۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۸

كشف موجودات عجيب در كف دريا+عکس

دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا موفق به شناسايي يك سايت تركيبي در اعماق دريا شده‌اند كه دو محيط شديد كف دريا در آن در كنار هم زيسته و مسكن گروهي از موجودات عجيب تركيبي سازگار با اين محيط‌ها است.
کد خبر : ۵۵۸۶۴


به گزارش صراط به نقل از ايسنا،‌ محققان موسسه اقيانوس شناسي اسكريپس دانشگاه كاليفرنيا با كشف منافذ گرم‌آبي و تراوشات متان سرد در اعماق درياي عميق کاستاريکا در سال 2010 توانستند گروهي از موجودات عجيب و ناشناخته را در آن شناسايي كنند.

اين كشف در زمان يك شيرجه در زيردريايي با سرنشين آلوين در منطقه‌اي موسوم به جاكو اسكار انجام شد. ماموريت ابتدايي اين زيردريايي، تحقيق در مورد يك كوه متحرك در زير آب بود كه در زير يك صفحه تكتونيكي حركت مي‌كند.

به گفته محققان از جنبه‌هاي جالب اين منطقه مي‌توان به وجود ويژگي‌هاي گرم‌آبي و متان سرد در كنار پوشش گسترده‌اي از كرم‌هاي لوله‌‌يي شكل در نواحي بزرگ و وجود موجودات جديد و ناشناخته اشاره كرد.

منافذ گرم‌آبي در مناطقي وجود دارند كه در آنها شكاف‌ها يا ترك‌هاي كف دريا با فشار به فوران آب درياي داغ و پر از املاح شيميايي به بيرون مي پردازد در حالي كه تراوشات متان سرد همانطور كه از اسم آنها پيداست از شدت كمتري برخوردار بوده و مايعات پر از متان و ديگر هيدروكربن‌ها به آرامي در كف دريا پخش مي‌شوند.

اين محققان براي توصيف اين محيط نام «تراوشات گرم‌آبي» را بر آن نهاده‌اند.

اگرچه پيش از اين نيز محققان به ارسال خودروهاي كنترل از راه دور به اين ناحيه پرداخته بودند اما ماموريت 2010 نخستين پروژه‌اي بود كه انسان‌ها موفق به مشاهده اين منطقه شدند.

ماموريت‌هاي اخير توانسته‌اند پاي بسياري از موجودات جالب مناطق منافذ گرم‌آبي سراسر جهان را به دنياي علوم شناخته شده باز كنند. براي مثال دانشمندان موفق به شناسايي خرچنگهاي يتي در نزديكي قطب جنوب و ميگوي بدون چشم در كارائيب شده‌اند.

نتايج اين پژوهش در مجله مجموعه مقالات انجمن سلطنتي B منتشر شده است.

آخرین اخبار و تصاویر اجتماعی را در سرویس جامعه صراط بخوانید.


برچسب ها: دریا کشف اقیانوس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز