۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵

13سئوال و جواب درباره پرداخت یارانه‌ها

کد خبر : ۵۵۹۳۴

سازمان هدفمند سازي يارانه ها براي راهنمايي شهروندان پاسخ 13پرسشي را که بيشترين سوال شهروندان است ، پاسخ داد.

به گزارش صراط به نقل از واحد مرکزي خبر ،‌ سازمان هدفمند سازي يارانه ها پرسشهاي پرتقاضا و پاسخهاي ان را به اين شرح اعلام کرد:

1- خانوارهايي که با وجود ثبت حساب در سامانه refahi.ir با پيغام «حساب شما جهت بررسي در سامانه ثبت شد. لطفاً2 تا 3 هفته آينده جهت دريافت نتيجه به سامانه مراجعه نماييد.» مواجه مي‌شوند.

پاسخ ): اين خانوارها بايد به بانک مربوط مراجعه کنند و پس ازثبت نهايي براي تأييد حساب خود در شبکه اينترنت بانک که در اختيار همه بانک‌هاست ، اقدام کنند.
سازمان هدفمندسازي يارانه ها تاکيد کرده است : مادامي که حساب اين خانوارها به صورت نهايي و دائم در سامانه ثبت نشود، يارانه‎اي به حساب آنها واريز نخواهد شد.

2- خانوارهايي که به علت هاي مختلف از جمله قصور شعب بانک يا کافي‌نت‌ها در ثبت شماره حساب، موفق به ثبت بموقع شماره حساب خود در سامانه refahi.ir نشده‌اند.

پاسخ ): اين خانوارها بايد در اسرع وقت ، حساب سرپرست خانوار را در اين سامانه ثبت کنند ، بديهي است هر خانوار متقاضي دريافت يارانه، از مرحله‌اي مشمول دريافت يارانه خواهد شد که حساب خود را در اين سامانه به ثبت نهايي رسانده باشد.

3- خانوارهايي که برغم دريافت يارانه مراحل قبل اطلاعات هويتي آنها از سامانه refahi.ir حذف شده است و يارانه مرحله جديد را دريافت نکرده‌اند.

پاسخ ): با توجه به اينکه اطلاعات هويتي خانوارها کلاً از طريق مرکز آمار در اختيار سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها قرار مي گيرد ممکن است اطلاعات افرد از «پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار» مرکز آمار حذف شده باشد.
اين گونه خانوارها بايد براي رفع مشکل، مجدداً در سامانه مرکز آمار ثبت نام کنند.
سازمان هدفمندسازي يارانه ها اضافه کرد : يکي از علل احتمالي بروز اين مشکل ، اين است که سرپرست خانوار به منظور اصلاح اطلاعات خانوار خود، وارد سامانه مرکز آمار شده و اشتباهاً دکمه حذف خانوار را انتخاب کرده است.

سازمان هدفمندي افزود : هنگاميکه افراد پس از انجام فرايند ثبت حساب خود در اين سامانه با پيغام "اعلام حساب شما با موفقيت انجام شد" مواجه شدند از اين صفحه کپي دريافت کنند و به ‌عنوان رسيد نزد خود نگهدارند.
اين سازمان رسيد مربوط به ثبت فرايند ثبت نام را به معني ثبت نهايي حساب افراد اعلام کرده است.

بنا براعلام اين سازمان در صورتي که شما پس از انجام فرايند ثبت حساب خود در اين سامانه با پيغام «حساب شما جهت بررسي در سامانه ثبت شد. لطفاً بين 2 تا 3 هفته آينده جهت دريافت نتيجه به سامانه مراجعه نماييد.» مواجه شديد، به اين معني است که ثبت حساب شما به‌صورت موقت صورت گرفته و سريع ترين حالت ممکن براي اطمينان از درست بودن ثبت حسابتان، مراجعه به يکي از شعب بانک مربوط براي اعلام حساب شما از طريق شبکه بانکداري الکترونيک در سامانه refahi.ir است.

4- حساب فراگير يا حساب الکترونيکي چه نوع حسابي است؟

پاسخ ): منظور از حساب فراگير، حسابي است که انجام عمليات بانکي با آن درشعب همه بانکها امکان‌پذير است و مي‌تواند متصل به کارت الکترونيکي بانک مربوط باشد.

5- خانوارهايي که برغم مشاهده واريز مبلغ يارانه در سامانه سازمان هدفمندسازي يارانه ها، مبلغ يارانه در حسابشان موجود نيست؟

پاسخ ): اين افراد براي برطرف کردن مشکل به بانک مربوط مراجعه کنند تا در صورتي که حساب فرد مشکل دارد ان را برطرف و همان حساب را مجدداً از طريق شبکه e-bank در سامانه رفاهي ثبت کند و در صورت عدم رفع مشکل حساب قبلي ، مي‌تواند شماره حساب جديدي را به نام سرپرست خانوار از طريق شبکه e-bank در سامانه ثبت کند.

در هر دو مورد ضروري است خانوارها از بانک مربوطه رسيد چاپي ثبت صحيح حساب را دريافت کنند و ماداميکه مشکل حساب اين خانوارها دربانک مربوط برطرف نشود، يارانه مراحل بعدي آنها نيز واريز نخواهد شد.

6- خانوارهايي که سرپرست آنها به علت اعتياد ، زنداني شدن يا متواري بودن و نظاير ان صلاحيت يا امکان دريافت يارانه نقدي را ندارند يا در صورت دريافت از پرداخت ان به خانواده خودداري مي کنند ، جهت تغيير سرپرست و دريافت يارانه چه بايد بکنند؟

پاسخ): همسر خانوار بايد با در دست داشتن اسناد و مدارک مربوط براي تکميل فرم تغيير سرپرست به فرمانداري شهرستان محل سکونت خود مراجعه کند و فرمانداري‌ها به ترتيبي که در شيوه‌نامه اجرايي دستورالعمل قانون هدفمند سازي يارانه ها اشاره شده است ، مراحل فرايند تغيير سرپرست اينگونه خانوارها را انجام مي‌دهند.

بنا براعلام سازمان هدفمندي يارانه ها سرپرست جديد خانوار از تاريخ20 همان ماه بايد ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir شماره حساب خود را براي دريافت يارانه خانوار از مراحل بعدي ثبت کند.
بديهي است مبلغ يارانه‌اي که در مراحل قبلي به حساب سرپرست اصلي خانوار واريز شده، قطعيت يافته است و ديگر به حساب سرپرست جديد مسترد نخواهد شد.

7- زناني که طلاق گرفته‌اند و حکم رسمي دادگاه هم دراين باره صادر شده است، اما همچنان درخانوار همسرشان ثبت شده‌اند و يارانه آنها به حساب زوج واريز شده است.

پاسخ ): اين افراد با در دست داشتن مدارک مربوط به مراکز پليس بعلاوه 10 مراجعه کنند و زوجه از تاريخ 20 همان ماه مي‌تواند ضمن مراجعه به سامانه refahi.ir شماره حساب خود را معرفي و ثبت کند.
پس از انجام اين فرايند ، سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها، يارانه‌اي را که پس از تاريخ ثبت رسمي طلاق، اشتباهاً به حساب زوج واريز شده، در مرحله بعد، از آن خانوار کسر و به حساب زوجه واريز خواهد کرد.

8- خانوارهايي که سرپرست انها فوت شده و هنوز به نام سرپرست جديد که مادر يا بزرگترين فرد خانوار است ، يارانه واريز نمي شود؟

پاسخ ): اين خانوارها بايد با در دست داشتن مدارک مربوط و مراجعه به دفاتر پليس + 10 اطلاعات خانوار را اصلاح سپس به يکي از شعب بانکي که حساب يارانه سرپرست قبلي در آن بوده است ، مراجعه و حساب جديدي را به اين منظور باز و در سامانه refahi.ir ثبت کنند.

سازمان هدفمندي يارانه ها تصريح کرد : بانک‌هاي عامل موظفند در صورت مسدود بودن مبلغ يارانه اينگونه خانوارها در حساب متوفي، بلافاصله پس از ثبت حساب سرپرست جديد در سامانه refahi.ir، مبلغ مزبور را از حساب متوفي به حساب سرپرست جديد منتقل کنند.

9- زناني که از همسر خود جدا شده‌اند و حضانت فرزندان به عهده مادر است، اما يارانه فرزندان به حساب پدر واريز شده است ؟

پاسخ ): در اين گونه موارد يارانه فرزندان به حساب هريک از زوجين که کفالت(تأمين مخارج زندگي) فرزندان را بر عهده دارد واريز خواهد شد. لذا صِرف داشتن حکم حضانت فرزندان نمي‌تواند مبناي دريافت يارانه فرزندان توسط مادر باشد. حال اگر مادر حکم کفالت بچه‌ها را داشته باشد و مخارج فرزندان را او تامين مي کند، مي‌تواند با در دست داشتن مستندات به استانداري مراجعه و نسبت به تغيير سرپرستي بچه‌ها در سامانه مرکز آمار اقدام کند.

در اين صورت يارانه مرحله‌اي که اشتباهاً به حساب پدر واريز شدهاست ، در مراحل بعد، از حساب وي کسر و به حساب مادر واريز خواهد شد.

10- آيا افرادي که در شُرُفِ طلاق هستند و جدا از هم زندگي مي‌کنند يا زوجي که مي خواهند يارانه انان جداگانه به حسابشان واريز شود ، ميسر است ؟

پاسخ ): درصورتي که اين افراد در پايگاه اطلاعات اقتصادي خانوار به‌صورت يکجا و در قالب يک خانوار ثبت‌نام کرده باشند ، همچنان به‌عنوان يک خانوار محسوب مي شوند و مبناي تفکيک يارانه زوجه از حساب يارانه زوج، صرفاً ثبت رسمي طلاق خواهد بود.

11- افرادي که حساب اعلام شده آنها به سامانه refahi.ir مسدود يا راکد است و امکان برداشت يارانه واريزي را ندارند.

پاسخ ): اين افراد بايد ضمن مراجعه به بانک مربوط و از طريق شبکه ebank ، مشکل حساب را برطرف کنند و در صورت برطرف نشدن مشکل، حساب ديگري در سامانه از همان طريق ebank باز کنند.

12- آيا مي توان حساب تأييد شده خود را در سايت refahi.ir تغيير داد ؟

اين افراد بايد با مراجعه به بانک مربوط، از بانک بخواهند که با استفاده از شبکه e-bank نسبت به رد حسابشان در سامانه refahi.ir اقدام کنند سپس با استفاده از همان شبکه e-bank يا در همان بانک اولي يا در بانکي ديگر، يکي ديگر از حساب‌هاي خود را در سامانه refahi.ir ثبت و رسيد دريافت کنند.

13- افرادي که حساب يارانه آنها اشتباهاً به نام افراد ديگري در سامانه refahi.ir ثبت شده و يارانه آنها به همان حساب اشتباه واريز شده است.
پاسخ ): اين افراد بايد با در دست داشتن مدارک شناسايي معتبر و شماره حسابي که براي دريافت يارانه به سامانه refahi.ir معرفي کرده بودند، به بانک خود مراجعه کنند و از بانک بخواهند که از طريق شبکه e-bank حساب اشتباه را از سامانه حذف و حساب صاحب اصلي را در سامانه درج و تأييد کنند.

بنا بر اعلام سازمان هدفمندي يارانه ها پس از انجام اقدامات بيان شده ، يارانه افراد ياد شده از حساب اشتباه مسترد و به حساب صاحب اصلي آن واريز خواهد شد.
 

نظرات بینندگان
مهدیقلی اسبانی نیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
بنده اخیرا نام و نام خانوادگی خود را از مهدیقلی به مهدی و از اسبانی نیا به ملت پور تغییر داده ام لطفا در این مورد راهنمائی فرمائید. با تشکر