۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۲

3سوال اصلی نمایندگان از رئیس جمهور

طراحان سوال از رئیس جمهور هرچند امیدوار به دریافت پاسخ جدی نسبت به سوالات مطرح شده در طرح سوال از رئیس جمهور نیستند، اما سه موضوع 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور، عدم پرداخت اعتبارات مترو کلان شهر ها و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با شیب تند را سه سوال اصلی خود قرار داده اند.
کد خبر : ۵۵۹۰۹
به گزارش صراط به نقل از مهر، طرح سوال از رئیس جمهور که پس از فراز و فرود بسیار قرار است چهارشنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهور در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد، دارای ده محور یا سوال از شخص احمدی نژاد درباره عدم اجرای قانون و یا ابهام در اجرای قانون است و سوال کنندگان اجازه ندارند به موضوعی خارج از آنچه در طرح به آن اشاره شده بپردازند.

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس، درباره زمان حضور رئیس جمهور به مجلس گفت: چهارشنبه روزی است که با رئیس جمهور درباره آن توافق شده است و مطمئنا وی در این روز به مجلس خواهد آمد.

وی ادامه داد: در این جلسه سوال کنندگان ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا مطالب خود را ارائه کنند و سپس رئیس جمهور به مدت یک ساعت پاسخگوی سوالات خواهد بود.

دهقان تصریح کرد: پس از پرسش و پاسخ این جلسه تمام می شود. شرایط بررسی سوال از رئیس جمهور مانند بررسی سوال از وزیران نیست که مجلس نظری بدهد. این نقصی در آئین نامه است که باید اصلاح شود. بنابراین پس از اتمام سخنان رئیس جمهور چه سوال کنندگان قانع شوند چه نشوند بررسی طرح سوال از رئیس جمهور به اتمام می رسد.

رضا حسینی نماینده شهر بابک و سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور اظهارداشت: در جلسه بررسی سوال از رئیس جمهور ممکن است یکی دو نفر از امضا کنندگان طرح سوال از رئیس جمهور با دسته بندی در طرح سوالات از ۱۵ دقیقه وقتی که آئین نامه در اختیار سوال کنندگان می گذارد استفاده کنند. هنوز در این باره تصمیم نهایی گرفته نشده است و آقای مطهری فردا نتیجه را اعلام می کند که چه کسی سوال را مطرح کند.

وی یادآور شد: سه سوال دلیل ۱۱ روز خانه نشینی رئیس جمهور، عدم پرداخت اعتبارات مترو و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با شیب تند سه سوال اصلی و اولویت دار ماست که اگر رئیس جمهور به این سه سوال هم پاسخ دهد جای خوشحالی دارد. هرچند بعید می دانیم پاسخ مناسبی از رئیس جمهور دریافت کنیم اما همچنان امیدواریم رئیس جمهور پاسخی دهد که افکار عمومی را راضی کند.

حسینی گفت: ما علاقمند به پاسخ رئیس جمهور به همه سوالات هستیم اما همانطور که گفتم برای سه سوال اولویت در نظر گرفته ایم و باقی سوالات در مرحله بعدی اهمیت قرار دارد.

۳۰ آذر ماه سال جاری طرح سوال از رئیس جمهور که با ۷۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به ۶ کمیسیون مجلس ارجاع شد و کمیسیون های مذکور ظرف یک هفته باید طرح سئوال از رئیس جمهور را بررسی و گزارش آن را ارائه دهند.

در صورتی که سوال کنندگان از پاسخ های داده شده در کمیسیون ها توسط نمایندگان دولت قانع نشوند گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مجلس ارائه می شود و طبق ماده ۱۹۷ آیین نامه این گزارش در صحن اعلام می شود و به رئیس جمهور ارسال خواهد شد. پس از آن رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه در صحن علنی مجلس حضور و پاسخگوی نمایندگان باشد.

علی مطهری نماینده تهران ۵ تیرماه سال جاری طرح سوال از رئیس جمهور را با ۱۰۰ امضاء تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد. مهمترین محورهای این طرح تخلفات قانونی دولت از جمله عدم اجرای قانون مترو و عدم معرفی وزیر ورزش در مهلت قانونی و مقاومت ۱۱ روزه رئیس جمهور در برابر حکم رهبر انقلاب مبنی بر ابقای مصلحی وزیر اطلاعات و نحوه عزل متکی وزیر سابق امور خارجه و همچنین مسائل مربوط به امور فرهنگی از جمله اجرای قانون عفاف و حجاب در کشور بود.

پس از آنکه طرح سوال از رئیس جمهور از سوی طراحان به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، برخی اعضای هیئت رئیسه با تایید تحویل این طرح به محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از پس گرفتن امضاهای این طرح خبر دادند و پیگیری آن را در شرایط کنونی مناسب ندانستند.

به دنبال این اظهار نظرها، علی مطهری نماینده مردم تهران به عنوان کسی که مسئولیت جمع آوری امضاها را بر عهده داشت طی نامه ای به هیئت رئیسه نسبت به این موضع گیری ها انتقاد کرد.

وی اینگونه اظهارات را عدم رعایت بی طرفی از سوی هیئت رئیسه مجلس خوانده و تاکید کرده بود اینگونه اظهارات مقدمه اعمال فشار به نمایندگان برای پس گیری امضاها است.

ادامه تلاش های هیئت رئیسه مجلس برای پس گرفتن امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور موجب شد علی مطهری نماینده تهران مهر ماه سال جاری در اعتراض به تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول سوال از رئیس جمهور استعفا دهد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بررسی استعفای مطهری ضمن اعلام حمایت از وی با استعفایش از نمایندگی مجلس مخالفت کردند.

طراحان سوال از رئیس جمهور که در جلسه علنی روز یکشنبه ۸ آبان ماه به دنبال تکمیل تعداد امضاهای مورد نیاز برای این طرح بودند پس از آنکه تعداد امضاها را به ۷۳ امضا (نصاب قانونی) رساندند، طرح مذکور را به محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس تقدیم کردند.

پس از آن هیئت رئیسه مجلس از رسیدن امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور به ۶۹ امضا خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح از نصاب لازم افتاده است.

بالاخره ۳۰ آذر ماه سال جاری طرح سوال از رئیس جمهور که با ۷۹ امضا به هیئت رئیسه مجلس رسیده بود به ۶ کمیسیون مجلس ارجاع شد و ۱۸ بهمن ماه از سوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. براساس آئین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور یک ماه پس از اعلام وصول طرح سوال، باید در صحن علنی مجلس پاسخگوی سوالات ارائه شده باشد.

ده سوال مطرح در این طرح به این شرح است:
۱- چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها علیرغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک خصوصاً با آغاز هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی ابلاغ و اجرا نشده است.

۲- طبق آمار ارایه شده از سوی برخی مسئولان اقتصادی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ حدود ۴.۵ درصد بوده است. اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم حدود سه درصد بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل ۸ درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست. همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

۳- در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران شدن هزینه تولید کالا و محصول و آسیب دیدن بنگاه‌های اقتصادی گردیده است، چرا دولت مقید به اجرای قانون مصوب مجلس نیست؟

۴- مقاومت ۱۱ روزه جنابعالی در مقابل حکم حکومتی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت‌الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟

۵- این سخن جنابعالی که مجلس در راس امور نیست چه هدفی را دنبال می‌کند؟

۶- وزیر ورزش و جوانان پس از ۵ ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

۷- مبلغ هزار و ۵۰۰ ملیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹ چگونه هزینه شده است؟

۸- چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به جای اینکه علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند.

۹- چرا جنابعالی با علم به این که انتقاد از برخی مجریان قانون عفاف و حجاب در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش عمومی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید؟ پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما در مصاحبه زنده تلویزیونی بعد اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می‌شود؟

۱۰- چرا بر نظریه ترویج مکتب ایرانی به جای مکتب اسلام که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علیرغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلام وی مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام تایید و بر آن تاکید کرده و باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولاً چرا از گروه موسوم به جریان انحرافی علیرغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی‌کنید بلکه از این افراد دفاع می کنید؟
نظرات بینندگان
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
۳
۳
1 - اگر من رییس قوه مجریه هستم براساس تشخیص کارگروه بهترین گزینه را انتخاب کردم ؛ بهر حال دولت به مشکلات مردم نزدیک تر است ؛ مجلس هم به مشکل مسولین مترو
2- 5/4 درصد رشد درست می باشد اگر اصحاب فتنه چوب و سنگ لای چرخ اقتصادی در این دوران بهم ریخته اقتصاد جهانی نمی انداختنند شاید هم مسولین اقتصادی ما می توانستند. بر رشد تعیین شده برسند ..
3 - بر اساس تشخیص کار گروه با توجه به ساعت ها بررسی هزینه و سود دریافتی درست عمل شده
4 - با توجه به ولایتمداری آقایان لزومی نمی بینم پاسخ شما را بدهم ؛
5 - مجلس در قانون گذاری و نظارت براساس قانون اساسی و منابعش در راس است نه در جابجایی افراد و اعتبارات و غیره ..
6 - مشخص نبودن شرح وظایف باعث شد طولانی شود.
7 - اسنادش موجود است می توانید بررسی کنید
8- تشخیص دولت با توجه به جمیع الجهات
9 - مسیله حجاب یک روزه به اینجا نرسیده بود که دولت کنونی بخواهد یک شبه درستش کند . فیلم های حجاب سال های متعدد موجود می باشد .. لطف کنید تعریف کامل از حجاب و نحوه برخورد و محل نگه داری لج بازان بد حجابی و .............. مشخص نمایید تا دولت اجرایش کند .
10 - آیا شما واقفید لشکریان اسلام به چه شکلی می خواستند ایرانیان با کلاس که از جور و ستم شاهان به ستوه در آمده بودنند را و ضمنا با لشکریان اسلام هم همکاری داشتند مسلمان کنند ..
می دانید چند هزار نفر از مردان بیگناه کشنه شدند ..می دانید چه بلایی سر زن ها و دختران آورده شد ..آیا بعد از تسلیم ایرانیان معلمی جهت آموزش ایرانیان تعیین شد .. می دانید ایرانیان به چه شکلی به دستورات اسلام رسیدند .. آیا به خدماتی که ایرانیان به اسلام نمودن و مبارزه با غاصبین دین محمد در طول تاریخ نمودید واقفید و دهها سوال دیگر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
که می توان در جلسات مناظره ای در موردشان بحث نمود