۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۴

خاوری‌به‌ جهرمی چه‌ پیشنهادکرد؟

کد خبر : ۵۵۹۷۶
سید محمد جهرمی، مدیر عامل سابق بانک صادرات در رابطه با پیشنهاد خاوری به او پس از افشای اختلاس 3 هزار میلیاردی توضیح می دهد. 
جهرمی در گفتگو با خبر آنلاین به نشستی با حضور برخی مسئولان اقتصادی کشور پس از افشای فساد در سیستم بانکی اشاره کرد و گفت:  آقای حسینی، وزیر اقتصاد تمایل داشت موضوع را جمع کند. خیال کردند این موضوع را می شود با پا در میانی جمع کرد. حتی آقای خاوری به من گفت: « شما بدهی بانک صادرات به بانک ملی را با این ال سی ها قبول کن. » از سوی دیگر بانک مرکزی هم اینگونه داشت القا می کرد که بانک صادرات به بانک ملی، سامان و بانک های دیگر بدهکار است. گفتم: « زمانیکه تبانی و جعل صورت گرفته مسئولیتی با سازمانی که مدارک آن جعل شده نیست. شما هیچ زمانی نمی توانید عنوان کنید که بانک صادرات به بانک ملی بدهکار است چرا که ال سی جعلی بود. » این گفته من با استناد به قانون بود. »
مدیر عامل سابق بانک صادرات در پاسخ به این پرسش که واکنش آقای خاوری به این گفته های شما چه بود گفت: « اینقدر آقای خاوری ترسیده بود که به من گفت: « شما بیا و بدهی بانک صادرات به بانک ملی را قبول کن ولی 4 سال بعد آن را بدون سود پرداخت کن. حتی من سود هایی که از ال سی ها نقد کرده ام و پولش را به امیر منصور آریا نداده ام را از شما نمی گیرم. » من دیدم خیلی پیشنهاد سخاوتمندانه، از کیسه خلیفه بخشیدن و غیر معقولی است. »
جهرمی ادامه داد: « من قبول نکردم و گفتم تا زمانیکه قوه قضاییه مسئولیت بر گردن بانک صادرات نگذارد اجازه ندارم بانک صادرات را بدهکار کنم. بالاخره بانک صادرات سهام داران بخش خصوصی هم دارد و فقط برای دولت نیست. 22 درصد آن متعلق به دولت است و مابقی آن سهام عدالت است و به بخش خصوصی تعلق دارد. من بیشتر یقین کردم در بانک ملی مشکلات اصلی است. »