۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴

نظریک کارگردان درباره جایزه فرهادی

فيلم "جدايي نادر از سيمين" فيلم خوب و از آثار فاخر سينماي ايران است و در ايران ساخته شده است و پروانه ي ساخت و اكران گرفته است... .
کد خبر : ۵۵۵۳۵

به گزارش صراط به نقل از آويني فيلم: بالاخره همانطور كه پيش بيني ها هم نشان مي داد فيلم "جدايي نادر از سيمي " يا به تعبير لاتين آن يعني "sepration" علاوه بر 50 جايزه اي كه در 1 سال و چند ماه اخير دريافت كرده بود جايزه اسكار را نيز از آن خود كرد. اين جايزه و ارزش آن و جوايز ديگر و حضور ايران در عرصه هاي بين المللي سينماي جهان نشان از رشدي قابل توجه در سينماي ايران در چند سال اخير داشته است در اين باره گفتگو كرديم با محمد رضا شرف الدين و نظر او را جويا شديم.

او در اين باره گفت: اينكه سينماي ايران و جوايز بين المللي چقدر مهم هستند بستگي به نگاهي دارد كه ما به سينما داريم. اگر ما سينما را فقط يك موضوع فرهنگي بدانيم يك نگاه را خواهيم داشت و اگر سينما را يك موضوع فرهنگي، سياسي و اقتصادي بدانيم كه حقيقت هم همين مطلب است نگاه جامع تر و ديد بهتري را خواهيم داشت. ما بايد توجه داشته باشيم كه نگاه سينماي دنيا در جشنواره هاي مختلف بين المللي مثل كن، نخل طلا، برلين، اسكار و غيره صرفا يك نگاه فرهنگي و هنري نيست بلكه داراي وجوه سياسي و اقتصادي نيز مي باشد كه بسته به هر جشنواره يكي از اين سه عنصري كه عرض كردم پر رنگ تر خواهد بود. به نظر من نگاه به فيلم ها به چند عامل بستگي دارد. كشور سازنده، شرايط كشور سازنده، كارگردان، قوت اثر سينمايي و ديدگاه ها و سياست هاي حاكم بر هر جشنواره عواملي هستند كه در انتخاب يك فيلم به عنوان فيلم برتر دخيل مي باشد.

اين تهيه كننده متعهد درباره ي فيلم اصغر فرهادي تصريح كرد: فيلم "جدايي نادر از سيمين" فيلم خوب و از آثار فاخر سينماي ايران است و در ايران ساخته شده است و پروانه ي ساخت و اكران گرفته است و از جانب منتقدان، اهالي سينما، مردم، معاونت سينمايي و ارشاد بسيار تقدير شده است و ما نمي توانيم بگوييم كه اين فيلم صرفا سياسي است و نبايد اين اجازه به دشمنان بدهيم كه اين فيلم را به نفع خودشان مصادره نمايند.

شرف الدين ادامه داد: اين فيلم در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي و در بستر فرهنگي ايران ساخته شده است و اين جوايز و مخصوصا اين جايزه نشان از رشد سينماي ايران در چند سال اخير مي باشد. اما نكته اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه ما فيلم هاي ديگري هم داشته ايم كه فيلم هاي بسيار خوبي بوده است اما به خاطر نگاه حاكم بر جشنواره جايزه اي بدست نياورده اند و اين مطلب بايد مورد توجه اصغر فرهادي و اهالي سينما قرار گيرد كه دست اندركاران اين جشنواره ها به دنبال ارتقاي فضاي فرهنگي و سينماي ايران نيستند و دلشان به حال ما نمي سوزد. ولي بز هم مي گويم حضور ايران در عرصه هاي معتبر سينماي جهان و كسب جايزه اسكار نشان از توانمندي فيلمسازان ايراني دارد و نشان مي دهد كه قهرمانان سينماي ايران در عرصه ي بين المللي نيز حرف هاي بسيار براي گفت دارند و سينماي ايران تنه به سينماي جهان مي زند.