۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷

شادی چهارشنبه‌سوری از دید یک‌مرجع

آیت الله مكارم شیرازی شادی كردن مردم در شب چهارشنبه سوری را مشروط بر این كه آمیخته با كارهای ناروا نباشد، بدون اشكال می داند.
کد خبر : ۵۶۱۳۰
به گزارش صراط به نقل از ایرنا حضرت آیت الله العظمی 'ناصر مكارم شیرازی' در پاسخ به سوال یكی از مقلدان نوشتند: شادی كردن در چنین شبی اشكال شرعی ندارد. اشكال در این است كه معمولا آمیخته با كارهای ناروایی می شود كه گاه به قیمت جان انسان ها تمام می گردد.

البته مراسم چهارشنبه سوری هیچ مبنای شرعی و دینی ندارد و مراجع عظام نیز بر این نكته تاكید دارند كه این مراسم جنبه خرافی دارد و تاكید مراجع دینی بر احتراز از چهارشنبه سوری بر این اساس است كه این مراسم موجب آزار و اذیت دیگران و همچنین ضرر جانی و مالی می شود.

آیت الله مكارم شیرازی درباره برگزاری مراسم چهارشنبه سوری مرقوم فرمودند: چهارشنبه سوری از خرافات است و چنانچه برخی اعمال موجب آزار و اذیت دیگران شود، حرام است.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز درباره چهارشنبه سوري نوشتند: علاوه بر آنكه هیچ مبناي شرعي ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادي است كه مناسب است از آنها اجتناب شود.

مرحوم آیت الله فاضل لنكرانی (ره) درباره برگزاری چهارشنبه سوری فرمودند: در فرض مزبور كه دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است، جایز نیست.

مرحوم حضرت آیت الله بهجت (ره) نیز انجام این كارها را مشروع ندانسته و مرحوم حضرت آیت الله تبریزی(ره) نیز نوشتند: هیچ یك ازاین امور رجحان شرعی ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی نیز فرمودند: اموری كه به جامعه ضرر می زند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.

یكی از مقلدان آیت الله العظمی مكارم شیرازی در سوالی نوشت: اگر در مراسم چهارشنبه سوری ایذائی صورت نگیرد، آیا باز هم برگزاری و شركت در این مراسم غیرجایز است؟ اگر مراسمی باعث شادی مباح چند نفر شود، چرا باید جلوی آن گرفته شود؟ آیا نمی‌توان گفت چهارشنبه سوری نیز جزو مراسم غیر حرام باقی مانده از گذشتگان است و برگزاری آن به شرط عدم ایذاء جایز است؟

ایشان در پاسخ به این سوال نوشتند: شادی كردن در چنین شبی اشكال شرعی ندارد، اشكال در این است كه معمولا آمیخته با كارهای ناروایی می شود كه گاه به قیمت جان انسان ها تمام می گردد و هیچ انسان با وجدانی آن را نمی پذیرد.

آیت الله مكارم درباره استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری اعلام كردند: این كار خلاف عقل و شرع است.

همچنین یكی از مقلدان آیت الله مكارم شیرازی درباره سرگرمی و آتش بازی در چهارشنبه سوری سوال كرد:

فرموده بودید كه چهارشنبه سوری حرام است. آیا پریدن از روی آتش و فقط شادی كردن و سرگرمی در این شب هم اشكال دارد و یا فقط مسائل خرافی و زیانی آن مورد نظر است؟

این مرجع تقلید در پاسخ نوشتند: بسیاری از خرافات منتهی به شرك می شود. زیرا بعضی در انجام این مراسم، معتقد بودند آتش زردی آنها را می گیرد و سلامتی به آن می دهد كه این عقیده مساله توحید افعالی را زیر سوال می برد. البته اینكه شما در چنین مراسمی شب خوشی داشته باشید و با دوستان و خویشان خود شاد باشید، كسی مخالف آن نیست اما انجام آن مسائل، خرافی و خطرناك است كه با آن باید مخالفت كرد.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
مراجع چرا در مورد بیش از نیمی از مراسم هایی که برگذار میشود و ریشه اش خرافی ست نظر نمیدهند ؟
جميل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
۱
۰
مرقوم مي فرموديد از ديدگاه برخي مراجع بهتر نبود؟