۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹

اسامي 15 فيلم اكران نوروز 91

روز گذشته و پس از مدت‌ها حدس و گمانه‌زني رسانه‌اي، اسامي ۱۵ فيلم منتخب جهت اكران نوروزي از سوي سخنگوي شوراي صنفي نمايش اعلام شد تا تنوع خوب در ژانر سينمايي ۱۵ فيلم خوش‌شانس حاضر در ليست، عدم‌حضور اسامي برخي آثار در آن و نيز بي‌توجهي به ژانر كودك در اين فصل از اكران ويژه از مهم‌ترين ويژگي‌هاي ليست انتخابي شوراي صنفي نمايش براي اكران نوروز ۹۱ باشد.
کد خبر : ۵۵۳۴۱
به گزارش صراط به نقل از «جوان آنلاين» حبيب كاوش در اعلام ليست شوراي صنفي نمايش در روز گذشته از ۱۵ فيلم سينمايي در انتظار معجزه (صدرعاملي)، راه بهشت (صباغ‌زاده)، سرزمين خواب (علي لطفي)، داستان سامرا (سلطاني)، گشت ارشاد (سهيلي)، تهران ۱۵۰۰ (عظيمي)، فيلادلفي (اسدي‌پور و رحيم‌زاده) فيتيله و ماه پيشوني (معيريان)، محرمانه تهران (فيوضي)، قبيله من (آزادي)، بيتابي بي‌تا (فريد)، قلاده‌هاي طلا (طالبي)، عطر ولايت (صمدي)، زندگي خصوصي (فرح‌بخش) و انتهاي خيابان هشتم (اميني) پرده برداشت تا اين آثار كه داراي پروانه نمايش از اداره كل نظارت و ارزشيابي هستند، بتوانند براي اكران نوروزي ۹۱ با عقد قرارداد با سينماداران به اكران عمومي در‌بيايند؛ تعطيلات نوروز، فراغت وقت خانواده‌ها و شانس بهتر و بيشتر ديده شدن فيلم‌هاي روي پرده در نوروز، اين ايام را به يكي از بهترين و پر‌در‌آمدترين فصول ويژه اكران در طول سال تبديل كرده است تا آنجا كه عوامل و شركت‌هاي توزيع و پخش فيلم تا آخرين دقايق پيش از اعلام اسامي نهايي اكران نوروزي تمام تلاش خود براي گنجاندن اثرشان در رديف نمايش اين فصل را به كار مي‌بندند.
در اين راستا حبيب كاوش، سخنگوي شوراي صنفي نمايش در حالي از انتخاب ۱۵ فيلم در جلسه فوق العاده روز گذشته اين شورا خبر داده است كه در اين ليست به جز فيلم «فيتيله و ماه پيشوني»، تمامي فيلم‌ها از جمله آثاري هستند كه در بخش‌هاي رقابتي و غير رقابتي جشنواره بين‌المللي فيلم فجر نيز حضور داشتند. اين انتخاب در شرايطي صورت گرفته است كه اكثر آثار سي‌امين دوره از جشنواره بين‌المللي فيلم فجر فضايي خاكستري داشتند يا از تم‌هاي سياسي و شبه سياسي برخوردار بودند، با اين حال در ظواهر امر اين گونه به نظر مي‌رسد كه جانب تنوع در انتخاب شوراي صنفي نمايش براي اكران ويژه نوروز رعايت شده باشد، چنانچه با حضور سه فيلم سياسي «محرمانه تهران»، «قلاده‌هاي طلا» و «زندگي خصوصي»، فيلم «فيتيله و ماه پيشوني» در ژانر كودك، فيلم «راه بهشت» و «در انتظار معجزه» در ژانر ديني، «فيلادلفي» در ژانر دفاع مقدس، سه اثر «داستان سامرا»، «تهران ۱۵۰۰»، «عطر ولايت» و «سرزمين خواب» به عنوان آثار انيميشني حاضر در ليست و نيز چند اثر ديگر در ژانرهاي ملودرام و ترسناك تراز تنوع در مضامين آثار انتخابي ويژه اكران نوروزي تا حدودي متعادل نگه داشته شده است، اما اين ليست به رغم تنوعش هنوز عاري از ملاحظات خاصي است كه بايد براي اكران ويژه نوروز در نظر گرفت.
كاوش پيشتر در مورد انتخاب آثار ويژه اكران نوروزي در اظهار نظري گفته بود كه در گزينش فيلم‌ها بيش از آنكه به فيلم يا مسائل سياسي آن توجه شود بر اثرگذاري مثبت فيلم روي تماشاگر تمركز خواهد شد و چنانچه فيلم سياسي براي اكران نوروزي انتخاب شود آن فيلم تم كمدي در‌بر‌خواهد داشت، با اين حال در ليست نهايي شوراي صنفي نمايش تنها عنوان دو اثر كمدي به چشم مي‌خورد. برخلاف برخي پيش بيني‌ها نام فيلم كمدي «تلفن همراه رئيس‌جمهور»، «خوابم مياد» و «ضد گلوله» نيز در ميان اسامي منتشر شده به چشم نمي‌خورد. همچنين با وجود آنكه تعطيلات نوروز و اكران نوروزي به والدين فرصت ويژه‌اي براي همراهي فرزندانشان و حضور در سينماها را مي‌دهد، ليست شوراي صنفي نمايش در غياب آثاري چون «سلام بر فرشتگان» و «آهوي پيشوني سفيد»، «فيتيله و ماه پيشوني» اثر ديگري در رده ژانر كودك به خود نمي‌بيند.
در همين راستا مدير سينما «آزادي» نيز اندكي پس از اعلام ليست اكران نوروزي در اظهار نظري به ايسنا اعلام كرد: «از بين ۱۵ فيلم اعلام شده، تنها پنج يا شش فيلم مناسب اكران نوروزي هستند... «واقعاً بعيد مي‌دانم كه برخي از اين فيلم‌هاي پيشنهادي، مناسب براي اكران نوروزي باشند.»
با اين حال كاوش هنگام اعلام ليست نهايي شوراي صنفي نمايش از ۱۵ فيلم حاضر در اين ليست به عنوان آثاري ياد كرده است كه شرايط مناسب براي اكران نوروز را داشته‌اند.
با توجه به ركود نسبي گيشه سينماهاي ايران در طول سال اكران نوروزي از جمله مهم‌ترين دغدغه‌هاي سينماگران در اين فصل از سال است. با اعلام ليست نهايي شوراي صنفي نمايش اميد برخي دست‌اندركاران و عوامل تهيه و توزيع فيلم‌هاي حاضر در جشنواره فيلم فجر براي اكران نوروزي آثارشان نقش بر آب شد؛ آثاري چون «پذيرايي ساده»، «بوسيدن روي ماه»، «پنهان» و «تلفن همراه رئيس‌جمهور» برخلاف پيش‌بيني‌ها براي اكران نوروزي در نظر گرفته نشد تا كورسوي اميد عوامل اين فيلم‌ها به جا ماندن آثار منتخب از ليست اكران نوروزي باشد. فصل نوروز پر طرفدارترين و پر‌تماشاگر‌ترين فصل از اكران در طول سال است كه اكثر ركوردهاي فروش ميليوني در اين فصل از سال رقم مي‌خورد. گفتني است در نوروز سال گذشته دو فيلم «جدايي نادر از سيمين» و «اخراجي‌ها‌۳» روي پرده سينماهاي كشور به فروش در خور توجهي دست پيدا كردند.

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.