۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹

آیا سینما در سال ۹۱ خودزنی می‌کند؟

کد خبر : ۵۵۹۴۹
برخی از کارشناسان معتقدند افزایش قیمت بلیت سینماها در سال جدید باعث کم شدن تعداد مخاطبان هنر هفتم در ایران می‌شود.
به گزارش صراط به نقل از خبر آنلاین افزایش بلیت‌ سینما در سال 91 اولین خبر از تغییر و تحولات سینمایی سال جدید بود. شورای صنفی نمایش اعلام کرد بلیت پنج پردیس سینمایی در سال جدید، شش هزار تومان می‌شود. همچنین قیمت بلیت سینماهای ممتاز چهار و سینماهای درجه یک سه هزار تومان خواهد بود. ارقامی که فیلم دیدن را برای مخاطب در سال 91 تا اندازه زیادی دشوار می‌کند. پیش از این قیمت بلیت پردیس های سینمایی چهار هزار تومان بود.
 
علم‌الهدی: سینمای ایران سال خوبی ندارد
این افزایش قیمت‌ها واکنش‌های مختلفی را از سوی اهالی سینما در بر دارد. آن‌هایی که از این افزایش سود می‌برند، مانند سینماداران و پخش‌کنندگان، از این ارقام استقبال کردند، اما مسئله اینجاست که  ضرر و زیان افزایش قیمت‌ بلیت‌های سینمایی گریبان مخاطبان این هنر را می‌گیرد. 
 
امیرحسین علم‌الهدی کارشناس امور اکران در مورد این افزایش قیمت‌ها به خبرآنلاین می‌گوید: «سینمای ایران در چند سال اخیر به یک خودزنی روی آورده است. با توجه به قیمت بلیت‌ها در سال جدید می‌توان سال بدی را برای سینمای ایران پیش‌بینی کرد.»
 
وی ادامه می‌دهد: «استراتژی سینما باید تکثیر مخاطب باشد، نه اینکه با افزایش قیمت بلیت‌ها همین تعداد مخاطب را هم از دست بدهیم.»
 
او معتقد است: «البته باید به این نکته هم توجه کرد که ساز و کار بیمار سینمایی ما باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و این دقیقا همان پاشنه آشیل سینمای ایران است. فشار اقتصادی روی مردم آن‌قدر زیاد هست که جایی برای  بلیت شش هزار تومانی در سبد خریدشان نمی ماند. مطمئنا این فشار در سال 91 بیشتر می‌شود و طبیعی است مخاطب نمی‌تواند برای سینما هزینه کند. در این میان قربانی اصلی فقط سینماست.»
 
سرتیپی: چاره‌ای نداریم
پردیس‌های سینمایی در سال‌های اخیر با استقبال زیادی از سوی مخاطبان رو به رو شده‌اند. امکانات رفاهی و کیفیت خوب سالن‌های نمایش پردیس‌ها در این استقبال نقش داشته است.
 
علی سرتیپی پخش‌کننده سینما که جمعه شب مهمان برنامه «هفت» بود، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید و پخش سینما، می‌گوید: «وقتی هزینه‌های ساخت فیلم و مراحل بعدی آن تا رسیدن به اکران بالا رفته است، چاره‌ای جز بالا رفتن قیمت بلیت سینماها نداریم. البته با این کار هم جوابگوی هزینه‌ها هستیم و هم به سینماهایی جز پردیس‌های رونق می‌دهیم.»
 
سرتیپی نگاه خوش بینانه‌ای به افزایش قیمت‌ها دارد و حتی امیدوار است با این افزایش، سینمای ایران در سال 91 رونق پیدا کند، اما علم‌الهدی با نگاهی به تعداد مخاطبان و میزان فروش سال 90، آینده خوشی را برای سینمای ایران ترسیم نمی‌کند.
 
این کارشناس سینمایی در خصوص افزایش قیمت بلیت در پردیس‌هایی سینمایی توضیح می‌دهد: «در تهران 80 در صد فروش سینماها به پردیس‌های سینمایی اختصاص دارد. اصلا قرار بر این بود پردیس‌ها طوری طراحی شوند که بیشترین مراجعه کننده را داشته باشند. که متاسفانه در دو سال گذشته ما فروش چندانی حتی از پردیس‌ها هم نداشتیم.»
 
وی ادامه می‌دهد: «سال 90، 14 میلیون مخاطب به سینما آمد و درآمد حاصل از فیلم‌ها چیزی حدود 34 میلیون تومان بود. این تعداد مخاطب و چنین درآمدی برای سینمای ایران بسیار پایین است. در دو سال گذشته عملکرد دولت دهم نشان می‌دهد که تعداد مخاطبان سینما روز به روز کاهش یافته است و دولت نمی‌تواند در مدیریت بحران و برخورد با تورم و مشکلات اقتصادی، سهمی برای سینما در نظر بگیرد.»
 
علم‌الهدی همچنین یادآوری می‌کند: «با علم به مسائلی چون هدفمندی یارانه‌ها، مخاطب باید هزینه‌های سینمای ایران را بدهد. من با توجه به میزان فروش و تعداد مخاطب پیش بینی می‌کنم، تعداد مخاطبان در سال 91 پایین‌تر از سال 90 باشد و از 14 به 11 میلیون نفر کاهش پیدا کند.»
 
مدیر سینما آزادی: بلیت برای همه مردم گران نشده است
سینماداران نیز، یکی از سرمایه‌گذاران سینما هستند. بخش قابل توجه‌ای از افرایش قیمت بلیت سینماها به سینماداران مربوط است. بیشترین مشکلات سینماداران در خصوص بالا رفتن هزینه‌ها، بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها شروع شد.

رضا سعیدی‌پور مدیر پردیس آزادی در این‌باره به خبرآنلاین می‌گوید: «پردیس‌ها موقیعت‌های جغرافیایی متفاوتی دارند. مثلا پردیس «راگا» و «کیان» به لحاظ موقعیت مکانی با پردیس «ملت» و «آزادی» متفاوت هستند. شش هزار تومان رقم تعیین شده برای پردیس‌ها، سقف قیمت بلیت است. یعنی سینماداران نمی‌توانند از این رقم تجاوز کنند اما می‌توانند از این رقم پایین‌تر بیایند.»
 
وی همچنین می‌افزاید: «اگر سینماداران تشخیص بدهند مردم آن منطقه توانایی پرداخت چنین رقمی را ندارند، می‌توانند قیمت بلیت را پایین‌تر بگیرند. اما مثلا سینمایی مثل آزادی که به لحاظ امکانات در بهترین شکل ممکن است و همچنین موقعیت جغرافیایی‌اش هم خوب است، طبیعی است چنین افزایش قیمتی داشته باشد. کیفیت صدا و تصویر در سینما آزادی بسیار بالاست. همچنین از زمانی که یارانه‌ها را برداشته‌اند و مخارج سینماها چند برابر شده است، سینماداران باید به دنبال راه چاره‌ای برای تامین مخارج‌شان باشند.»
 
سعید‌ی‌پور همچنین عنوان می‌کند: «افزایش حقوق پرسنل هم یکی از دلایل بالا رفتن قیمت بلیت سینماهاست. با قیمت‌های سال گذشته ما نمی‌توانیم پاسخگوی پرسنل باشیم و باید عذرشان را بخواهیم. از طرفی این افزایش قیمت بعد از دو سال در سینمای ایران اتفاق افتاده است و بلیت‌ سینماها در دو سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.»
 
افزایش قیمت بلیت سینماها از سوی شورای صنفی نمایش اعلام شده و علیرضا سجادپور، مدیر کل نظارت و ارزشیابی آن را تایید کرده است. این تایید در حالی اتفاق افتاد که قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، مسئولان سینمایی کشور بارها وعده حمایت از سینما را بعد از اجرای این طرح به اهالی سینما داده بودند.

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز