۲۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹

سوریه نقل محافل شد

شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل با برگزاری نشست‌هایی پرونده سوریه را بررسی کردند و با تاکید بر ضرورت پایان یافتن خشونت‌ها خواستار حمایت از طرح فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه شدند.
کد خبر : ۵۶۱۸۴

به گزارش صراط به نقل از ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل با برگزاری نشستی در سطح وزرای امور خارجه، مساله سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد که در آن شرکت کنندگان حمایت از پیشنهادها و ماموریت کوفی عنان،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در این کشور را خواستار شدند.

در این نشست که در واقع برای بررسی تحولات بهار عربی برگزار شده بود، پرونده سوریه بیشتر وقت جلسه را به خود اختصاص داد و شرکت کنندگان خواستار توقف فوری خشونت‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شدند.

در این نشست کشورهای غربی از روسیه و چین خواستند تا در مواضع خود درخصوص پرونده سوریه تجدیدنظر کنند که سرگئی لاوروف، ‌وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر ضرورت خاتمه خشونت‌ها از همه کشورها خواست تا برای اجرایی شدن توافقنامه اتحادیه عرب و روسیه تلاش کنند.

این توافقنامه که به "پیشنهادهای عنان" نیز مشهور است بر پنج موضوع کلی توقف خشونت‌‌ها، ایجاد مکانیزم نظارتی بی‌طرفانه، رد دخالت خارجی، ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه و حمایت کامل از ماموریت کوفی عنان تاکید دارد.

لاوروف با تاکید بر اینکه مقامات سوریه مسئولیت بخشی عظمی از وضعیت کنونی در سوریه را بر عهده دارند، گفت: تغییر در جهان عرب با نیرنگ و بازی با شورای امنیت امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد که درخواست برای تغییر سریع نظام و تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باعث می‌شود که مخالفان در مبارزه با مقامات سوریه تشویق شوند و این امر روند مذاکرات را مختل می‌کند.

لاوروف ادامه این وضعیت را بسیار خطرناک خواند و گفت که این مساله باعث ادامه درگیری‌ها در سوریه می‌شود.

در این نشست هیلاری کلینتون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی عنوان داشت، واشنگتن همسان دانستن خشونت‌‌ها از سوی دولت سوریه و دفاع غیر نظامیان از خود را قبول ندارد و مدعی شد که دولت بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه علیه مخالفان خود دست به اقدامات نظامی می‌زند.

وی ادامه داد که خشونت‌ها باید در سوریه متوقف شود و از جامعه جهانی خواست تا از طرح اتحادیه عرب در خصوص سوریه حمایت کنند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز با متهم کردن دولت سوریه گفت: دولت سوریه شهروندان خود را در معرض عملیات‌های نظامی قرار داده که این امر باعث کشته شدن آنها می‌شود.

ویلیام هیگ، ‌وزیر امور خارجه انگلیس که ریاست این جلسه را به عهده داشت نیز در سخنانی تصریح کرد: سرکوب یک سیاست شکست خورده است و هیچ دولتی نمی‌تواند خشونت را علیه ملت خود توجیه کند.

وی ادامه داد: بیشتر کشورهای جهان عقیده دارند که شورای امنیت در انجام وظایف خود در قبال سوریه شکست خورده است و از شرکت کنندگان در نشست خواست تا برای تصویب قطعنامه جدید درخصوص سوریه تلاش کنند.

چین نیز با حمایت از توافقنامه روسیه و اتحادیه عرب اعلام کرد که این توافقنامه می‌تواند باعث حل و فصل مسائل سوریه شود.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: هیچ طرف خارجی حق ندارد که در سوریه دخالت نظامی کند و پکن به حاکمیت و استقلال سوریه احترام می‌گذارد.

آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با درخواست برای انتقال قدرت به شکل مسالمت آمیز در سوریه گفت، شرایط هم اکنون در سوریه بسیار وخیم است.

وی همچنین اعلام کرد که فرانسه پرونده‌‌هایی علیه مقامات سوری درخصوص جنایت جنگی تهیه کرده است و این پرونده‌ها را به دادگاه جنایی ارسال می‌کند تا مسئولان به سزای کارهای خود برسند.

وی هم‌چنین از روسیه و چین خواست تا مواضع خود را درخصوص سوریه تغییر دهند و به آنچه که او اجماع جهانی خواند، بپیوندند.

- نشست جداگانه شورای حقوق بشر

از سوی دیگر در نشستی جداگانه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نشستی را برای شنیدن گزارش کمیته بین‌المللی تحقیق در امور سوریه تشکیل داد که این نشست با موضع‌گیری‌های تند شرکت کنندگان علیه سوریه همراه بود.

فیصل الحموی، نماینده سوریه در شورای حقوق بشر سازمان ملل با "غیرواقعی" خواندن گزارش کمیته مذکور اعلام کرد که این گزارش در خدمت هدف‌های خصمانه برخی کشورهای عربی و کشورهای غربی قرار دارد و یقینا هر نوع دخالت خارجی در سوریه باعث تجزیه سوریه و به نفع اسرائیل خواهد بود.

کوفی عنان نیز با سفر به قطر نتایج دیدار خود با بشار اسد را به اطلاع حمد بن خلیفه آل ثانی،‌ امیر قطر و حمد بن جاسم وزیر امور خارجه این کشور رساند.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه الجزیره مدعی شد که وضعیت در سوریه بسیار خطرناک است.

عنان پس از آن دوحه را به مقصد آنکارا ترک کرد و بنا به گفته سخنگوی عنان قرار است در ترکیه با برخی نمایندگان مخالفان و رجب طیب اردوغان، نخست وزیر و نیز داوود اوغلو،‌ وزیر امور خارجه این کشور دیدار کند.

کوفی عنان در آنکارا نیز گفت: جهان باید پیام واضحی درخصوص سوریه بدهد و آن اینکه کشتار غیر نظامیان به هیچ وجه قابل قبول نیست و عنوان داشت که تلاش می‌کند تا همگان را بر سر میز مذاکره در سوریه جمع کند.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز نشست‌ جداگانه‌ای را با سرگئی لاوروف، همتای روس خود برگزار کرد که در آن از طرف روس خواست تا مواضع خود را درخصوص سوریه تغییر دهند و از تلاش‌های اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه حمایت کنند.

از سوی دیگر خضیر الخزاعی، معاون رئیس جمهوری عراق اعلام کرد، نوری المالکی، نخست وزیر این کشور طرحی برای پایان دادن به وضعیت کنونی در سوریه آماده کرده است و آن را به دولت آمریکا و روسیه تقدیم کرده است.

الخزاعی افزود که این طرح شفاف و کارشناسی شده است و برای حل و فصل مساله سوریه بسیار موثر است و با کمترین خسارت می‌تواند از طریق گفت‌وگوهای مشترک بین همه گروه‌های سوری و تشکیل دولت توافقی با ریاست معاون رئیس جمهوری این کشور به بحران پایان دهد.