۲۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲

آمار وزیر کشور از کشت مواد مخدر

'مصطفی محمد نجار' وزیر كشور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس جهانی مبارزه با مواد مخدر در وین نسبت به افزایش كشت مواد مخدر در افغانستان هشدار داد.
کد خبر : ۵۶۱۴۶
به گزارش صراط به نقل از ایرنا، وزیر كشور ایران در پنجاه و پنجمین اجلاس كمیسیون مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل گفت: طبق گزارش سازمان ملل كشت مواد مخدر در افغانستان در سال 2011نسبت به سال 2010 حدود 60 درصد افزایش یافته كه نگران كننده است.


دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینكه ایران بیشترین هزینه و شهدا را برای مبارزه با مواد مخدر داده است، تصریح كرد: جامعه جهانی باید با تقویت نیروهای انتظامی، به كشورهای همجوار افغانستان در مبارزه با مواد مخدر كمك كند.


محمدنجار با بیان اینكه مواد مخدر مشكل مشترك جهانی است، خاطرنشان كرد كه برای حل این مساله همگی باید كمك كنند.


وزیر كشور با اشاره به تلاش های ایران در مبارزه با مواد مخدر، گفت: طبق اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملل، 89 درصد كشفیات تریاك و 32 درصد كشفیات هرویین در دنیا توسط جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.


محمدنجار كه همراه علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در وین، در این اجلاس حضور یافته است، تاكید كرد كه باید از تمامی ظرفیت های بین المللی و منطقه ای برای مبارزه با مواد مخدر استفاده شود.


وزیر كشور با بیان اینكه ایران بر اساس تكلیف دینی، ارزشی و اخلاقی خود از تمامی ظرفیت برای مبارزه با مواد مخدر استفاده می كند، گفت: البته كشورهای مقصد مواد مخدر بویژه اروپا باید در زمینه كاهش تقاضای مواد مخدر بیشتر كار كنند.


پنجاه و پنجمین اجلاس سالانه كمیسیون مبارزه با مواد مخدر امسال قرار است در دو بخش عملیاتی و جاری موضوعات مرتبط را بررسی ‌كند.


ارائه رهنمودها نسبت به وضعیت اداری و بودجه‌ای این كمیسیون - به‌عنوان شورای حكام در زمینه مواد مخدر و جرم -، اجرای معاهدات بین‌المللی كنترل این مواد مانند تغییرات در حوزه مواد تحت كنترل، هیات بین‌المللی كنترل و همكاری بین‌المللی برای تضمین دسترسی به این مواد و داروهای روانگردان برای مصارف پزشكی و علمی و پیشگیری از انحراف، بخشی از موضوعات در دستور كار این اجلاس پنج روزه اعلام شده است.


تمام مباحث این نشست براساس كاهش تقاضا و عرضه مواد مخدر، مقابله با پولشویی و ارتقای همكاری‌های قضایی برای تقویت اقدامات بین‌المللی استوار است.