۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۴

پول‌تو جیبی مجلس‌به دولت برای ۲ماه

نمایندگان مجلس در جلسه امروز خود مواد مراعا مانده لایحه حمایت از خانواده را تصویب و تنخواه فروردین و اردیبهشت ماه دولت در سال 91 را تعیین کردند.
کد خبر : ۵۵۵۱۷

به گزارش صراط به نقل از فارس، ساعت 8:30 صبح امروز (سه‌شنبه)، چهارصد و سومین جلسه علنی نمایندگان مجلس هشتم شورای اسلامی به ریاست  محمدرضا باهنر آغاز شد.

بعد از قرائت قرآن و ترجمه آیات دستور‌کار جلسه امروز از سوی هیئت رئیسه قرائت شد و نمایندگان مشغول بررسی موارد در دستور کار امروز شدند.

* باهنر: تأمین عدالت اجتماعی ‌از دغدغه‌های مجلس است

در ابتدای جلسه امروز محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز تشکیل کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: در 16 اسفند ماه 1357 با حکم حضرت امام (ره) کمیته امداد حضرت امام تاسیس شد تا به صورت ویژه مددرسان محرومین و مستضعفین کشور همراه با حفظ کرامت انسانی آنها باشد و مسئولین این نهاد مقدس با تلاش جمعی از مددکاران، با عشق، علاقه، اخلاص و همراه با عقلانیت توانستند به این ماموریت حساس و مهم خود به شایستگی عمل کنند.

نائب رئیس اول مجلس در ادامه سخن خود خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی مجلس تامین عدالت اجتماعی و رسیدگی به وضع کسانی است که درآمدهایشان کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد و لازم است با حفظ کرامت انسانی به این افراد کمک شود.

* تجلیل از نخبگان کمیته امداد ‌در صحن علنی مجلسپس از سخنان باهنر از نخبگان و فرزندان کمیته امداد در مجلس تقدیر شد.

در این جلسه از اصغر صفری‌دوست دارای مدرک کارشناسی ارشد و برنده مدال طلای مسابقات رباتیک، صدیقه اسدی فارغ التحصیل رشته پزشکی، جمال عزیزیان‌فر مدرس دانشگاه و عضو بنیاد ملی نخبگان کشور، مرضیه مکرم فارغ التحصیل رشته مرفولوژی، فریده بدیچی، سکینه زنگنه کارشناس رشته آمار و حافظ کل قرآن کریم، ابراهیم تقی‌نژاد فارغ التحصیل مکانیک کشاورزی و دارای دو مقطع دکترا و عبدالله عباسی عضو بنیاد ملی نخبگان کشور تجلیل شد.

* مجلس ماده مربوط به ممنوعیت اشتغال زنان را حذف کرد

نمایندگان مجلس در نخستین دستورکار خود ماده الحاقی ۲ لایحه حمایت از خانواده را مورد بحث و بررسی قرار داده و با ۸۹ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۳۱ رأی ممتنع از ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن علنی با اصل ماده الحاقی ۲  لایحه مذکور مخالفت کردند اما پس از این مخالفت با ۱۱۸ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۲۲ رأی ممتنع از ۲۱۰ نماینده حاضر در صحن علنی، به حذف این ماده رأی مثبت دادند.

* نکونام: اسلام اجازه نمی‌دهد که زن بر مرد حاکم باشد

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جریان بررسی ماده الحاقی ۲ به لایحه حمایت از خانواده طی اخطاری به اصل چهارم قانون اساسی استناد کرد و اظهار داشت: کلیه قوانین و مقررات موضوعه باید بر اساس موازین اسلام و شرع باشد اما در ماده ۲ الحاقی موضوعی خلاف شرع مقدس اسلام آورده شده است.

باهنر نیز در پاسخ به اخطار نکونام گفت: بنده این اشکال را وارد نمی‌دانم چراکه مسئله ذکر شده باید با تأیید دادگاه باشد و دادگاه هم باید با توجه به موازین شرع و اسلام حکم دهد.

* موافقت نمایندگان با پیشنهاد اخوان/ مقررات جدید مجلس برای ‌مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه

در ادامه نیره اخوان نماینده اصفهان در جریان بررسی لایحه حمایت از خانواده پیشنهادی را در مورد مهریه مطرح کرد که بر اساس آن مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی طرح جدید مشمول ماده ۲ قانون محکومیت‌های مالی می‌شود و چنانچه مهریه بالاتر از آن باشد، شرط تمکن زوج موردنظر خواهد بود.

اخوان در پیشنهاد خود گفت:‌ خیلی‌ها به خاطر مهریه‌های سنگین و عدم توانایی پرداخت آن در زندان هستند لذا باید مهریه متعارف باشد اما از آنجایی که مهریه باید با توافق طرفین باشد، نمی‌توانیم برای آن حد بگذاریم و از آنجایی که این بحث ۳ سال است که از سوی ما دنبال می‌شود، پیشنهادی را در این رابطه ارائه دادیم تا برای مهریه سقف گذاشته شود.

* بعد از پیشنهاد اخوان حیدری طی سخنانی با این پیشنهاد مخالفت و بعد از آن هم اقبال محمدی به عنوان موافق صحبت کرد. همچنین نماینده دولت و نماینده کمیسیون نیز با پیشنهاد اخوان موافقت کردند اما در نهایت وکلای ملت با ۱۱۰ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع موافقت خود را با این پیشنهاد اعلام کردند.

* مخالفت ابطحی با پیشنهاد اخوان درباره ‌مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر نیز در جریان بررسی پیشنهاد نیره اخوان در خصوص تعیین مهریه به آیه 20 سوره نسا اشاره کرد و اظهار داشت: براساس اصل 4 قانون اساسی هیچ مصوبه‌ای نباید با موازین شرع منافات داشته باشد و ما امروز در حال بررسی پیشنهادی هستیم که خلاف آیه قرآن است؛ علما و مراجع باید وارد قضیه شوند و فرهنگ‌سازی کنند.

محمدرضا باهنر نیز اخطار ابطحی را وارد ندانست و گفت: موضوعی که مطرح شد، مهریه را محدود نکرده و بحث دخالت کلاً مطرح نیست.

* حضور کودکان زیر 15 سال در جلسات رسیدگی به دعاوی خانوادگی ممنوع شد

بهارستان نشینان در ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون حقوقی و قضایی در مورد لایحه حمایت خانواده، دو ماده ‌دیگر به این لایحه الحاق و آن را تصویب کردند.

وکلای ملت در ماده الحاقی 3 مقرر کردند که رعایت مصلحت کودکان و نوجوانان در کلیه تصمیمات دادگاه‌ها و مقامات اجرایی الزامی است.

نمایندگان مجلس این ماده را با 113 رای موافق 2 رای مخالف و 21 رای ممتنع به تصویب رساندند.

* نمایندگان مجلس همچنین در ماده الحاقی 4 نیز حضور کودکان زیر 15 سال در جلسات رسیدگی به دعاوی خانوادگی را به جز در موارد ضروری و با اجازه دادگاه، ممنوع کردند

این ممنوعیت با 121 رای موافق، یک رای مخالف و 10 رای ممتنع به تصویب رسید.

* زنان بیوه پس از ازدواج مجدد هم ‌مستمری همسر متوفی خود را دریافت می‌کنند

مجلسی‌ها در ادامه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون قضایی درباره لایحه حمایت خانواده، ‌یک ماده الحاقی دیگر را با 129 رای موافق،‌ 15 رای ممتنع و بدون رای مخالف بررسی و تصویب کردند.

در ماده الحاقی 5، میزان حقوق وظیفه یا مستمری زوجه دائم متوفی و فرزندان یا سایر وراث قانونی وی و نحوه تقسیم آن در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری، کشوری،‌ تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های خاص به ترتیب زیر تعیین شد.

یک- زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌شود و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست و در صورت فوت شوهر بعدی و تعلق حقوق به زوجه در اثر آن، بیشترین مستمری ملاک عمل است.

* لایحه حمایت از خانواده بعد از 4 سال تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه حمایت از خانواده ماده 59 این لایحه را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند که با تصویب این ماده رسیدگی به لایحه مذکور پس از گذشت حدود 4 سال در مجلس هشتم، به اتمام رسید و این لایحه بالاخره به شورای نگهبان رفت تا این شورا مصوبات مجلس را با قانون و شرع مقدس اسلام تطبیق داده و نظر خود را اعلام کند.

وکلای ملت در ابتدا با 101 رای موافق، یک رای مخالف و 19 رای ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه با اصل این ماده مخالفت کردند و با 11 رای موافق، 68 رای مخالف و 29 رای ممتنع از 200 نماینده حاضر در مجلس، به حذف ماده 59 نیز رای ندادند.

سپس محمدرضا باهنر نائب رئیس اول مجلس با ارائه یک پیشنهاد اصلاحی ‌مجددا این ماده را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 138 رای موافق، یک رای مخالف و 14 رای ممتنع از 201 نماینده حاضر در جلسه، این ماده را بالاخره تصویب کردند.

محمدرضا باهنر نیز پس از اتمام رسیدگی حمایت از خانواده از نمایندگان مجلس و نیز کمیسیون حقوقی و قضایی به خاطر کار جدی که برای بررسی این لایحه مهم انجام دادند، تشکر کرد و گفت: شاید تقریبا در تمام دوره مجلس هشتم، لایحه حمایت از خانواده معطل شد و امروز بالاخره این لایحه به تصویب رسید.

وی همچنین یادآور شد: انشاءالله زودتر شورای نگهبان در زمینه این لایحه اظهار نظر می‌کند تا چیزی از این لایحه برای مجلس نهم باقی نماند.

* لایحه موافقتنامه استرداد مجرمین بین ایران و عراق تصویب شد

نمایندگان مجلس همچنین لایحه موافقتنامه همکاری قضایی و حقوقی در امور مدنی و احوال شخصیه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند که به موجب مصوبه مجلس، موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور مدنی و احوال شخصیه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

وکلای ملت با ۱۱۶ رأی موافق، صفر رأی مخالف و صفر رأی ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه، این لایحه را به تصویب رساندند.

* بهارستان‌نشینان همچنین در مصوبه دیگری، لایحه موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور کیفری بین دولت جمهوری  اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق را بررسی کرده و با ۱۱۰ رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رساندند که طبق این مصوبه مجلس، موافقتنامه همکاری حقوقی و قضایی در امور کیفری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده شد.

*خانه ملتی‌ها در جلسه علنی امروز خود لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده و با ۱۰۶ رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

بر این اساس، موافقنامه معاضدت حقوقی در امور مدنی و کیفری بین جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده شد.

مجلسی‌ها در جلسه علنی امروز در مصوبه دیگری نیز لایحه موافقتنامه استرداد مجرمین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق را نیز بررسی کرده و با ۱۰۲ رأی موافق، صفر رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رساندند.

* باهنر: 80نفر از نمایندگان در رأی‌گیری شرکت نکردند

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس اول مجلس در جلسه علنی امروز نسبت به مشارکت پایین نمایندگان در رأی‌گیری‌ها مدام انتقاد می‌کرد و مکرراً به نمایندگان تذکر می‌داد که در رأی‌گیری‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

باهنر در جریان یکی از رأی‌گیری‌ها ضمن عذرخواهی از نمایندگان مجلس گفت: باید بگویم که هشتاد نفر از وکلای ملت در رأی‌گیری شرکت نکرده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه عزیزان محبت کنند در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند، گفت: دوستان بفرمایید در رأی‌گیری‌ شرکت کنید تا بنده اسامی را اعلام نکنم. ثواب دارد.

* موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون صلاحیت دادگستری

وکلای ملت در ادامه جلسه علنی امروز خود طرح اصلاح قانون صلاحیت دادگستری جمهوری ‌اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی را در دستور کار خود قرار دادند و این موضوع را بررسی کردند.

در جلسه علنی امروز نورالله حیدری و علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری طی سخنانی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند؛ همچنین حجت‌الاسلام موسی‌قربانی نماینده قائنات و کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود با ارائه توضیحاتی با این طرح موافقت کردند.

بعد از صحبت موافقان و مخالفان، شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، کلیات این طرح را به رأی گذاشت و نماینده مجلس هم با 116رأی موافق، 3رأی مخالف و 12رأی ممتنع با آن موافقت کردند.

* مجلس با یک‌فوریت طرح ارائه تنخواه 22 هزار میلیاردی به دولت

** قوامی (طراح): بدون مصوبه مجلس دولت حق هیچ دریافت و پرداختی از ابتدای ۹۱ ندارد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با ۱۱۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه، یک فوریت طرح اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۱ کل کشور را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن مبلغ ۲۲هزار میلیارد تومان به دولت برای استفاده در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۱ پرداخت می‌شود.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین طی سخنانی به عنوان طراح طرح مذکور، اظهار داشت: باید دانست بودجه چند دوازدهم نیز تا پایان سال در مجلس قابل طرح نخواهد بود چراکه مجلس باید با دقت بودجه را مورد بررسی قرار دهد و باید بودجه تبعیت کمی و کیفی از قانون داشته باشد.

قوامی همچنین گفت: امیدوارم این آخرین طرحی باشد که در مجلس به صورت اجازه دریافت و پرداخت مطرح می‌شود و بهتر است به دو فوریت این طرح رأی دهید تا تکلیف این طرح ظرف امروز و فردا تعیین شود.

* نظر مخالفان دوفوریت ارائه تنخواه 22هزارمیلیاردی به دولت

* در ادامه علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری طی سخنانی به عنوان اولین مخالف دوفوریت طرح اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۱، اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۱۶ آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت باید لایحه چند دوازدهم بودجه را ارائه دهد و مجلس نمی‌تواند در این زمینه ورود کند.

یوسف‌نژاد با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد با توجه به مطلع‌تر بودن دولت نسبت به امور اجرایی، بهتر است قوه مجریه خودش برای بودجه لایحه ارائه دهد، یادآور شد: بودجه‌های سنواتی باید به صورت لایحه توسط دولت تقدیم مجلس شود و مجلس لایحه دولت را بررسی کند بنابراین باتوجه به اینکه تصویب این طرح بارمالی دارد، به نظر می‌رسد واقع‌بینانه‌تر زمانی است که مجلس لایحه دولت را بررسی کند.

* در ادامه این جلسه، نورالله حیدری نماینده اردل و فارسان در خانه ملت طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین مخالف دو فوریت طرح مذکور، متذکر شد: به نظرم فکر نمی‌کنم در نیت و فکر طراحان طرح مذکور این بوده باشد که مجلس هشتم نمی‌تواند بودجه سال آینده را بررسی کند اما باتوجه به مقدمه این طرح، این مسئله به ذهن متبادر می‌شود.

وی افزود: به رغم آنکه طرح قانونی اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۱ کاملا مطلوب و پسندیده و برای جلوگیری از خسارت است اما می‌شد با یک طرح جامع‌تر، دولت مکلف می‌شد که خودش با ساز و کار قانونی در این زمینه اقدام کند

* نظر موافقان دوفوریت ارائه تنخواه 22 هزار میلیاردی به دولت

* همچنین علی کریمی فیروزجایی نماینده مردم بابل در جلسه علنی امروز طی سخنانی به عنوان اولین موافق دو فوریت طرح اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۱، بر اینکه مجلس لاجرم باید این طرح را تصویب کند، تصریح کرد: این طرح با قید دو فوریت پیشنهاد شده تا به دولت اجازه داده شود در دو ماه اول سال بتواند اجازه دریافت و پرداخت داشته باشد تا کشور با مشکل مواجه نشود.

* در ادامه، اقبال محمدی نماینده مریوان طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دوفوریت طرح مذکور، اظهار داشت: سال گذشته این رسم گذاشته شد که لایحه بودجه با تأخیر تقدیم مجلس شود و باتوجه به فرصت کوتاهی که تا پایان سال باقی است، بهتر است نمایندگان به دو فوریت طرح اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیهبشت ۹۱ رأی دهند تا از ابتدای سال جدید، کشور با مشکل مواجه نشود.

* موافقت مجلس با یک‌فوریت طرح ارائه تنخواه 22 هزار میلیاردی به دولت

نمایندگان مجلس پس از استماع این سخنان با 117 رای موافق، 26 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 196 نماینده حاضر در جلسه، با یک فوریت طرح قانونی اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال 1391 کل کشور را موافقت کردند.

دوفوریت این طرح با 121 رای موافق، 28 رای مخالف و 9 رای ممتنع از 196 نماینده حاضر در جلسه به تصویب نرسید.

محمدرضا باهنر در جریان رای‌گیری برای یک فوریت طرح مذکور، گفت: ما تا آخرین روز مجلس هشتم مسئول هستیم و باید به وظایف‌مان عمل کنیم علیرغم آنکه دولت در زمینه ارائه لایحه بودجه 1391 تخلفاتی داشته است.

پس از تصویب یک فوریت این طرح، باهنر به رضا عبدالهی نماینده ماهنشان و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: عصر امروز حتما سعی کنید به طرح یک فوریتی اجازه دریافت و پرداخت‌های دولت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت 91 را مورد رسیدگی قرار دهید و شما می‌توانید دستورکار کمیسیون را تغییر دهید و اعلام کنید.

* نطق‌های میان‌دستور بهارستان‌نشینان

    ** کامران: مسئولان باید ساده‌زیست باشند/مشارکت در اصفهان 20 درصد افزایش داشت

در ادامه حسن کامران، نماینده مردم اصفهان طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده‌اند "کار را برای خدا انجام دهید نه اینکه چون مردم دوست دارند و اگر هدف این شد که دل مردم را به دست بیاورید ناکام خواهیم ماند"، اظهار داشت: همان‌ طور که در نطق‌های گذشته هم گفته بودم ملت ولایتمدار ایران هم در راهپیمایی 22 بهمن و هم در انتخابات 12 اسفند ماه امسال حضور حداکثری خود را به نمایش گذاشتند.

وی از افزایش حضور 20 درصدی در اصفهان خبر داد و از نقش بسزای حضرات آیات مظاهری و طباطبایی‌نژاد که تشویق‌های بسیاری را در این زمینه ایفا کردند تشکر کرد و افزود: گرچه برخی از مقامات ارشد استان در آن روز برای آبیاری تحت فشار در یک منطقه پر آب به آفریقا سفر کرده‌ بودند در صورتی که این استان خود در خشکسالی به سر می‌برد و  ای کاش حداقل برای کشاورزان استان فکری بکنند.

وی با اشاره به انتخابات خود و خانم اخوان افزود: در اصفهان، اصفهانی‌ها نمره می‌دهند و اصلا کاری به لیست و پلو و چلو ندارند، 4 سال کار کرده‌اید و فقط به عملکرد شما رأی و نمره می‌دهند و جالب است که خودشان هم هزینه می‌کنند و ما به هیچ ستادی حتی ده شاهی هم پرداخت نکرده‌ایم.

   ** کواکبیان: خدا را شاکرم که رأی نیاوردم

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان در نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس با تشکر از حضور گسترده مردم حوزه انتخابیه خویش در انتخابات مجلس نهم گفت: اینبار شش‌هزار رأی بیشتر از انتخابات قبلی به بنده دادند. شاید این آرای بالا علاوه بر میزان صداقت بیانگر قدرشناسی مردم در پی‌گیری زیرساخت‌های اساسی توسعه استان سمنان بود.

این نماینده مردم سمنان در مجلس با اشاره به اقدامات انجام شده خود در مجلس هشتم مدعی شد: عده‌ای از روحانیون شهر سمنان این اقدامات من را ندیده‌اند و همراه فرمانده شاهرودی سپاه استان که به فرموده مقام معظم رهبری هرگز نباید وارد این بازی‌های جناحی و سیاسی‌کاری شوند، به کمک بودجه‌های چند صد میلیونی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری سمنان و البته صرفاً تنها با 5هزار رأی بیشتر برای خودشان جشن پیروزی گرفته‌اند.

کواکبیان با تشکر از سیدمحمد خاتمی گفت: از ایشان ممنونم که شجاعانه بر خلاف همه حرف‌هایی که دیگران زده‌اند، در انتخابات شرکت کرده‌اند و همان حرفی را که بنده از دو ماه پیش می‌گفتم که ما می‌توانیم و باید در مقابل تحریم‌ها و تهدیدهای بین‌المللی در خدمت این نظام حضور مردم را رقم بزنیم، تکرار کرد.

   ** مطهری: سخنان رهبری درباره بیداری اسلامی یادآور سخنان جمال‌الدین اسدآبادی است

همچنین علی مطهری نماینده مردم تهران در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مشارکت ملت ایران در انتخابات نهمین دوره مجلس در شرایط ویژه جهانی کشورمان از یک سو نشان‌دهنده رشد اجتماعی و سیاسی ملت ایران است که در طول 33 سال عمر جمهوری اسلامی به دست آمده است.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به عنوان نمونه‌ای از تخریب‌هایی که علیه بنده صورت گرفت به ذکر این نکته بسنده می‌کنم؛ در روزهای پنجشنبه و جمعه یعنی روز قبل از انتخابات و روز انتخابات که تبلیغات ممنوع است، چند پیامک به طور گسترده در سطح تهران ارسال شد که یکی از آنها چنین است:

" مزخرفات علی مطهری عوضی در دانشگاه الزهرا: مقام عدالت بالاتر از ولایت است، ولایت فقیه یعنی استبداد و ولی فقیه یعنی مستبد منتهی ولی فقیه ما مستبد عادل است. لطفا شخصیت این مردک عوضی را به مردم نشان دهید. انتهای پیام".

این نماینده مردم تهران در خانه ملت افزود: اینکه مردم تهران واقعیت را از پس چندین پرده فریب و تخریب درک می‌کنند و پس از اجرای پروژه‌های مختلف علیه اینجانب مانند رد صلاحیت در هیئت اجرایی، حذف نام من از فهرست جبهه متحد اصولگرایان در حالی که 7 رای مثبت از 12 رای را کسب کرده بودم و نیز پروژه تخریب جدی بنده در ایام تبلیغات و پس از آن باز هم رای قابل توجهی به بنده می‌دهند، باید زنگ خطری برای انحصارطلبانی باشد که به جای آنکه در پی تنظیم فهرستی از کاندیداهای اصلح و تشکیل مجلس قوی و کارآمد باشند، دنبال تنظیم فهرستی هستند که به موجب آن آقای الف یا ب رئیس مجلس بعدی باشد.

این نماینده مجلس در ادامه سخنان خود تاکید کرد: کسانی از اصلاح‌طلبان که به طور فعال در انتخابات شرکت کردند روش درست‌تری را نسبت به آنها که به طور کمرنگ شرکت کردند، اتخاذ نمودند. اگر کسانی مطالباتی در مورد حوادث پس از انتخابات سال 88 از نظام دارند، باید از راه خودش وارد می‌شدند نه از راه شرکت نکردن در انتخابات و میدان را به حریف واگذار کردن و به نوعی در جهت خواست دشمن حرکت کردن.

این نماینده مردم تهران با اشاره به اهمیت بیداری اسلامی در منطقه و شمال آفریقا گفت: رهبر انقلاب از همان ابتدا و زمانی که بسیاری در حال تردید بودند، حمایت جدی از این بیداری اسلامی داشتند و حتی سقوط دیکتاتور مصر در آینده نزدیک را پیش‌بینی کردند و بر تاثیر متقابل انقلاب اسلامی ایران و نهضت‌های منطقه تاکید کردند.

   ** علیخانی: تابع تصمیم مردم و شورای نگهبان هستم/ معاندین و منافقین باید سکته کنند

قدرت‌الله علیخانی نماینده مردم قزوین در مجلس در نطق میان‌دستور در صحن علنی مجلس با تشکر از ملت ایران برای حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی اظهار داشت: از مردم سپاسگذارم که به وصیت امام (ره) و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری لبیک گفتند.

وی با گله‌مندی از روزنامه دولتی ایران گفت: از این روزنامه گله دارم که تیتر بزرگ زد "سؤال‌کنندگان از رئیس جمهور رأی نیاوردند". فقط ای کاش در کنار آن می‌نوشتند که یکی از بستگان آقای رئیس‌جمهور نیز در استان سمنان رأی نیاورد.

علیخانی با رد هرگونه شایعه‌ای در خصوص عدم سلامتی‌اش گفت: در قزوین شایعه کرده‌اند که علیخانی سکته کرده است در حالیکه من سالم و زنده هستم و سکته نکرده‌ام و معاندین و منافقین باید سکته کنند.

   ** نماینده قائم‌شهر: انتخابات 12 اسفند مرهون هدایت هوشمندانه رهبری و زمان‌شناسی ملت بود

سیدعلی ادیانی‌راد نماینده مردم قائم‌شهر طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: 12 اسفند یکی از مهم‌ترین رخدادهای سیاسی کشور در سال 90 بود و حضور گسترده مردم در صحنه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی مرهون هدایت هوشمندانه مقام معظم رهبری و بصیرت و زمان‌شناسی دقیق ملت بزرگ ایران است.

وی یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی در هشتمین دوره مجلس را تصویب طرح اصلاح قانون نفت در خرداد 90 و تصویب طرح یک فوریتی قانون وزارت نفت عنوان کرد و یادآور شد: طرح اخیر در دستور کار مجلس قرار دارد و تصویب این دو طرح مقدمه تصویب طرح اساسنامه شرکت‌های اصلی تابع وزارت نفت خواهد بود و امیدواریم مجلس هشتم توفیق تصویب آن را داشته باشند.

* تذکرات شفاهی نمایندگان 

   ** صدر: تذکر رسایی به نطق مطهری وارد نبود

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران طی تذکری در واکنش به نطق میان دستور علی مطهری، اظهار داشت: آقای مطهری در نطق خودشان تلویحاً و تصریحاً اشاره داشتند و در طول این مدت نیز در رسانه‌های منتسب به آقای مطهری و همچنین تریبون‌های وی برخی مسائل مطرح شد.

رسایی گفت: اینکه یک عده معتقد به این هستند که ولایت فقیه دیکتاتوری عادلانه است، دروغ است و کسی چنین اعتقادی ندارد؛ آقای مطهری از تخریب ناراحت هستند و آن جمله به وی منسوب نبود و ما پیگیری کردیم و دیدیم که درست است ولی آقای مطهری خودش این جمله را به خیلی‌ها منتسب می‌کند.

بعد از پایان سخنان رسایی، شهاب‌الدین صدر که ریاست جلسه علنی مجلس را برعهده داشت، خطاب به رسایی گفت که بنده تذکر شما را وارد نمی‌دانم.

   ** انتقاد موسوی لارگانی از افزایش قیمت‌ها

همچنین حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در تذکری آئین‌نامه‌ای در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از حضور مردم در عرصه انتخابات گفت: از زمانی که مجلس بیمه کشاورزان را مصوب کرده سازمان تامین اجتماعی هر روز بهانه‌ای را برای بیمه کردن کشاورزان می‌آورد و مانع این کار می‌شود.

وی افزود:‌ در حال حاضر که مجلس هشتم کشاورز را به عنوان کارفرما قبول کرده و اجازه داده که به او بیمه داده شود، سازمان تامین اجتماعی بهانه نداشتن سند را پیش می‌کشد. در حالی که هم اکنون 99 درصد از زمین‌های کشاورزی فاقد سند است بر این اساس بهتر است بگویم کشاورزان را بیمه نمی‌کنند.

   ** انتقاد بزرگواری از عدم توجه مسئولین به پروژه پتروشیمی کهگیلویه

حجت‌الاسلام سیدعلی‌محمد بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در تذکری آئین‌نامه‌ای و در اخطاری قانونی با استناد به بند 9 اصل سوم قانون اساسی، با تاکید بر اینکه میثاق ما با امام و شهدا "قانون اساسی"‌است، اظهار داشت: قانون بر رفع تبیعضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در زمینه‌های مالی و معنوی تاکید دارد.

وی افزود: متاسفانه این میثاق در برخی مناطق به خصوص مناطق محروم کشور عملیاتی نمی‌شود. در حالی که اگر در شهرهای بزرگ و برخوردار، پروژه‌ای به نام پتروشیمی یا کارگاه‌هایی برای این منظور طراحی شود، نظام و دولت با تمام قدرت پشت آن می‌ایستند.

   ** نماینده مریوان: اعتبارات احیای دریاچه زریوار مریوان هیچگاه تخصیص نیافت

اقبال محمدی نماینده مردم مریوان نیز در تذکری شفاهی در صحن مجلس اظهار داشت: رئیس‌جمهور برای احیای دریاچه زریوار مریوان و دریاچه آب شیرین و تالاب به عنوان یک سرمایه ملی وعده‌ همکاری داده بود اما اعتباراتی که برای این کار در بودجه سنواتی لحاظ شد، هیچ‌گاه عملیاتی نشد.

وی افزود: این اعتبار باید از محل اعتبارات تالاب‌ها که در ردیف بودجه سازمان محیط زیست 5 میلیارد تومان برای سال جاری و 15 میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته شده است، اختصاص می‌یافت که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این نماینده مجلس در پایان گفت: جهادکشاورزی باید طبق قوانین برنامه پنجم توسعه و بودجه سال ۹۰ اعتباری را به جاده‌های بین مزارع تخصیص می‌داد اما با وجود پیگیری‌ها و وعده‌های مکرر این امر در شهرستان مریوان انجام نشد.

   ** تذکر شفاهی جلالی به نطق میان‌دستور کواکبیان

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود نیز در تذکری با تشکر از حضور مردم شهرستان‌های شاهرود در انتخابات مجلس، در تذکری با استناد به ماده ۷۷ آئین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به نطق کواکبیان گفت: در نطق این نماینده به نوعی تعرضی به فرمانده شاهرودی سپاه استان شد، من این فرد را از دوران دفاع مقدس می‌شناسم و ایشان فردی بسیار باتقوا، متدین و دوراندیش هستند لذا این توهین به فرماندهی سپاه استان است.

جلالی ادامه داد: از طرف دیگر وقتی ما بحث شاهرودی و سمنانی بودن را مطرح می‌کنیم، دوستان معترض می‌شوند که این بحث‌ها را مطرح نکنید اما تعجب می‌کنیم که چرا خودشان مدیر و فرمانده‌ای را که یادگار دوران دفاع مقدس است و به فرماندهی سپاه استان منصوب می‌شود را اینگونه مورد خطاب قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: اگر این ایراد را وارد بدانیم که فرماندهی سپاه استان شاهرودی بوده و در رأی من تأثیرگذار بوده بنابراین من هم می‌توانم ادعا داشته باشم که چون ۹۰ درصد مسئولان استان ما سمنانی هستند، برای تخریب من وقت زیادی گذاشته‌اند.

جلالی همچنین ادامه داد: کسانی که یک زمانی مطرح کردند که دوران ولایت فقیه باید ۱۰ ساله شود و این مطلب در روزنامه‌های آنهاست، باید به این مطلب پاسخ دهند.

سیدشهاب‌الدین صدر نایب رئیس دوم مجلس که ریاست پایان صحن در برعهده داشت، در پاسخ به تذکر جلالی گفت: چون ماده ۷۷ بر این موضوع تصریح دارد که صریحاً یا تلویحاً نسبت سوء‌ای به یکی از نمایندگان داده شود، تخلف صورت گرفته بنابراین تذکر شما را وارد نمی‌دانم.