۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۹

استقبال آمريكا از نقض حكم حكمتي

رويترز به نقل از نولاند افزود: اگر ايراني‌ها بخواهند پيامي را درباره حكمتي براي ما بفرستند، مي‌دانند كه بهترين كانال براي اين كار از نظر ما سوييس به عنوان حافظ منافع است.
کد خبر : ۵۵۵۰۳

وزارت امور خارجه آمريكا از نقض حكم امير ميرزايي حكمتي در ديوان عالي كشور استقبال كرد و آن را تحولي خوشايند خواند.

به گزارش ايسنا خبرگزاري رويترز گزارش داد: ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در واكنش به نقض حكم امير ميرزايي حكمتي در ديوان عالي كشور به خبرنگاران در واشنگتن گفت: اگر اين درست باشد كه بار ديگر محاكمه انجام مي‌گيرد، اين تحولي خوشايند است و ما اميدواريم كه او به زودي به خانواده‌اش ملحق شود.

آمريكا از ايران درخواست كرده است دسترسي كنسولي به حكمتي را فراهم و او را بدون تاخير آزاد كند.

به گزارش ايسنا، حكمتي، 28 ساله، مقيم ايالت ميشيگان، چندي قبل توسط ماموران وزارت اطلاعات به اتهام همكاري با سازمان سيا بازداشت شد. دادگاه بدوي «ميرزايي حكمتي» را به جرم همکاري با دولت متخاصم آمريكا و سرويس اطلاعاتي سيا عليه جمهوري اسلامي ايران محارب و مفسد في الارض شناخت و به اعدام محکوم كرد.

وي در جلسه‌ محاكمه به دفاع از خود پرداخت و ضمن اقرار به جرم ارتكابي، مدعي شد كه فريب خورده و قصد ضربه زدن به كشور را نداشته است.

با اين حال روز دوشنبه حجت‌الاسلام و المسلمين محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضاييه كشورمان از نقض حكم پرونده امير ميرزايي حكمتي در ديوان عالي كشور خبر داد.

وي گفت: تا آنجا كه در ذهنم است به اين حكم در ديوان عالي كشور اعتراض شد. ديوان از آن نقص گرفت و پرونده را براي رسيدگي به شعبه هم‌عرض فرستاده است».

خبرگزاري رويترز در گزارش خود افزود: وزارت امور خارجه آمريكا گفته است كه ايران به ديپلمات‌هاي سفارت سوييس كه حافظ منافع آمريكا در ايران محسوب مي‌شود، اجازه ديدن با حكمتي پيش از محاكمه و در طول محاكمه نداده است زيرا تابعيت مضاعف ايراني - آمريكايي را براي وي به رسميت نمي‌شناسد.

رويترز به نقل از نولاند افزود: اگر ايراني‌ها بخواهند پيامي را درباره حكمتي براي ما بفرستند، مي‌دانند كه بهترين كانال براي اين كار از نظر ما سوييس به عنوان حافظ منافع است.

وي افزود: آنها هرگز اختيار سوييس به عنوان حفاظت منافع را در اين پرونده به رسميت نشناخته‌اند زيرا تابعيت آمريكايي وي را به رسميت نمي‌شناسند.

در عين حال بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مادر حكمتي چندي قبل قادر به ملاقات با او در زندان شد. اريك ولز، سخنگوي خانواده «حكمتي» اعلام كرد كه بهناز حكمتي، مادر امير ميرزايي حكمتي توانسته است در جريان سفر به ايران چندين بار با پسرش ملاقات كند.

سخنگوي خانواده حكمتي گفت كه سفر بهناز حكمتي به ايران به خوبي به پيش رفت و در تعاملات وي با مقامات ايراني هيچ مشكلي پديد نيامد.

نظرات بینندگان
sara
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۳
۰
مگه این خودش صریحا اعتراف نکرده بود جاسوسه و فریب خورده؛همه جای دنیا جاسوس اعدام میشه.
مگه اینکه اعترافش .................... بوده باشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۰۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۲
۰
احتمالا چند روز دیگه کت و شلوار .........ش هم آماده میشه و با کلی سوغاتی برمیگرده آمریکا