۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵

برگزاری دادگاه فساد بزرگ مالی

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی تا لحظاتی دیگر به صورت علنی آغاز می‌شود.
کد خبر : ۵۵۹۳۶

به گزارش صراط به نقل از ایسنا این جلسه با حضور نمایندگان رسانه‌ها، مته‌مان و وکلای آن‌ها به ریاست قاضی سراج و به شکل علنی برگزار می‌شود.

نخستین جلسه این دادگاه در روز شنبه ۲۹ بهمن ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزارشد.

در این جلسه، کیفرخواست ۳۲ نفر از مته‌مان این پرونده اختلاس بزرگ قرائت و متهم ردیف اول پرونده به برخی از اتهامات خود پاسخ داد.

قاضی سراج اتهامات متهم ردیف اول این پرونده را که شامل افساد فی‌الارض، شرکت در پولشویی، پرداخت رشوه، استفاده از اسناد جعلی و معاونت در جعل اسناد بود به وی تفهیم کرد.

وی در تشریح این اتهامات گفت: وی متهم به افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه سازمان یافته برای ارتکاب جرائمی مانند ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری، جعل و استفاده از اسناد مجعول به حجم ۲۸ تریلیون و ۵۴۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال است.

قاضی پرونده دادگاه اختلاس بانکی اخیر درباره اتهامات متهم در زمینه پرداخت رشوه گفت: متهم تاکنون به ۳۰ فقره رشوه اعتراف کرده که حدود ۱۴ فقره آن مربوط به مدیرعامل فراری بانک ملی و افراد دیگر است که پرونده در این زمینه مفتوح است.

سراج ادامه داد: پرداخت ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به رئیس شعبه گروه ملی بانک صادرات اهواز، پرداخت یک میلیارد و ۷۰ میلیون ریال به این فرد برای پرداخت به کارکنان شعبه مرکزی کیش، پرداخت ۹۰ میلیون ریال به متهم ردیف ۹ که یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت است، پرداخت ۵۵۰ میلیون ریال به رئیس شعبه بانک پارسیان شعبه پامنار و بانک تات شعبه بازار مبل، پرداخت ۲۶۶ هزار دلار و ۳۵۰ میلیون ریال به یکی از مسئولان وزارت راه، پرداخت چند فقره رشوه به مبالغ ۱۱۳ هزار یورو و ۲۰۲ هزار یورو و ۸۰۰ میلیون ریال به افراد مختلف از جمله یکی از مسئولان وزارت راه و وزارت اقتصاد، پرداخت ۱۶۸ هزار یورو به مدیر کل راه و ترابری یکی از استان‌ها از جمله موارد مطروحه در زمینه پرداخت رشوه از سوی متهم است.

در این جلسه «م. الف. خ» متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهامات را به طور کلی قبول ندارم، گفت: از ملت ایران، خانوده شهدا و رهبر معظم انقلاب پوزش می‌طلبم زیرا قبول دارم که یکسری عملیات خلاف قانون را انجام داده‌ام.

وی پرداخت رشوه به برخی مسئولان را قبول کرد.

نخستین جلسه این دادگاه که تا اذان ظهر طول کشید که با دستور قاضی سراج خاتمه یافت. قاضی سراج گفته بود زمان دومین جلسه برگزاری دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود.

 «غلامحسین محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور که با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان ناظر ویژه این پرونده منصوب شده است در آخرین نشست خبری خود با رسانه‌ها زمان دومین جلسه دادگاه رسیدگی به مته‌مان پرونده اختلاس اخیر را تا پایان سال جاری اعلام کرده بود.