۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱

تکنیک‌های القاییBBC در انتخابات

در یک شمای کلی که از چیدن سفید و سیاه ها در کنار همدیگر ایجاد می شود، حجم بیشتر فضای سیاه یا سفید، می تواند ذهن خواننده را مملو از همان مسیری کند که رسانه در نظر دارد آن را اعمال کند
کد خبر : ۵۵۹۷۸

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس ، نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بی تردید از چنان اهمیتی برخوردار بود که رسانه هایی همچون بی بی سی نیز نتوانستند میل و رغبت خود را برای تاثیرگذاری بر این انتخابات پنهان نگاه دارند.

شبکه بی بی سی فارسی که تجربه فعالیت در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نیز در کوله بار داشت و در آن انتخابات و فتنه پس از آن ، نقش تریبون مخالفان و براندازان نظام را ایفا می کرد این بار و در نقشی دیگر به دنبال سرد کردن فضای انتخاباتی در ایران بود.

راه اندازی صفحه ویژه نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همراه با اختصاص برنامه هایی با موضوع انتخابات ایران در بخش هایی همچون برنامه نوبت شما و پرگار نشان داد که این رسانه انگلیسی انتخابات ایران را به عنوان مهمترین عامل وشاخص بیانگر حمایت های مردمی را نشانه رفته و تلاش دارد نقدینگی اعتماد به حاکمیت طی عملیات های رسانه ای- روانی مورد هجمه خود قرار دهد.

مروری بر شیوه اطلاع رسانی و برنامه های این شبکه گویای آن است که بی بی سی در راستای بدست گیری«میدان داری» رسانه ای تلاش کرد تا پیام های هدف گذاری شده ای را با دوزهای مختلف برای مخاطبان خودتدارک ببیند.

در این زمینه بطور اجمال می توان گفت که بی بی سی فارسی برای رسیدن به هدف خود یعنی کاهش مشارکت مردم درانتخابات از شیوه های زیر بهره برداری می کرد:

- تکنیک پارازیت روانشناختی:هدف از این تکنیک به چالش کشاندن شانیت نظام بوده و حتی تلاش شد تا مجموعه اهداف، پیام‌‌ها و اقدامات آن به نوعی دستکاری و تحت‌الشعاع قرار گیرد.

- تکنیک ماساژپیام:در این شیوه انواع بی شماری از فریب در انبوه داده ها و اطلاعات برای انطباق رویدادها با خواست های هدف گذاری شده خلق شدند.

- تکنیک تحریف:شاخ و برگ دادن،سانسور و حذف پاره ای از عناصر حقیقی هدف نهایی از بهره گیری از این روش است.

- تکنیک جنجال آفرینی:در این روش به برخی از پایگاه های خبری مخالف که از پایگاه اجتماعی اندکی هستند رجوع شده تا بتوانند ضمن مستند سازی عملیات روانی خود به القای مطالب خود بپردازند.

- تکنیک موزائیکی:این روش که بسیارمورد علاقه بی بی سی است برگرفته از تز مک لوهان می باشد.مک لوهان در کتاب آئینه های جیبی خود می گوید:«برخورد سیاه و سفید که در یک برنامه ویژه کنار هم قرار می گیرد یک ترکیب موزائیکی را ایجاد کرده و بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و بی طرفی را القاء می کند.زوایای این انگاره کلی که در حاشیه این فضا ایجاد می شود و در نهایت بسیار اندک تصویر کلی آن را سیاه و سفید می کند برای تاثیرگذاری در ذهن مخاطب کافی است.به گونه ای که ز.»

آنچه بدان اشاره شد تنها بخشی از تکنیک های بی بی سی بوده که طی قریب به ۲ماه گذشته قالب عمده اطلاع رسانی های این شبکه انگلیسی را به خود اختصاص داده است.

اما این همه ماجرا نیست.شبکه بی بی سی فارسی قبل از و بعد از انتخابات نیز محورهای زیر را در برنامه های خود دنبال کرده و عملیات رسانه ای خود را عملیاتی ساخته است.

محورهای مورد تاکید بی بی سی قبل از انتخابات:

- سردرگمی جریان های سیاسی برای حضور در انتخابات (گزارشی تحت عنوان: مجلس آینده ایران در ایستگاه چه کنم)

- کاهش مشارکت مردم در انتخابات(گزارشی تحت عنوان :چالش مشارکت در انتخابات مجلس ایران)

- القای دخالت نظامیان در انتخابات( گزارشی تحت عنوان:نظامیان و انتخابات: حراست یا تخلف؟ و پاسداران، چالشگران میدان جنگ 'انتخابات')

- القای نزاع اصولگرایان برای قدرت(گزارشی تحت عنوان:تغییر نقشه سیاسی اصولگرایان در آستانه انتخابات)

- القای عدم حضور اصلاحطلبان در انتخابات(گزارشی تحت عنوان:نخستین انتخابات در غیاب اصلاح طلبان)

- تردید در انتخابات و خیانت در امانتداری(گزارشی تحت عنوان وزارت کشور،رد صلاحیت ها و شورای نگهبان)

- القای مهندسی انتخابات توسط رهبری( گزارشی تحت عنوان:اشارات 'سرنوشت ساز' رهبر ایران)

- دعوت به تحریم انتخابات(گزارشی تحت عنوان:تحریم انتخابات؛ اسمی ممنوع برای اقدامی ناگزیر؟ و تحریم انتخابات، هم دموکراتیک هم مشروع)

- القای سیاه نمایی از اوضاع اقتصادی کشور

- القای جدایی میان ملت و حاکمیت در این دور از انتخابات(گزارشی تحت عنوان:انتخابات یا آزمون هویت و بقا؟)

محورهای مورد تاکید بی بی سی پس از انتخابات:

- القای عدم شفافیت در انتخابات

- زیرسوال بردن آمار انتخاباتی

- بهره گیری از تبلیغات سیاه(منبع دروغین)

- بهره گیری از تبلیغات خاکستری(منبع ناشناخته)

- القای عدم شرکت مراجع و نخبگان در انتخابات

- القای محدودیت برای خبرنگاران خارجی برای پوشش انتخابات

- انتشار اخباری مبنی بر فشارهای بین المللی در خصوص مسائل هسته ای ایران

و... صدها خبر و گزارش دیگر شبکه بی بی سی فارسی کوشید در قالب آن ها محورهای مورد اشاره را عملیاتی ساخته و به معارضه خود با نظام جمهوری اسلامی ادامه دهد.

بی شک رویکردهای مورداشاره که توسط بی بی سی طی چند هفته اخیر دنبال شده نشان می دهد که این رسانه انگلیسی از هیچ اقدامی برای مقابله با ایران فروگذاری نکرده است.شاید دراین میان تنها آنچه که بی بی سی را آزار داده و می دهد حضور و مشارکت گسترده مردمی بود که آنان را هم اکنون به انتقام از ملت ایران واداشته و تلاش می کنند این حضور را با اما و اگرهایی روبرو سازند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
مرگ بر بی بی سی بهایی صهیونیسم .