۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵
مقايسه‌اي نابرابر با جوابي روشن

آیا لیونل مسی بهتر از پله است؟

نكته ديپلماتيك‌تر ديگري كه پله سعي داشت آن را مد نظر قرار دهد اين است كه بر خلاف اسطوره برزيلي، هنر مسي هنوز به كمال نرسيده، او هنوز جايگاهش را در تاريخ فوتبال حك نكرده.
کد خبر : ۵۵۸۲۰
"صراط" -  دو ماه پيش از پله همان سؤالي را پرسيدند كه در ذهن خيلي‌ها وجود دارد. آيا ليونل مسي بهتر از آن چيزي است كه شما بوديد؟ اسطوره فوتبال جهان پاسخ داد:«جواب دادن به اين سؤال سخت است. وقتي مسي توانست مثل من ۱۲۸۳ گل بزند، وقتي سه جام جهاني را برد آن وقت درباره‌اش حرف مي‌زنيم.»
به گزارش سرویس ورزشی صراط دو راه براي رسيدن به جواب اين سؤال وجود دارد.
يكي پاسخ ساده «نه» است. آخرين شاهكار مسي-زدن ۵ گل در ديدار ليگ قهرمانان مقابل بايرلوركوزن- به تنهايي باعث نمي شود او را بهترين فوتباليست تاريخ بدانيم، شايد هيچ كس چنين افتخاري را به خود اختصاص نداده باشد.
اما نكته ديپلماتيك‌تر ديگري كه پله سعي داشت آن را مد نظر قرار دهد اين است كه بر خلاف اسطوره برزيلي، هنر مسي هنوز به كمال نرسيده، او هنوز جايگاهش را در تاريخ فوتبال حك نكرده. حتي به آن نزديك هم نشده.چرا داريم درباره مسي به عنوان بهترين بازيكن تاريخ بحث مي‌كنيم؟ بايد ۱۰ سال به عقب برگرديم. اين را هم يادمان باشد كه مقايسه يك نسل با نسل ديگر بيشتر وقت‌ها غيرقابل اعتماد و حتي بي فايده است.
راد لاور با راكت چوبي كوچك تنيس بازي مي‌كرد؛ روژه فدرر يك سربي بزرگ داشت. پس چطور مي‌شود اين اسطوره‌هاي تنيس را با هم مقايسه كرد با در نظر گرفتن اين كه ورزشي كه فدرر بازي مي‌كند فقط شباهت‌هايي گذرا به آنچه لاور مي‌شناخت، دارد؟
علاوه بر آن فوتبال سرعت بيشتري پيدا كرده، تجاري‌تر شده، هواداران افزون‌تري دارد و نسبت به روزگار پله و مارادونا بيشتر شكل يك علم را دارد.
زمين‌هاي فوتبال امروز كه به ميز بيليارد شباهت دارد فضاي بسيار بهتري را در اختيار مسي مي‌گذارد نسبت به آنچه پله و مارادونا مجبور بودند رويش استعداد بي پايان خود را به نمايش بگذارند.
شايد كار براي اين آرژانتيني ريزنقش بهتر از آنها باشد چون مورد حمايت بهتري واقع مي‌شود. داورها امروز هوشيارترند و تحمل كمتري نسبت به تكل‌هاي خشني كه مارادونا به خاطر سرعت و تكنيك بالا و كلافه‌كننده‌اش هدف هميشگي آنها بود، نشان مي‌دهند. اين همه سال گذشته اما تماشاي ويدئوي تكل خشن آندوني گويكوچه‌آ در سال ۱۹۸۳ بر روي مارادونا كه قوزك پايش را شكست و دورانش در بارسلونا را به خطر انداخت، هنوز خون آدم را به جوش مي‌آورد.
دوباره اين سؤال را مطرح مي‌كنيم كه آيا مسي، مارادونا و پله با هم قابل مقايسه‌اند با توجه به اينكه در زمان‌هاي مختلف بازي كرده‌اند؟ شايد با قاطعيت بتوان گفت نه.
پله در ماه ژانويه و يك روز بعد از اينكه مسي توانست به عنوان اولين فوتباليست سه بار پياپي جايزه بهترين بازيكن جهان را به دست آورد، به روزنامه فرانسوي «لوموند» گفت: «نيازي به مقايسه نيست، فوتبال در حال تغيير است.»
اما همه اينها باعث نمي شود كه هواداران مسي هر بار كه يك نمايش خارق العاده از او مي‌بينند ستاره محبوبشان را بهترين بازيكن تاريخ فوتبال ندانند، چيزي كه تقريباً با هر بازي‌اش قابل رؤيت است.
«او بهترين بازيكن تاريخ فوتبال است و ما هرگز بازيكني مثل او نديده‌ايم» اظهار نظر سسك فابرگاس هم‌تيمي‌اش در بارسلونا است بعد از اينكه ديد در بازي چهارشنبه شب در نوكمپ ۵ گل-بله ۵ گل- به لوركوزن بخت برگشته زد.
آخرين كسي كه در رقابت‌هاي تاپ اروپايي موفق شد ۵ گل بزند سورن لاربي بود؛در سال ۱۹۷۹ براي آژاكس و برابر اومونيا. مسي اولين كسي است كه از زمان تغيير نام جام باشگاه‌هاي اروپا به ليگ قهرمانان در سال ۱۹۹۲ چنين كاري مي‌كند.
مربي بارسلونا پپ گوارديولا گفت:«يك روز او شش گل هم مي‌زند» و باور اين قضيه سخت نيست.
اما با نگاهي منصفانه همه آنچه مسي در اين برهه از فوتبالش به آن دست يافته او را شايسته مي‌كند كه در يك سطح با پله و مارادونا يا مارادونا و پله قرار گيرد؛ ترتيبش بستگي دارد كه كدام يك از اين دو بزرگ را بهترين بدانيم.
جام جهاني همچنان يك خلأ بزرگ در رزومه پرطمطراق مسي است.
پله تأكيد كرد:«وقتي مسي براي آرژانتين بازي مي‌كند موفقيتش در بارسلونا تكرار نمي شود. مردم هميشه از من سؤال مي‌كنند كه آيا يك پله جديد به وجود مي‌آيد؟ پاسخ من هرگز است، پله ديگري متولد نخواهد شد.»
اما هر بار كه يك ركورد جديد به دست مي‌آيد، يك جام ديگر با بارسلونا كسب مي‌شود، بحث مسي جذابتر و دوباره مطرح مي‌شود.
مسي اين ماه يا ماه آينده مي‌تواند اولين بازيكني بشود كه در يك فصل ليگ قهرمانان از مرز ۱۲ گل عبور كرده. دير يا زود به هشت گلي كه نياز دارد تا به عنوان بهترين گلزن تاريخ پرافتخار و ۱۱۳ ساله شناخته شود، خواهد رسيد. سزار رودريگس در آمارهاي رسمي و در فاصله سال‌هاي ۱۹۴۲ تا ۱۹۵۵ توانسته ۲۳۵ گل بزند اما شايد چند هفته ديگر مسي جاي او را بگيرد.
و همه اينها را در نظر بگيريد كه مسي فقط ۲۴ سال دارد. اگر او با همين روند ۱۰ سال يا حتي پنج سال ديگر فوتبال بازي كند آن وقت برنده بحث مسي، مارادونا يا پله كاملاً مشخص خواهد بود.
ژاوي هرناندس كه خود فوق ستاره بارسلوناست با توجه به رقابت اين سه گفت:«شايد وقتي مسي فوتبال را كنار بگذارد بتوان به راحتي او را بهترين بازيكن تاريخ معرفي كرد.»
ساده ترين و عادلانه ترين راه حل اين است كه قبول كنيم در هر دوره اي يك بازيكن وجود دارد كه بالاتر از ديگران است؛ پله، مارادونا، زين الدين زيدان و حالا بي‌ترديد، مسي.
لازم نيست ما مسي را در يك سري ويژگي‌هاي برجسته با ديگران مقايسه كنيم: شيوه بازي، فروتني و نبوغ او را همه تحسين مي‌كنند.
ما چقدر خوش شانسيم كه در اين دوره زندگي مي‌كنيم، اما هواداران زمان پله و مارادونا هم چنين احساسي داشتند.

منبع: جوان آنلاین
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Australia
|
۱۳:۳۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
۰
۴
به نظر صحبتهاي سلطان فوتبال پله درست است.
فوتبالیست
|
Spain
|
۱۳:۰۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
۲
۲
رونالدینیو ستاره بارسلونا رو فراموش کردید همین چند سال پیش بود که در هر بازی رئال رو تحقیر می کرذ ولی با بی رحمی از بارسلونا رفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۲۵ تير ۱۳۹۱
۲
۱
من موندم که این فیفا چرا پله رو اسطوره دونسته ؟ اگه شما یه بازی پله رو ببینید حالتون از فوتبال بهم می خوره . پله بخواد یه دریپل ساده بره به سختی از پسش بر میاد فقط مسی و رونالدو بهترین هستن نظر شما رو دیگه نمیدونم.
سالار
|
India
|
۰۱:۵۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
فقط مسى
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱
۴
۱
فقط مارادونا
Doctor
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۷ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸
۰
۰
این مقایسه ها اشتباه هستن
پله بینظیر بود اون دقیقا میدونست چی میخواد خیلی باهوش بود ماهر ترین بازیکنی بود که دیدم ، اون هم تو هوا و هم رو زمین مهارت های زیادی داشت ، مسی و رونالدو هم در این عصر بازی میکنن اونا عالین کسی نمیتونه اینو انکار کنه
ولی اگه بحث تاریخ فوتبال باشه باید به مارادونا هم اشاره کرد یه رهبر قوی و بینظیر یه نابغه اون اعتماد به نفس مارادونا رو من در کسی پیدا نکردم هنوز