۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۷

گناه گرانی گردن کیست؟

کد خبر : ۵۶۰۳۵
به گزارش صراط روزنامه تهران امروز در ستون یادداشت خود با عنوان "‏گناه گرانی گردن کیست؟"به قلم سید جواد سیدپور آورده است:

آقای احمدی نژاد روز گذشته در جریان سفر استانی به البرز و سخنرانی در جمع مردم کرج به بحث گرانیهای اخیر پرداختند و ایجاد اخلال در بازار ارز و طلای کشور توسط عده ای را ضربه زدن به سیاست های اقتصادی دولت خواند و گفت:« عده ای با گرانی های کاذب در رسانه هایشان دائما منفی حرف زدند و فشار آوردند.»

آقای احمدی نژاد در شرایطی خط سلب مسئولیت از دولت و فرافکنی درباره گرانی و تورم را ادامه داده که از قضا ساعاتی قبل از این سخنرانی کمیته خودرو که مستقیما زیر نظر دولت است رای به گرانی تا ۱۰ درصدی خودروهای ساخت داخل داد و چندی است که دعوای شدید بین بانک مرکزی و بانکهای خصوصی و برخی بانکهای دولتی رخ داده و به صورت ناخواسته بخشی از راز گرانی و تلاطم بازار ارز در زمستان سال جاری را آشکار کرده است.این در حالی است که تمام مقامات دولت و در راس آن شخص رئیس‌جمهور محترم به جای اینکه قبول مسئولیت کرده و ریشه گرانی و تورم اخیر را نتیجه تصمیمات غلط نهادهای اقتصادی دولتی بدانند، به سراغ موجودات خیالی رفته و بازتاب گرانیها در چند رسانه مکتوب را عامل گرانی و تورم ارزیابی می‌کنند. جالب است که وزیراقتصاد پیش‌تر گناه گرانی غیرمنتظره ارز و سکه را به گردن یک خبرگزاری انداخته بود و گفته بود که برخی با اس ام اس باعث گرانی شدند.

اگر چه تکاپو برای فرار از تنگنای عجیبی که دولت به واسطه تصمیمات غیرکارشناسی برای اقتصاد کشور گرفته است، قابل درک است و برخی هم از این اوضاع سوء استفاده کرده و به آن دامن می زنند،اما گمان نمی‌رفت که دولت تا این حد به فکر سلب مسئولیت از خود باشد چرا که تحلیل شرایط نشان می‌دهد...

‌عامل اصلی دمیدن بر وضعیت اقتصادی،تصمیمات اشتباه دولت وبرخی از افراد جریان انحرافی و گروه منفعت طلبی است که پشت دیوارهای دولت خزیده است.

پس اینکه دولت به‌دنبال بهانه جویی است کاملا قابل درک است چرا که سیاستهای دولت در حوزه اقتصادی با مشکل اساسی مواجه شده است .

افزایش تورم،گرانی روز‌مره،کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری همه نشانه‌های ناکامی دولت در حوزه اقتصاد به شمار می آید. لیکن در این میان انتظار این است که دولت بهانه های قابل قبول تری ارائه کند و از اینکه گناه گرانی را به گردن یکی دو روزنامه یا چند اس ام اس که معلوم نیست اتفاق هم افتاده باشد، جالب نیست و در واقع عذری بدتر از گناه است.‌اکنون دولت در حال میوه چینی تصمیمات اقتصادی است که طی چند سال گذشته اتخاذ کرده است و چاره‌ا‌ی نیست مگر اینکه مسئولیت تمام این اتفاقات را پذیرا باشد. با این تاکید که اگر عده ایی هم در صدد سوء استفاده از اوضاع فعلی برآمده اند از جمله کسانی هستند که رشد خود را در چنین فضایی میسرکرده و سوداگری را تنها راه ممکن برای بقا دانسته اند.

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصادی صراط بخوانید.


نظرات بینندگان
سروش
|
Kazakhstan
|
۱۱:۳۸ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
۱
۱
صراط جان به شدت مخالفم ...
به نظر من تصمیمات اقتصادی دولت نهم و دهم یک جراحی اقتصادی برای رشد در دراز مدت است .
یادتون هست اون زمان که بنزین سهمیه بندی شد ، تورم از حدود 12-13 درصد به خاطر شوک روانی تا 25 درصد رسید ؟ اون زمان هم یه عده اینطوری حرف میزدند و میگفتند دولت تصمیم اشتباه گرفته ولی در نهایت شوک روانی خوابید و تورم از 25 درصد به 10 درصد رسید و نتیجه سهمیه بندی رو هم الان داریم در خودکفایی بنزین و و حتی صادرات اون در آینده نزدیک میبینیم ... یعنی یک تورم موقت برای یک دوره رشد دراز مدت .
این تورم امروز هم ناشی از شوک روانی هدفمند کردن یارانه هاست که در یک دوره چند ساله موقت تورم از 10 درصد به 20 درصد رسید و با با مرحله دوم هم احتمالا کمی بالاتر میره اما در نهایت این شوک روانی خواهد خوابید و با اصلاح سیستم توزیع یارانه ها ، در دراز مدت نتایج آن رو بر زندگی اقشار فقیر خواهیم دید .
مطمئن باشید این طرح اگه همینطور که داره پیش میره ادامه پیدا کنه در دراز مدت فاصله طبقاتی بسیار کم شده و وضع معیشتی اقشار فقیر بسیار بهتر میشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
۲
۰
گردن عمه من
دولت كه....
مجلس كه...
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
۱
۱
گردن من و تو که به این دولت اعتماد کردیم.هرجا گفتند ،رفتیم .توی هر زمانی آبروشون رو خریدیدم..اینم آخر و عاقبتش..بخند آقای احمدی نژاد ...به ریش این مردم بخند
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
۰
۰
یک دفعه بگویید مقصر گرانیها مردمند،بگویید و خجالت نکشید!