مي‌خورديم و... مي‌پرسيدند. مثلا وقتي غذاهاي فرنگي مي‌خورديم، شوخي مي‌كردند و مي‌گفتند فقط به اين خاطر كه اسم اين غذاها خارجي است، آنها را مي‌خوريد، نه اينكه واقعا خوشمزه باشند!

*اگر كمي ديندار باشم آنهم به خاطر شريعتي است

وي همچنين ادعا كرد: خانم(همسر امام) خيلي نقش داشتند زيرا ايشان از يك خانواده روشنفكر اشرافي بودند، بنابراين تأثير خودشان را روي فرزندان داشتند و دامادهايشان هم روشنفكر بودند و حتي پدر خود من از اين نظر از من جلو‌تر بود. بسياري از كتاب‌هاي شريعتي را پدر براي من مي‌خريد و حتي كتاب‌هاي سازمان مجاهدين و يا ماركسيستي را به راحتي در منزل مي‌خواندم. پدرم حتي يك‌بار هم به من ايراد نگرفت كه چرا كتب چپ ماركسيستي مي‌خواني و يادم است كه يكي از كتب گوركي را به امام هم هديه دادم و گويا پدرم هم به ايشان گفت كه در اين زمينه‌ها كمي با زهرا صحبت كنيد. اصلا پدرم بود كه مرا با شريعتي آشنا كرد و اگر كمي ديندار باشم، به خاطر شريعتي است.
سايت جماران با بودجه موسسه دفتر تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) فعاليت مي‌كند و بنا به مسئوليت بايد مروج افكار حضرت امام(ره) باشد اما انعكاس اين گونه ادعاها در آستانه برگزاري سالگرد حضرت امام(ره) چه ضرورتي دارد.
نظرات بینندگان
سسس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۸۹
۵
۵
شوهرش بعد از انتخابات وبکار بردن توصیه های سورس که موفقیتی بدست نیاوردند منگول شده و تاثیرش بر او هم جار است
هدایت اشتری لرکی
|
FRANCE
|
۱۱:۳۸ - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹
۳
۵
خدا وکیلی اگر به جای این خانم من اسم زهرا رهنورد یعنی زن میر حسین موسوی یا شیرین عبادی یا مریم رجوی را قرار بدهم شما تفاوت توهین را متوجه میشوید. حتم دارم که پاسخ شما منفی است. البته چون ایشان در محفل مربی هایی مانند سید محمد خاتمی یا برادر ایشان با ان باند گسترده به اصطلاح اصلاح طلبان تربیت شده توقعی از ایشان نیست. لطفا تیترخبر را هم اصلاح فرموده بنویسید یکی از شاگردان جناح نزدیک به فتنه اعلام فضل فرمود
تاریخ
|
FRANCE
باید چشمها را باز کرد و از اتهام و حرفهای نسنجیده دوری کنیم وآنها کجا و اینها کجا
احمد - کاشان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹
۲
۳
اینکه نوه امام خمینی است عایشه همسر رسول الله جعفر کذاب فرزند امام و یاران درجه یک معصومین با اندک انحراف از چشم مردم افتادند عکسهای این خانم را در اینتر نت ببینید واقعا اگر امام بودند 100 درصد رفتارشان با ایشان و امثالهم فرق می کرد چرا که ملاک حال افراد است از ایشان بپرسید اگر بخاطر احترام به امام نبود شما اول که این موقعیت را نداشتید و معلوم نبود در کدام کشور خارجی پناهنده بودید
khashayar
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۵ - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹
۶
۳
زنده باد
همین قضیه اختیاری بودن حجاب را واقعا درست میگه . در دنیا فقط و فقط ایران ما حجاب اجباری وجود داره که باید آزاد بشه .
زادهوش
|
-
|
۲۲:۴۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹
۱
۱
بیچاره آقای خاتمی ظاهرا خودش خیلی تقصیر نداشت !!!
ح
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۸ - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹
۳
۶
مرگ بربي حجاب هر كس كه مي خاهد باشد
HASAN
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۱ - ۱۴ خرداد ۱۳۸۹
۲
۲
مرگ بر منافق
رضا
|
CANADA
|
۰۷:۳۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۸۹
۵
۱
بسیار زیبا و وزین بود.

چقدر فرق هست بین بیانات یک انسان اصل و نسب دار با یک تازه به دوران رسیده عوام فریب !!!!!
من
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۱ - ۱۶ خرداد ۱۳۸۹
۰
۱
اینها خودشون هم نسبت به امام شک دارند...
حتی به بچه هاشون از ترس نگفتن امام کی بود؟؟؟
من معلم بچه همین خانوم ان جی او بودم
برا خودشو شوهرش متاسفم
حالا بچه هاشو بفرسته انگلیس آموزس جاسوسی ببینن.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۸۹
۲
۲
با حرف هاي خانم اشراقي موافقم خيلي هم عجيب نبود
سمیه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۸ - ۱۶ خرداد ۱۳۸۹
۱
۰
مال بیت المال بدجوری در...........وبقیه ........... تاثیر داشته والبته تودهنی مردم هم باعث گیجی وتوهم حضرت علیه شده.
سید غدیر
|
-
|
۰۸:۲۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۸۹
۰
۱
تابوده همین بوده یعنی متاسفانه ازدرون ما تهی شودیم به نظر من باتوجه به انحرافات این خانواده ما نباید خیلی به آنها بهاء دهیم
ترانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۵ - ۰۴ تير ۱۳۸۹
۰
۰
به نظرمن حرفاشون قابل تامل و جالبه.ولی دوست دارم بیشتر در مورد افکارشون شناخت پیدا کنم.
محمد جواد اخلاقی مقدم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۶ - ۲۴ آبان ۱۳۸۹
۰
۰
امام تنها به شهید سید مصطفی و مرحوم سید احمد آقا اشراف داشتند و در واقع مورد تربیت مستقیم بوده اند بطوریکه امام در مواقع و مواضع حیاتی که نیاز به نیابت و یا گزارش مستند داشتند تنها از حاج احمد آقا استفاده می نمودند و شخص دیگری را مستحق اعتماد نمی دانستند.حضور رسمی در جلسات مجمع تشخیص نظام و همچنین مسئولیت دادن به حاج احمد آقا جهت حفظ آثار و اسناد دفتر از آن جمله است.
محمد جواد اخلاقی مقدم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۱۴ - ۲۴ آبان ۱۳۸۹
۱
۰
نوه های امام به جهت وضعیت سیاسی هدف مستقیم دشمنان قرار گرفتند بطوریکه تقریبا همه آنها به نحوی متاثر از سازمانهای اطلاعاتی خارج از کشور و توانائی های فنی روانشناسی ترور فرهنگی گردیدند تا به زعم تصور آنها که یکی از پارامترهای پایداری سیستم حکومتی در خاورمیانه حکومت توسط فرزندان و نسل بعد بوده است صورت نگیرد و یا در صورت وقوع آنها را منتفع سازد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۹
۱
۱
بسياري از بجه هاهم با باباشون مشكل دارن جه برسه به نوه ها**** فرزندان شهيد رجايي وخيلي ها هم اينجورين ********** فرزند سيد مصطفي را امام همان موقع از كار سياسي منع كردند به خاطر حمايت از بني صدر***********اين خانم از همسر امام بيشتر از خود امام تعريف مي كنند ************************************************************
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۰
۱
۰
به نظر من ایشون بهتره نظرشونو کاملا دراین مورد بگن که آیا میشه دریک جامعه اسلامی حجاب کاملا امر شخصی وسلیقه ای باشه؟؟؟حرفاشون در مورد تقریب آرا و نظرات خیلی خوب بود وبه خصوص تمثیلی که ایشون از خانواده خودشون کردن ،نشون میده وبه همه ما یاد میده که واقعا هم میشه که آدمها با وجود افکار مختلف در کنار هم با هم بسازن و فردی رو به خاطر اختلاف فکریش تا وقتی که به اصول و مبانی آسیب نزده محکوم واونو از جامعه طرد نکنیم. هر کسی حق فکر کردن داره و مانباید کسی رو به خاطر فکر محکوم کنیم.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۰
۱
۱
متاسفم برای خانم زهرا اشراقی که امام رو نشناخته اگه امام زنده بودن این خانم رو طرد می کردند
وجیهه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۹ - ۲۱ مهر ۱۳۹۰
۱
۱
واقعا برای خانم اشراقی متاسفم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
تو برای اینهای متاسف باش که مملکتو چپاول و غارت می کنند!!!
محمد علی مهرآبادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۱
۳
۱
آقای خمینی، واقعا اینها در دامن شما، در بیت شما پرورش یافته اند؟
فساد در جامعه علنی شده!
اختلاس در میان چهره های سیاسی و رده های بالای مملکت علنی شده!
رقابت بر سر غارت بیت المال علنی شده!
آقازاده ها با بیت المال در انگلیس و آمریکا خوش میگذرانند!
وا اسفا
bidar
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
درمورد اظهارنظرشون درمورد حجاب باید بگم که هم حق دارند هم نه. ما باید چه از همان اوایل انقلاب و چه الان ابتدا ارزش و فرهنگ قشنگ حجاب را با زبان و راههای مختلف بیان کنیم سپس آنرا در جامعه اختیاری کنیم. زنان ما امتحان خودرا در زمان کشف حجاب پس دادند .